Een lekker kruidige en snelle knolselderijsalade met wortel en pompoenpitjes. Ideaal als alternatief voor de standaard koolsla.

Knolselderij-wortel salade | simoneskitchen.nl

Knolselderijsalade met wortel

De meeste mensen kennen knolselderij vooral als de groente die je in de soep verwerkt. En dat is natuurlijk ook heel erg lekker, want ik heb ook een overdaad aan knolselderijsoep recepten op de site staan. Maar rauw had ik het nog niet eerder gegeten totdat ik deze knolselderijsalade uitprobeerde.

Het idee kwam van de site van BBC Good Food maar was nogal aan de saaie kant, dus ik voegde er het een en ander aan toe en voila. Ik vergelijk het met een beetje een winterse variant van de gewone koolsla maar dan kruidiger.

Schoonmaken van de knolselderij

Knolselderij schoonmaken ziet er altijd ingewikkelder uit dan het is. Het is niet kneiterhard zoals een pompoen dus het doormidden snijden gaat vrij makkelijk. Ik leg het daarna plat met de doorgesneden kant, op een plank en schaaf dan met een mes de schil eraf. Dat gaat makkelijk en zorgt ervoor dat je knolselderij in no time schoon is.

Voor de knolselderijsalade moet je de knolselderij raspen. Dat kan natuurlijk met de hand en een blok rasp maar het is het allermakkelijkste in een keukenmachine met een rasp attachment. Hou er ook rekening mee dat de hoeveelheid van dit recept flink fors is.

Nog lekkerder de volgende dag

Het fijne van deze knolselderijsalade is dat het de volgende dag nog lekkerder is. De smaken trekken dan goed in. Het is vergelijkbaar met koolsla. Die wordt ook lekkerder naarmate het langer staat. Ik vind dit altijd ideaal voor in de winter. Een soort winterse variant van koolsla, maar je kunt het natuurlijk net zo goed in de zomer eten.

Het is lekker als lunchsalade of als bijgerecht bij een lekker stukje vlees of kip.

Check ook de knolselderijsalade met bietjes. Of als je over hebt kun je ook deze lekkere wortelkoekjes maken.

Knolselderijsalade met wortel
Print recept Pin recept Bewaar als favoriet
4 van 2 stemmen

Knolselderijsalade met wortel en pompoenpitten

Deze winterse variant op koolsalade is heerlijk en zo klaar. En het fijne is dat het de dag erna nog lekkerder is!
Bereidingstijd: 15 minuten
Totale tijd: 15 minuten
Dieetsoort glutenvrij, paleo, Vegetarisch
Porties: 8 personen

Ingrediƫnten

  • 450 gr wortels
  • 1 kleine knolselderij schil verwijderd en schoongemaakt. In stukken
  • 1 rode ui fijn gesneden
  • handvol rozijnen
  • handvol pompoenpitten
  • 100 gr gemengde noten

Dressing

Instructies

  • Het raspen van de knolselderij en de wortels gaat het makkelijkste in een keukenmachine, maar met een handrasp kan natuurlijk ook. De hoeveelheid die overblijft is enorm dus zorg ervoor dat je een flinke schaal hebt om alles te mengen.
  • Rasp de knolselderij en de wortel en doe in de grote schaal. Voeg de kleingesneden ui eraan toe, de rozijnen en pompoenpitten, Hak de noten klein en voeg ook toe. Maak een dressing van de olijfolie, rode wijn azijn, de mayonaise, limoensap, mosterd en de zout en peper en proef of het op smaak is. Doe bij de salade en roer alles goed door. Proef weer en voeg nog mayonaise, limoensap of olijfolie toe indien nodig.
Gang: Salade
Keuken: Hollandse keuken
Trefwoord: knolselderij, wortel
Dieetsoort: glutenvrij, paleo, Vegetarisch

Voedingswaarde per portie

Calorieƫn: 289kcal, Koolhydraten: 23g, Eiwit: 6g, Vet: 21g, Verzadigd vet: 3g, Meervoudigd onverzadigd vet: 6g, Enkelvoudig onverzadigd vet: 11g, Transvet: 0.01g, Cholesterol: 2mg, Natrium: 164mg, Kalium: 624mg, Vezels: 5g, Suiker: 5g, Vitamine A: 9404IU, Vitamine C: 11mg, Calcium: 71mg, Ijzer: 2mg

Disclaimer

De genoemde waardes zijn gebaseerd op standaard tabellen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Merknamen in de ingrediƫntenlijst kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking. Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.

Heb je het recept gemaakt? Deel het dan op social!Vermeld @simoneskitchen of tag #simoneskitchennl!

Delen is fijn!