Snijbiet is heerlijk om te wokken en met dit snelle groente gerecht met feta en pijnboompitjes is het heerlijk. Probeer ook de snijbiet met feta uit!

Snijbiet met feta

Snijbiet met feta

Het is weer typisch iets voor mij om teveel groente te bestellen. Ik bestel groente vaak online. Of bij Crisp of bij Hofweb. Sowieso is er meer keuze dan bij Albert Heijn en nou ja, ook iets met gemak enzo. Maar ik wil dan nog wel eens doorslaan. En koop eigenlijk teveel groente. Nu kun je snijbiet, eenmaal afgesneden, niet zo heel erg lang in de koeling bewaren dus ik besloot er een lekkere lunch van te maken.

En dan is even snel een fotootje maken ook zo gepiept, want dit is echt heel erg lekker. En makkelijk.

Snijbiet is lid van de Amarantenfamilie, net als spinazie en bietjes. Daar lijkt het dan ook wel een beetje op qua combinatie. Er zit in snijbiet heel veel vitamine K, maar ook A en C. Bovendien is de snijbiet rijk aan ijzer en magnesium en bevat het flink veel anti-oxidanten.

Landscape foto kom met snijbiet met feta

Heel lekker

Nou is dat allemaal mooi meegenomen natuurlijk, maar als je deze snijbiet met feta gaat maken, dan wil je toch vooral dat het lekker is. En makkelijk. En dat is het beiden. Het is handig en ziet er lekker uit om verschillende kleuren stengels te gebruiken. Nu heb je dat niet perse voor het uitkiezen als je het online besteld. Dus ik heb wel eens stengels in één enkele kleur gekregen. Altijd een beetje jammer, maar in dit geval had ik gele, rode, paarse en groene. Dus hoera!

Het bereiden is echt heel erg snel. Je zet deze maaltijd binnen no time op tafel. Ik at het als lunch en ben je thuis dan is dat goed te doen. Het kost je een minuutje of 10 a 15 om te bereiden. Niet handig om mee te nemen, want dan wordt het een natte bende. Maar dit is ook lekker als bijgerecht bij de avondmaaltijd. Serveer met een stukje gebakken kip bijvoorbeeld en je maaltijd is compleet.

Snijbiet met feta en pijnboompitjes

Met feta

Ik merk dat ik de laatste tijd een beetje in de feta modus zit. Maar ik vind het dan ook erg lekker en makkelijk om op die manier smaak aan een gerecht toe te voegen. Voor het bereiden van de snijbiet is het handig om de stengels apart te snijden en deze net even wat langer te wokken. Die zijn harder en hebben dus wat langer nodig. Je kunt alles eten van de stengels, maar snij wel het onderste stukje er even af voor je het gaat verwerken. Dat is meestal een beetje houtig of viezig.

Lekker om te eten met gebakken aardappeltjes of zoete aardappel.

Snijbiet met feta
Print recept Pin recept
4 van 5 stemmen

Snijbiet met feta

Een lekker snelle maaltijd
Voorbereidingstijd: 5 min
Bereidingstijd: 10 min
Totale tijd: 15 min
Dieetsoort glutenvrij, Vegetarisch
Porties: 2 personen

Ingrediënten

  • 300 gr snijbiet gewassen, gesneden
  • 75 gr feta
  • 50 gr pijnboompitjes geroosterd
  • 1 el olijfolie
  • peper en zout

Instructies

  • Verhit een wok of ruime koekenpan met de olie. Begin eerst met het bakken van de stengels van de snijbiet en bak deze even goed op.
  • Voeg dan het blad toe en laat alles slinken. Breng op smaak met zout en peper.
  • Serveer de snijbiet met de feta erover verkruimeld en de pijnboompitjes erover.
  • Lekker met zoete aardappel of gebakken aardappeltjes
Gang: Bijgerecht
Keuken: Hollandse
Trefwoord: feta, pijnboompitjes, snijbiet
Dieetsoort: glutenvrij, Vegetarisch

Voedingswaarde per portie

Calorieën: 358kcal, Koolhydraten: 10g, Eiwit: 11g, Vet: 32g, Verzadigd vet: 7g, Meervoudigd onverzadigd vet: 10g, Enkelvoudig onverzadigd vet: 12g, Cholesterol: 33mg, Natrium: 748mg, Kalium: 741mg, Vezels: 3g, Suiker: 3g, Vitamine A: 9340IU, Vitamine C: 45mg, Calcium: 265mg, Ijzer: 4mg

Disclaimer

De genoemde waardes zijn gebaseerd op standaard tabellen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Heb je het recept gemaakt? Deel het dan op social!Vermeld @simoneskitchen of tag #simoneskitchennl!

Delen is fijn!