Simone's Kitchen

De lekkerste bramenjam met chiazaad

bramenjam met chia

Bramenjam

Een heerlijke bramenjam zonder dat je er enorm veel suiker aan toe hoeft te voegen. In plaats van de standaard geleisuiker gebruik je chiazaad om de bramenjam te binden.

Nog even en het is weer bramentijd. Dan hangen de bramenstruiken weer bomvol met die prachtige paarse vruchten. Heb jij een bramenstruik in je tuin dan is de kans vrij groot dat je ineens met een flinke voorraad van dit mooie fruit “opgescheept” zit. Ok, met één struik zal dat misschien niet meteen zo’n vaart lopen, maar heb je meer struiken dan kan het best snel gaan.

Bramenrecepten

Enig speurwerk en het bleek al snel dat ik niet bijster veel recepten met bramen op de site heb staan. Wel een aantal zoals deze heerlijke crumble met bramen en blauwe bessen of deze smoothiebowl met bramen, maar dat kon beter. Dus de komende periode komen er een paar bramenrecepten bij, waaronder dus als eerste deze bramenjam.

bramenjam met chiazaad

Ik vergeet nooit de allereerste keer dat ik jam ging maken en ik geschokt naar het recept keek. 1 kilo fruit plus 1 kilo suiker! Ik dacht dat ik het verkeerd zag maar dat is dus wel de standaard hoeveelheid suiker die er in een potje jam gaat. Sterker nog; als dat er niet in gaat dan mag het officieel geen jam heten. Dan is het een fruitspread.

Dus ja, ik mag deze bramenjam dus ook geen bramenjam noemen, maar aangezien het mijn site is ben ik het daar niet mee eens. What’s in a name tenslotte. Ik doe wel meer dingen die officieel niet mogen. Haha.

Om de bramenchiajam te maken gebruik je op 500 gram bramen ongeveer 3 el honing of ahornsiroop. Wil je het vegan houden dan ahornsiroop, anders is het naar keuze. Vervolgens kun je kiezen voor de hoeveelheid chiazaad. Ik gebruikte hier 3 el chiazaad. Daardoor is de jam nog redelijk vloeibaar. Dat vind ik persoonlijk lekker omdat ik het niet op een boterham smeer.

Als saus

Ik gebruik deze bramenjam voornamelijk als een soort saus die je door een smoothie kunt doen, over je granola kunt serveren of kunt eten met een lekkere bol homemade ijs. En dan is het fijn als het wat minder dik is. Wil jij het wel ergens op kunnen smeren? Gebruik dan 1 of 2 eetlepels chiazaad extra. Het is niet zo voorspelbaar als met geleisuiker maar wat het eindresultaat ook gaat zijn; het is zeker lekker!

bramenjam met chia
Print recept Pin recept
5 van 2 stemmen

Bramenchiajam

Chiazaad is een ideale manier om een jam te maken zonder bakken met suiker! Klaar in slechts 20 minuten en houdbaar in de koeling voor minimaal 1-2 weken. Gebruik het over desserts, op toast of door je kokosyoghurt bij het ontbijt.
Bereidingstijd: 20 min
Totale tijd: 20 min
Porties: 1 portie

Ingrediënten

  • 500 gram verse bramen
  • 3 el honing of ahornsiroop
  • 3 el chiazaad

Instructies

  • Doe de bramen in een steelpan zonder water en zet het op laag vuur op tot de bramen uit elkaar beginnen te vallen. Dit duurt ongeveer 5 minuten. Roer regelmatig even om.
  • Gebruik een vork om de bramen kapot te maken maar hou nog wel wat stukjes over voor de structuur.
  • Roer de ahornsiroop of honing erdoor en voeg de chiazaad toe. Je zult zien dat het binnen no time veranderd in een jam struktuur.
  • Doe over in een afsluitbare pot en bewaar in de koeling.
Gang: Dessert
Trefwoord: bramen

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor | Momenteel in opleiding tot Oersterk Coach. Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recept rating




Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.