Wat is een ‘whole30’?? En de resultaten

Wat is een whole30 in vredesnaam?

Dat was ook ongeveer mijn reactie toen ik twee jaar geleden op een blog voor het eerst over de Whole30 hoorde. Nieuwsgierig als ik ben ging ik op zoek en vond al snel de website waar het allemaal stond vermeld. Ik browste wat rond op de site, las her en der wat op het forum en werd eigenlijk steeds enthousiaster. Ik bestelde het boek ‘It starts with food‘ en niet zo heel veel later deden we onze eerste whole30.

En nadat we nu net onze vierde whole30 hebben afgerond leek het me een uitstekend moment om jullie eens precies te vertellen wat dat nou precies inhoudt en waarom je er uberhaupt aan zou willen beginnen.

W9-Manifesto-for-FB-Cover-NEW

Als jullie mijn blog vaker lezen dan weet je dat ik niet ben van de glutenvrij, suikervrij of alcohol vrij, maar dat hoeft ook niet om met succes een whole30 te doen. De reden dat wij het nu alweer vier keer hebben gedaan is het feit dat we door onze levenstijl niet altijd al te gezond leven. Er zitten soms periodes tussen dat we ronduit ongezond leven en daar kan ik dan echt compleet klaar mee zijn. De Whole30 is voor ons de ideale manier om alles weer even op een rijtje te zetten, te detoxen van alles wat slecht voor je is en een frisse start te maken. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om gezond te blijven eten, maar dat blijkt in de praktijk nog wel eens lastig. Maar ik heb goede hoop dat we er dit keer toch anders in staan! 😉

Maar goed, wat is een whole30?

Wat is een whole30 | simoneskitchen.nl

De theorie

Volgens de bedenkers van de Whole30 Dan en Melissa Hartwig, kun je voeding onderverdelen in twee kanten; eten waar je gezonder van wordt en eten waar je niet gezonder van wordt. Nagenoeg al hun theorieen zijn wetenschappelijk onderbouwd en wil je meer weten dan kan ik je het boek It starts with food aanraden. Daar staat alle wetenschappelijke achtergrondinformatie uitgebreid in. Ik vertel hier de versimpelde versie.

Het is aangetoond dat bijvoorbeeld zuivel een nadelige invloed kan hebben op allergieen. Uiteindelijk zijn er voedingsgroepen waarvan is aangetoond dat je lichaam er op kán reageren en een soort ontsteking veroorzaakt in je lichaam, de hormoonbalans in je lijf uit balans brengt of een chronische darm ontsteking veroorzaakt.. Dit uit zich dan vervolgens door vervelende kwaaltjes als hooikoorts, eczeem of rusteloze benen (om maar wat te noemen) maar kan natuurlijk nog veel verder gaan. Om erachter te komen op welke voedingsmiddelen jij wel of niet goed reageert moet je – gedurende 30 dagen – al die voedingsmiddelen rigoreus uit je dieet schrappen. Dat betekent effectief dat je de volgende etenswaren niet meer mag eten.

  • Suiker, zoetstoffen of andere zoete toevoegingen (dus ook geen honing)
  • peulvruchten
  • Granen en pseudogranen (dus ook geen quinoa, boekweit oid)
  • Alcohol
  • Zuivel, inclusief geiten- en schapenzuivel
  • Vetten om te bakken alleen kokosolie of olijfolie. Dus geen arachide, zonnebloem of andere olie. Deze zijn veel meer geprocessed als kokos of olijfolie.

Wat is een whole30 | simoneskitchen.nl

Waarom dan geen honing? wordt me vaak gevraagd. De reden is dat je af moet van de drang om suiker te eten. Toegevoegde zoetstoffen, of dat nou stevia of honing is, zorgt er nog steeds voor dat je suikerverslaving blijft bestaan. Ondanks het feit dat het natuurlijke suiker is.

Dat wil niet zeggen dat jij uiteindelijk gevoelig blijkt te zijn voor peulvruchten. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Maar je weet het niet, totdat je effectief alle peulvruchten uit je systeem hebt verbannen.

De whole30 is niet bedoeld om af te vallen. Het is dan ook op geen enkele manier calorie beperkend. Je kunt zoveel en zovaak eten als je wilt. In de praktijk zul je zeker gewicht verliezen. Puur doordat je gezonder eet, minder suiker, minder alcohol en minder koolhydraten. Overigens: het is ook niet koolhydraat beperkend. Je mag namelijk wel aardappels, zoete aardappels of casave eten en die zitten alledrie vol met koolhydraten. Maar uiteindelijk is het dan niet de bedoeling dat je je daar mee volpropt. Dus die mag je gebruiken maar met beleid.

Zoete aardappelsoep met kip | simoneskitchen.nl

Het volledige programma vind je hier

Paleo of geen paleo??

De whole30 is afgeleid van het paleo principe en is hier in weze een strengere versie van. Maar zoals Melissa en Dan zelf zeggen: ‘We maken ons niet druk over wat onze voorouders wel of niet zouden hebben gegeten. Het gaat er puur om welke voedingsmiddelen gezond of minder gezond zijn.”

De praktijk

Dat is in principe ‘simpel’. Gedurende 30 dagen eet je geen van de bovenstaande voedingsmiddelen en vermijd je verder ook alle ‘processed’ voedingsmiddelen. Suiker – bijvoorbeeld – zit echt bijna overal in. Ik weet nog dat ik de eerste keer volledig gefrustreerd door de supermarkt rende op zoek naar iets zonder suiker. Zelfs dingen als ham of bacon hebben toegevoegde suiker. De documentaire Fed Up is heel interessant om te kijken als je dit soort dingen intrigerend vind. Het alternatief is al snel dat je dus alles zelf moet maken.

Nu is dat voor ons niet eens zo heel erg vervelend, want veel maakten we al zelf en pakjes en zakjes gebruiken we zelden. Maar een eenvoudig iets als een bouillonblokje gebruiken is er dan niet meer bij. Want ja hoor, ook daar zit toegevoegde suiker in. Suiker vermomt zich overigens in vele vormen; glucosestroop, xilytol, agavestroop en nog een hele lijst met onherkenbare termen die eigenlijk allemaal ‘suiker’ betekenen. Dus dat is echt heel lastig.

Want wat mag je dan wel eten?
  • Groente, inclusief aardappel en zoete aardappel
  • Fruit
  • Noten en zaden (geen pinda’s!)
  • Vlees, liefst organisch/biologisch
  • Vis van goede oorsprong

Vroeger begon ik met op te noemen wat je allemaal niet mag eten tijdens een whole30. Tegenwoordig begin ik met wat ik wél mag eten en de reactie is dan bijna altijd; o dat valt nog best wel mee! Totdat je er dan achter noemt wat er allemaal niet meer kan. Haha… Er bestaat ook een vegetarische variant op de whole30 maar je snapt vast wel dat dat zonder granen en peulvruchten heel lastig wordt om aan genoeg calorieën te komen.

De eerste week is het moeilijkste; je krijgt behoorlijk afkickverschijnselen van het niet eten van suiker. Hoofdpijn, moe, lusteloos om maar wat te noemen en ook de tweede week hoeft niet meteen geweldig te zijn. Het verschilt nogal per persoon. Eet je nu al heel gezond dan zul je er wellicht minder van merken, maar eet je elke dag een zak bananenschuim leeg en spoel je die weg met een liter cola dan is de kans vrij groot dat je je flink beroerd gaat voelen.

Wat is een whole30 | simoneskitchen.nl

Een steak als ontbijt??

Het eten vind ik over het algemeen prima met uitzondering van het ontbijt. Dat is echt een probleem. Het idee is dat je leftovers van je avondeten gebruikt voor je ontbijt, maar dat krijg ik gewoon niet weg. Niet aan mij besteed. Ik zie mezelf niet om 6 uur in de ochtend een steak wegwerken. Dus voor ons werd dat al snel veel eieren. Omelet als ontbijt. Zonder brood natuurlijk maar wel met veel groente en soms vlees. Best lekker maar na omelet nummer 15 komt het je echt de neus wel uit. Dus gingen we soms als ontbijt aardbeien met nootjes eten. En hoewel heel erg lekker is dat eigenlijk dan weer niet genoeg vulling. Ter compensatie aten we meestal voor de lunch een stevige maaltijd en ook het avondeten was meestal lekker en vullend.

Mayonaise mag je eten mits zelf gemaakt met (milde!) olijfolie. Dan komt mijn snelle mayonaise recept erg goed van pas. En dan met olijfolie natuurlijk in plaats van de zonnebloemolie.

Hoe lekker het eten ook is en hoe goed we over het algemeen ook eten tijdens de whole30, na 30 dagen ben ik er dan ook wel helemaal klaar mee hoor. Wil ik gewoon lekker ontbijten met yoghurt en zelfgemaakte cruesli .

En wat doe je na die 30 dagen?

Het is na die 30 dagen de bedoeling dat je sommige voedingsmiddelen weer gaat toevoegen. Maar wel langzaam en met genoeg tijd ertussen om te kijken hoe je erop reageert. Waar je mee begint maakt niet uit. Wat heb je het meest gemist? Zijn dat de kikkererwten in de hummus, maak dan dat als eerste en kijk hoe je lichaam erop reageert gedurende een dag of drie. Niks aan de hand? Dan kun je doorgaan met het volgende voedingsmiddel. Krijg je kramp in je maag of andere symptomen dan zijn peulvruchten voor jou wellicht niet zo goed om te eten. Of om te eten met mate.

Voor sommige voedingsmiddelen kun je natuurlijk kiezen. Ik kan me niet voorstellen dat ik nooit meer suiker zou eten. Ik vind het gewoon echt te lekker en bakken te leuk. Dus dat is prima, maar je kunt er dan bewust voor kiezen om iets met suiker te maken. Ik let veel meer op wat er allemaal voor rommel in pakjes, zakjes, blikken en potjes zit. Probeer zoveel mogelijk gewoon verse dingen te eten. En dan is dat plakje cake met slagroom heus niet erg. Maar elke dag bergen taart en chocola naar binnen werken is misschien een minder goed idee.

Alle voorgaande drie keer dat we een whole30 deden hebben we de herintroductie slecht gedaan. Trouwens, we hebben toen alleen de eerste whole30 afgemaakt. De twee erna waren een soort slappe pogingen en we gaven toen al op na een week of twee. Je moet er dan ook wel echt achter staan. Want het vergt voorbereiding en meer tijd dan je denkt (snijden, snijden, snijden)

Is het de moeite waard?

Ik vind van wel. Er is natuurlijk ook een reden dat we dit al voor de vierde keer doen. Ik vind het een fijne manier om te proberen onze levensstijl aan te passen, ik verlies er altijd flink wat kilo’s door (zo’n 8 kilo gemiddeld) en ook daarna duurt het heel lang voor ik weer de fout inga. (dat ga ik nu dan proberen niet te doen natuurlijk. Haha)

Concreet leverde het mij dit keer de volgende voordelen op (in willekeurige volgorde):

  1. Ik voel me een stuk energieker dan voorheen
  2. Mijn rusteloze benen (“restless leg”) zijn weg
  3. Mijn huid is helderder
  4. Minder wallen en ‘dichtgeslagen’ ogen
  5. Ik slaap veel beter dan voorheen
  6. Wordt bijna elke dag wakker vóór de wekker
  7. De zenuwpijn die ik had in mijn rug door een vetbult die op zenuwuiteinden drukt is nagenoeg verdwenen en in ieder geval weer dermate dragelijk dat ik de operatie heb afgezegd.
  8. Mijn knieën doen geen pijn meer
  9. Mijn stoelgang is weer hoe het moet zijn (hiervoor nogal last van verstopping of diarree)
  10. Ik ben 7 kilo afgevallen
  11. Ik heb 17 centimeter verloren

Of de whole30 iets voor jou is kan ik natuurlijk niet bepalen. Voor mij werkt het goed en ik denk heus dat dit niet de laatste keer is geweest (maar voorlopig even niet, dank u!) De resultaten spreken wat mij betreft voor zichzelf. En ja tuurlijk zijn sommige zaken ook gewoon het resultaat van afvallen, maar dat maakt dan eigenlijk niet meer uit.

Sommige van onze recepten en maaltijden vind je terug onder het kopje Paleo- whole30 recepten

Heb je vragen? Laat het me weten!

Als je meer wilt weten over de Whole30 dan kun je kiezen uit twee boeken

It starts with food – Hierin staat de hele geschiedenis en de theorie van de Whole30 vermeld. Inclusief wetenschappelijke info, achtergrond enzovoort
Whole30 – In dit (recentere) boek staat het hele programma van A tot Z beschreven inclusief een tijdslijn met de verwachte effecten na x aantal dagen. Bovendien staat het vol met lekkere recepten.

Of je kunt natuurlijk naar de Whole30 website gaan.

Disclaimer: De links in dit artikel zijn bol.com links. Als je via de link iets koopt bij bol ontvang ik hiervoor een kleine commissie.

 

Wil jij graag gezond koken zonder onnodige toevoegingen?

Als je je inschrijft voor de emaillijst ontvang je - behalve de regelmatige nieuwsbrief - gratis alle 12 recepten en foto's uit het eerste hoofdstuk (Slow) van mijn boek Heerlijke Chaos!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment Powered by ConvertKit
Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Kattengek | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur Houdt van gezond eten en probeert dat consequent vol te houden. Dat lukt soms wel, soms niet. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

22 comments

  1. Hoi Simone, wij zijn nu iets vergelijkbaars aan het doen (paleo, whole30, geen gluten, geen zuivel, hoe je het wilt noemen). Ik herken zeker veel dingen uit jouw verhaal, we voelen ons vooral veel energieker. Nadeel is inderdaad dat het amper lukt om een keer vega te eten, de eieren je anders de neus uitkomen (en te veel eieren is ook niet goed, al zeggen veel paleo’s van wel). En ontbijt is inderdaad het moeilijkst. Bak fruit met noten vult maar een poosje (en is wel vel suiker ook al zijn het geen geraffineerde suikers). Wat ons ook opvalt, het is enorm duur. Ik denk dat we 2 keer zoveel geld uitgeven aan eten (paste en rijst kost natuurlijk niet veel) vooral omdat je vel meer vlees en vis eet. Veel vlees is trouwens ook nog milieubelastend. Maar doordat we minder een after lunchdip hebben en ons er wel goed bij voelen gaan we wel door (met af en toe verzaken, probeer maar eens in een restaurant te eten en wil vrienden er ook niet mee opzadelen, we zijn tenslotte niet allergisch oid). Ik vind het dus erg interessant jouw ervaringen erover te lezen. Groetjes Claudia

    • Simone van den Berg

      He Claudia! Grappig.. Ik vond het helemaal niet duurder. Maar dat komt misschien omdat we altijd al veel uitgaven aan eten. En wijn is natuurlijk in verhouding duur, dus als je dat een maand niet drinkt bespaar je ook weer. En hetzelfde geld voor dingen als kaas en zo. Haha… Wat me ook opviel is dat we eigenlijk veel beter omgingen met het opmaken van restjes. Als we in de ochtend een omelet maakten gingen daar vaak de overgebleven groente en vlees in, waardoor we amper nog iets weg gooiden. Ik denk zelfs dat ik minder heb uitgegeven als ‘normaal’. Maar dat zal inderdaad persoonlijk zijn gok ik.

    • Hoi Simone, Dank voor je leuke antwoord. Wij deden ook vrijwel niks met pakjes. Veel vlees en noten zijn best duur. Ja kaasjes zijn ook duur en kopen we nu dus niet. Euh, drinken wel wijn. Normaal alleen in het weekend maar we hebben nu vakantie dus tja:-). En klopt, we kijken goed naar de restjes. En elke dag die omelet. Zoals je zelf zegt, ontbijt is echt het lastigst.

  2. Oh. Nou de restjes van je avondeten opeten doe ik meestal al. Hahaha Doe ik toch een (piep) klein beetje mee! 

  3. Wow, vind de resultaten best wel shocking. Dat je dat binnen 30 dgn kunt bereiken joh. Het is dat ik gerechten bedenken en koken echt lastig/niet leuk vind, maar anders zou ik het zeker doen. Maar ff kritisch kijken naar wat ik eet en wat dingen minderen kan natuurlijk wel. 

    • Simone van den Berg

      Dat kan sowieso nooit kwaad denk ik dan. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook best verbaasd ben. Sommige dingen had ik niet eens door. Ik heb echt al eeuwen last van mijn knieen en eigenlijk niet bij stilgestaan tot ik me ineens realiseerde dat ik er geen last meer van had. Zelfde met mijn ‘wiebelbenen’. Dat je dan ineens op een dag tot de ontdekking komt dat het weg is… Haha… Overigens ziet het er naar uit dat dat op de een of andere manier gerelateerd is aan wijn. Gisterenavond voor het eerst weer een wijntje gedronken en hop, daar waren de wiebelbenen weer…. Of het was iets anders dat ik heb gegeten. Dat kan natuurlijk ook… Nou ja, time will tell…

  4. Goh, interessant artikel. Ik ben van oorsprong ook helemaal geen dieet type, maar voel toch bij tijd en wijle de behoefte om te ontgiften. Dus ik heb je artikel met belangstelling gelezen. Zeker het proberen waard, vooral omdat je het positief benadert: wat mag je allemaal wél eten.

  5. Zo blij met deze post, want al die tijd had ik geen idee waar jet het over had en kwam het er maar niet van om het eens goed uit te zoeken 🙂
    Je hebt mij geïnspireerd en heb besloten om dit ook te gaan proberen. Ik was een tijdje op zoek naar een tijdelijk dieet plan i.v.m. mijn gezondheid.
    en….wat super fijn dat je je operatie hebt kunnen afzeggen!!

  6. Hoi Simone! 

    Heel erg leuk om te lezen over je ervaringen met whole 30! 
    Ik ben ook van plan om volgende maandag te beginnen en ben blij dat er ook een Nederlandse blog is met ervaring een waar ik leuke recept ideeën kan opdoen 🙂 
    Dus thanks voor de inspiratie!

    Btw. Niet vervelend bedoeld maar je als/dan regeltjes misschien nog even nakijken in het bericht.. die staan niet helemaal goed. Verder geniet ik juist altijd erg van je makkelijke schrijfstijl, leest heerlijk!

  7. Leuk om dit te lezen! Ik ben gisteren begonnen met the whole 30 en zocht naar ervaringen van mensen. Dit was very helpfull! Dank je wel!

    Gr janine 

  8. Pingback: Geroosterde bloemkool met quinoa en kikkererwten - Simone's Kitchen

  9. Pingback: Whole30 - Dag 1. We doen het weer! | Simone's Kitchen

  10. Pingback: Whole30: Ontbijtcake met noten en gedroogd fruit | Simone's Kitchen

  11. Pingback: Paleo: Ontbijtcake met noten en gedroogd fruit | Simone's Kitchen

  12. Pingback: Basis paleo principes | Simone's Kitchen

  13. Ha Simone. Frank en ik gaan geen whole30 doen maar wel elke week een dag. Zijn bezig met een gezonder leven en ik wil graag nog meer oo het eten letten. Helaas zijn we allebei niet van die echte kokers, dus leuke gerechten vinden is vaak een probleem. Ben benieuwd hoe deze ons bevallen. Ze zien er in ieder geval heerlijk uit! O ja, en waarom mogen pinda’s niet? Net gekocht omdat ze vertelden dat noten, inclusief pinda’s goed zijn. Ook net bio pindakaas gekocht, hoop dat dat wel mag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.