Simone's Kitchen

Lijnzaad – de voor- en nadelen!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; op de foto staat gebroken lijnzaad, maar als je zelf lijnzaad eet of wilt gebruiken haal dan ongebroken lijnzaad en breek het vlak voor gebruik zelf even. (in de vijzel) Op die manier gaan de zaadjes niet oxideren en heb je er het meeste aan.

Lijnzaad is het zaad van de vlasplant en wordt veel gebruikt als vogelvoer. 🙂 In Nederland wordt lijnzaad voornamelijk gebruikt om de stoelgang te bevorderen. Door de hoge concentratie aan vezels is dat op zich een goed idee, maar hou er wel rekening mee dat je hier voldoende bij moet drinken anders heeft het gebruik van lijnzaad het tegenovergesteld effect!

Lijnzaad zelf heeft een vrij neutrale smaak en wordt ook verkocht in de vorm van olie. Je kunt lijnzaad natuurlijk toevoegen aan je smoothies, yoghurt en cruesli maar daarnaast kun je er ook mee bakken( in repen, muffins, cakes ed.)

De gezondsheids voordelen van lijnzaad zijn – volgens de deskundigen – groot. Het bevat o.a. alfa-linoleenzuur, een gezond vetzuur uit de omega-3-familie. Sommige onderzoeken vermelden dat lijnzaad goed is tegen de verschijnselen van de overgang zoals opvliegers, nachtzweten en meer van die ellende, maar andere onderzoeken spreken dat dan weer tegen. (dat is altijd het fijne van onderzoeken, er is er altijd wel weer een die het er niet mee eens is!)

Behalve dat lijnzaad dus omega-3 vetzuren heeft en een cholesterol verlagende vezel is het tevens een goede bron van calcium ijzer, niacine, fosfor, vitamine E en aminozuren.

Update: nadelen van lijnzaad

Wij ondervonden laatst per ongeluk de nadelen van lijnzaad. Omdat ik heel laat thuis was na een fotoshoot en we geen zin meer hadden om te koken had Tom crackers gehaald en wat dingen als hummus enzo voor erop… Alleen de crackers in kwestie waren lijnzaadcrackers. Nu is lijnzaad in kleine dosis ongevaarlijk maar als je er teveel van eet….

Lijnzaad bevat namelijk zogeheten cyanogene stoffen. Stoffen die in het lichaam worden omgezet in cyanide. Nou dat klinkt al niet heel best en dat is het ook niet. In ernstige gevallen kan het zelfs lijden tot de dood. Nu moet je denk ik wel heel veel crackers eten om dat voor elkaar te krijgen, maar wij voelden ons echt niet lekker de volgende dag. Al meteen na het eten van teveel crackers voelde onze maag erg opgezet (maar dat was logisch achteraf) maar de volgende dag echt een beetje beroerd….

Over deze eigenschap van lijnzaad hoor je dus niet zo veel en ik vind dat dan weer gek. Dus goed om te weten: zeker niet meer dan 45 gram lijnzaad per dag naar binnen werken!

Bronnen: wikipedia, leerwiki,  gezondheidsnet, monique van der vloed

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!