Dit lekkere en makkelijke recept om kaiserschmarrn te maken komt uit het boek Reishonger van Sabine Koning. Het is een van oorsprong Oostenrijks recept maar heel makkelijk thuis te maken!

Kaiserschmarrn | simoneskitchen.nl

Kaiserschmarrn

Het nieuwste boek van Sabine heb ik al een flinke tijd in de kast staan, maar tot nu toe was het er niet van gekomen om een recept uit het boek te maken. Maar een week geleden zou ik gaan koken met Charlotte en ik was op zoek naar wat leuke receptjes. Ik kwam Sabine’s boek tegen en begon te bladeren. Mijn oog viel vervolgens op een recept wat – zoals Sabine zelf al zegt – het beste omschreven kan worden als ‘scrambled pannenkoeken’.

Want echt veel meer dan dat is het niet, maar het deed me wel meteen denken aan een bezoek dat Tom en ik alweer een jaar geleden maakten aan Duitsland. Ik had toen al wel eens de term Kaiserschmarrn gehoord maar had geen idee wat het was. Besteld en wie schetst mijn verbazing toen ik dus een bordje ontplofte pannenkoek kreeg.

Niet heel bijzonder dus maar door het scramblen van de pannenkoek krijg je wel meer krokante korstjes en dát maakt dan weer dat het een gerecht is wat eigenlijk erg lekker is en super simpel.

Kaiserschmarrn | simoneskitchen.nl

De lokale keuken

Als je – net als ik – gek bent op reizen en de lokale keuken uit proberen tot een van je favoriete bezigheden behoort, dan is het boek van Sabine zeker een aanrader. Het staat vol met de klassiekers ingedeeld per land. Van funghi in Curacao tot Pad Thai uit Thailand en Gravlax in ScandinaviĂ«. De recepten zijn makkelijk te volgen en wat is er leuker dan je reis nog eens dunnetjes overdoen door de gerechten thuis te bereiden. En ben je niet zo reislustig dan kun je in ieder geval in je keuken de wereld wat kleiner maken.

Maken van kaiserschmarrn

Zoals gezegd is het maken van deze kaiserschmarrn absoluut geen hogere wiskunde. En dat maakt ze dan ook meteen het perfecte snelle ontbijtje. Je maakt het pannenkoekenbeslag en vervolgens doe je dit in de koekenpan.

Laat heel even bakken en gebruik dan een pollepel om de pannenkoeken te scramblen. Lekker op hoog vuur dan krijg je veel krokante korstjes en dat is zo ongeveer het lekkerste van de pannenkoeken.

Ik serveer de kaiserschmarrn in een kommetje met lekker veel vers fruit en poedersuiker. Maar het is ook heerlijk om dit te eten met een grote bol ijs, wat honing of varieer eens met het toevoegen van spek of kaas. (of wat voor andere pannenkoekvulling dan ook)

Reishonger is inmiddels niet meer zo goed beschikbaar maar Sabine heeft nog meer geweldige kookboeken op haar naam staan. Je vindt ze hier allemaal terug.

Ben je fan van pannenkoeken? Check dan ook onderstaande recepten:

Kaiserschmarrn | simoneskitchen.nl
Print recept Pin recept Bewaar als favoriet
4 van 2 stemmen

Kaiserschmarrn

Lekker als ontbijtje of als dessert! Serveer met vers fruit, een bolletje ijs en lekker veel poedersuiker
Bereidingstijd: 15 minuten
Totale tijd: 15 minuten
Porties: 2 personen

Ingrediënten

  • 3 eieren gesplitst
  • 50 gr suiker
  • 200 ml volle melk
  • 150 gr bloem
  • snufje zout

Instructies

  • Klop de eiwitten stijf. Voeg hier beetje bij beetje de helft van de kristalsuiker aan toe tot er stevige glanzende pieken ontstaan.
  • Klop ondertussen in een andere kom de eidooiers op, samen met de rest van de kristalsuiker. Voeg hier de volle melk, de bloem en een snufje zout aan toe. Klop dit even goed door tot een glad en klontvrij mengsel. Spatel er vervolgens voorzichtig de geklopte eiwitten door.
  • Verhit een klontje boter in een koekenpan. Schep een flinke lepel van het kaiserschmarrnbeslag in de pan. Laat de onderkant van de ‘pannenkoek’ licht stollen en scramble het geheel vervolgens met behulp van een spatel. Bak de Kaiserschmarrn goudbruin en gaar.
Gang: Dessert, Ontbijt
Keuken: Oostenrijks
Trefwoord: bloem, suiker

Voedingswaarde per portie

Calorieën: 526kcal, Koolhydraten: 87g, Eiwit: 19g, Vet: 10g, Verzadigd vet: 4g, Meervoudigd onverzadigd vet: 2g, Enkelvoudig onverzadigd vet: 3g, Transvet: 0.03g, Cholesterol: 258mg, Natrium: 135mg, Kalium: 327mg, Vezels: 2g, Suiker: 30g, Vitamine A: 523IU, Calcium: 175mg, Ijzer: 5mg

Disclaimer

De genoemde waardes zijn gebaseerd op standaard tabellen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Merknamen in de ingrediëntenlijst kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking. Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.

Heb je het recept gemaakt? Deel het dan op social!Vermeld @simoneskitchen of tag #simoneskitchennl!

Delen is fijn!