Roerbakschotel kip en broccoli

Roerbakschotel met kip en broccoli

Hoe deze roerbakschotel met kip is ontstaan is denk ik de manier waarop veel nieuwe recepten het licht zien. Ik had een recept – vraag me niet waarvandaan, is heel lang geleden – met broccoli en mais en ciabatta. Erg lekker en we hebben dat in de loop der jaren best flink wat keer gegeten.

Echter was het tijd om daar een paleoversie van te maken en die zie je dus hier in deze roerbakschotel met kip.

Roerbakken

Natuurlijk vind ik roerbakken per definitie een heerlijke manier om mijn avondeten te bereiden. Het is snel, makkelijk en meestal gezond. Althans de meeste roerbakschotels die ik ken/maak, zitten vol met groente. Goed voor je dus.

Het maken van deze schotel is heel eenvoudig. Je hebt een grote wok nodig of een hapjespan. Hierin verhit je wat olie op hoog vuur en je voegt daarna de kip toe die je goudbruin en gaar bakt.

Daarna is de broccoli aan de beurt. Hier is het van belang om de broccoli te stomen om te zorgen dat het gaar genoeg is om te eten. Je kunt dit trouwens ook van tevoren doen door de broccoliroosjes even kort te blancheren. Dat is zeker een optie, maar heb je daar geen zin in en wil je dit een eenpansgerecht houden? (want tenslotte ook minder afwas)

Stoom de broccoliroosjes dan in de wok. Hiervoor doe je wat eetlepels met water bij de broccoli, deksel op de pan en laat even een paar minuutjes stomen.

Zodra de broccoli beetgaar is, is je roerbakschotel met kip bijna klaar. Je maakt het nu alleen nog op smaak met coconut aminos, tomatenpuree en peper en zout.

Als laatste strooi je de geroosterde cashewnoten erover en je hebt een heerlijke maaltijd die binnen 20 minuten op tafel staat!

Probeer ook eens deze geroosterde kip met broccoli uit de oven

Roerbakschotel kip en broccoli

Roerbakschotel kip en broccoli

4.50 van 4 stemmen
GangHoofdgerecht
Keukenpaleo

Een lekker makkelijke roerbakschotel met kip en broccoli en cashewnoten
clock
voorbereiding 10 minuten
bereiding 10 minuten
totaal 20 minuten

2 personen

Ingrediënten


  • Neem een ruime wok en verhit hierin de kokosolie. Voeg de kipblokjes toe en bak deze goudbruin en gaar. Voeg de paprika en de broccoliroosjes toe. Doe een paar eetlepels water in de wok en doe de deksel even op de pan zodat de broccoli even goed gaar kan stomen.
  • Hoe lang dit duurt is afhankelijk van het formaat van je broccoliroosjes. Ik hou ze zo klein mogelijk.
  • Zodra de broccoli beetgaar is, voeg je de tomatenpuree toe en de coconut aminos en roer dit goed door. Breng op smaak met peper en zout

Voedingswaarde per portie

Calorieën: 516kcal | Koolhydraten: 33g | Eiwit: 40g | Vet: 27g | Verzadigd vet: 10g | Cholesterol: 80mg | Natrium: 620mg | Kalium: 1549mg | Vezels: 8g | Suiker: 9g | Vitamine A: 3268IU | Vitamine C: 258mg | Calcium: 114mg | Ijzer: 5mg

Disclaimer

De genoemde waardes zijn gebaseerd op standaard tabellen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Merknamen in de ingrediëntenlijst kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking. Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.

Heb je het recept gemaakt? Deel het dan op social!Vermeld @simoneskitchen of tag #simoneskitchennl!

Delen is fijn!

Deze post bevat mogelijk affiliate links. Wanneer je via die link iets besteld ontvang ik hiervoor een kleine commissie. Het kost jou niks extra. Voor meer informatie check onze privacy policy.

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkeling | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor | Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.