Het ultieme saladerecept voor bij de BBQ is natuurlijk koolsalade. Super eenvoudig om te maken en het fijne; het blijft ook nog eens heel lang goed.

zelf koolsalade maken

Zelf koolsalade maken

Ik had het beloofd he…. Dus bij deze het recept voor deze lekkere koolsalade. Het grappige is dat ik er altijd van overtuigd was dat coleslaw (koolsalade dus) uit Amerika kwam. Gewoon omdat je daar overal koolsla bij krijgt ongeveer en het een klassieker is bij BBQ’s en dergelijke. Dus wat schetst mijn verbazing toen ik er vervolgens achter kwam dat koolsalade gewoon een Nederlandse uitvinding is. (ok, een uitvinding is misschien een groot woord voor een dergelijke eenvoudige salade)

Coleslaw of koolsla

Het woord “Cole” kennen ze natuurlijk ook helemaal niet in het Engels, althans niet in de betekenis van kool dus in die zin is het eigenlijk redelijk voor de hand liggend dat coleslaw een letterlijke ‘verengelsing’ (nieuw Nederlands woord… hahah) is van koolsalade. Kun je nagaan hoe snel je bepaalde dingen voor lief aanneemt en bij enig onderzoek blijkt het dan toch heel anders als je oorspronkelijk dacht. Koolsla is het dus gewoon.

Hoe maak je zelf koolsalade?

Waar het ook vandaan komt; dit is een superlekkere variatie. Want het is een recept waar heel erg veel variaties op bestaan. Logisch omdat de ingrediënten zich goed lenen voor creatieve interpretatie.. 😉 Ik vind deze het lekkerst!

Het maken is heel eenvoudig. Je hebt in de basis niet meer nodig dan witte kool, wat wortel en rozijnen. En dan natuurlijk een lekkere dressing want daar staat of valt de koolsla mee.

Ik voeg vervolgens graag wat nootjes toe aan de koolsalade. Walnoten of pecannoten zijn er erg lekker bij. Ik doe door de dressing graag wat anijszaadjes. Dat geeft het net even een wat andere twist maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Variatie op koolsla

Wil je een andere variant op deze coleslaw maken? Check dan dit recept voor koolsla met rode kool.

Hoe lang kun je koolsalade bewaren?

Het fijne van koolsalade is dat je het redelijk lang kunt bewaren. Je kunt het zeker een paar dagen in de koeling bewaren. Ik hou voor de zekerheid maximaal drie dagen aan. De smaken trekken na een dag nog beter in de salade dus die wordt alleen maar lekkerder.

Kun je witte kool rauw eten?

Je kunt witte kool zonder problemen rauw eten. Wel is het zo dat sommige mensen er minder goed op reageren. Dat geldt dan meestal voor alle koolsoorten. Dus heb jij snel last van het eten van kool? Dan kun je de koolsalade beter laten staan.

Kun je ook andere koolsoorten voor de koolsalade gebruiken?

Dat kan zeker. Ik maak de koolsalade vaak met rode kool en witte kool samen. Dat ziet er meteen gezellig uit. Je kunt het ook maken met spitskool of zelfs met broccoli. In het laatste geval is de smaak natuurlijk compleet anders.

Is koolsalade gezond?

Ja kool is super gezond en deze salade is dat zeker ook.

Kan ik de koolsalade ook vegan maken?

Ja dat kan. De makkelijkste manier daarvoor is om de mayonaise te vervangen voor veganaise. Dat is dan de enige aanpassing die nodig is.

zelf koolsalade maken
Print recept Pin recept
3.50 van 2 stemmen

Koolsla (coleslaw) maken

Een enkele witte kool maakt echt een enorme berg koolsla dus hou er rekening mee!
Voorbereidingstijd: 10 min
Totale tijd: 10 min
Dieetsoort glutenvrij, paleo
Porties: 6 personen

Benodigdheden

Ingrediënten

Dressing

Instructies

  • Snij de witte kool in dunne reepjes of doe dit in de keukenmachine. Rasp de winterpeen.
  • Doe de groenten bij elkaar in een grote bak en strooi de rozijnen eroverheen (toevoegen naar smaak)
  • Maak een ruime hoeveelheid dressing met de aangegeven ingredienten en proef tussendoor. De exacte hoeveelheid is afhankelijk van je smaak, maar als je begint met eerst de hoeveelheid mayonaise die je denkt nodig te hebben dan kun je hier de appelazijn beetje bij beetje toevoegen tot het naar je smaak is.
  • Deze salade is het lekkerste als je het een dag van tevoren klaar maakt en de smaken in de koeling lekker laat intrekken.
Gang: Salade
Keuken: Amerikaanse keuken
Trefwoord: appelcider azijn, mayonaise, rozijnen, witte kool
Dieetsoort: glutenvrij, paleo

Voedingswaarde per portie

Calorieën: 98kcal, Koolhydraten: 13g, Eiwit: 1g, Vet: 5g, Verzadigd vet: 1g, Meervoudigd onverzadigd vet: 3g, Enkelvoudig onverzadigd vet: 1g, Transvet: 0.01g, Cholesterol: 3mg, Natrium: 76mg, Kalium: 271mg, Vezels: 3g, Suiker: 4g, Vitamine A: 4088IU, Vitamine C: 30mg, Calcium: 41mg, Ijzer: 1mg

Disclaimer

De genoemde waardes zijn gebaseerd op standaard tabellen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Heb je het recept gemaakt? Deel het dan op social!Vermeld @simoneskitchen of tag #simoneskitchennl!

Delen is fijn!