Simone's Kitchen

Chia zaad – Superfoods!

Chia zaad

Superfoods. Je hoort het overal genoemd worden maar wat is het nou eigenlijk precies, waar kun je het krijgen en waarom is iets een superfood? Als eerste in de reeks is chia zaad. Ik had er al vaker over gehoord, maar het nog nooit uitgeprobeerd of gevonden (maar ook niet gezocht dus dat scheelt… 🙂 ) Maar inmiddels heb ik een zak van de mini zaadjes in huis dus ik heb nu ook superpower… Toch? De Latijnse naam van Chia is Salvia Hispanica en komt oorspronkelijk uit Mexico en Guatamala waar je het ook nog steeds kunt vinden.

Het zaad zelf smaakt eigenlijk nergens naar. Dat is misschien jammer maar aan de andere kant maakt dat het ook wel heel erg eenvoudig om een eetlepeltje door je yoghurt te strooien of op een andere manier makkelijk in je eten te verwerken. Want waarom is chia nou eigenlijk zo goed? Wat doet het voor jou en je lichaam?

  1. Vezels – Slechts 28 gram chia zaadjes bevat 11 gram vezels, een makkelijker manier dus om de hoeveelheid vezels in je voeding en daarmee je stoelgang te bevorderen. Bovendien zorgen vezels ervoor dat koolhydraten langzamer door je lichaam worden opgenomen en daarmee bereik je weer dat je bloedsuikerspiegel mooi laag blijft.
  2. Omega-3 – Chia zaadjes zitten vol met Omega-3 vetzuren. En deze vetten worden weer belangrijk geacht voor de gezondheid van je hersenen, verlaging van je cholesterol, verhoging van je weerstand en uiteindelijk; minder kans op hart en vaatziektes. Lijnzaad bevat hier ook veel van, maar volgens de heren wetenschappers wordt chia beter opgenomen door het lichaam
  3. Calcium – een portie chia bevat al snel 18% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium. (6x meer als melk!)
  4. Anti-oxidanten (ook weer zo’n woord trouwens) – Anti-oxidanten zorgen ervoor dat de vrije radicalen in je lichaam onschadelijk worden gemaakt. Chia zaad bevat aanzienlijk meer anti oxidanten als de meeste andere voedingsmiddelen.
  5. Proteinen en mineralen – Calcium heb ik al genoemd, maar chia zaad bevat ook veel andere mineralen die onze gezondheid ten goede komen.

Behalve door je bakkie yoghurt in de morgen kun je ook wat chia over je salade strooien of doe er eens wat van in een smoothie. Keuze genoeg… !

En als ik als superwoman door de kamer ga vliegen dan zal ik het je ook laten weten!

 

Chiazaad is o.a. te vinden bij:

Gekruid – 9,99 voor 500 gram

Chiazaden.nl – 5,95 voor 250 gram

Lekker & Puur – (biologisch) – 7,10 voor 250 gram

Gezondheidswinkel.nl – 9,65 voor 500 gram

Veganuts.nl – 10,25 voor 500 gr

Natuurwinkels

Noordermarkt op zaterdag in Amsterdam (biologische markt)

 

 

 

*Ik ben natuurlijk geen voedingsdeskundige dus de informatie die je hier ziet heb ik her en der gevonden op het internet bij betrouwbare bronnen. Mocht er iets niet kloppen dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor | Momenteel in opleiding tot Oersterk Coach. Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

8 comments

  1. Avatar

    Nog nooit van gehoord, ik ga er eens naar uitkijken. Handig dat het geen smaak heeft, kan je makkelijk wat extra voedingsstoffen toevoegen aan gerechten.

  2. Avatar

    Ik heb nooit over die zaden gehoord. Heel interesant, ik ga hem in de winkels zoeken, ik wil ook superwoman zijn ))))

  3. Avatar

    Sorry, Ирина is Iryna )))

  4. Avatar

    Jaaaa die gooi ik ook elke ochtend door m’n smoothie. Gezond!

  5. Avatar

    Mix altijd chiazaadde door m’n homemade muesli

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.