Simone's Kitchen

Snelle en makkelijke zalmsalade met spekjes

Hoe bouw je een goede salade op?

Een goede salade is altijd lekker. Vind ik tenminste, maar het blijkt toch voor veel mensen lastig om een salade op te bouwen. Het gevolg is dat de standaard salade die je tegenkomt bestaat uit ijsbergsla, tomaat, komkommer en een eitje. Niet echt het meest inspirerend, maar wel je (vaak) te eten krijgt als je in een restaurant zit. Best dramatisch zoals we ook in Ierland weer ontdekten.

De basis van een goede salade

Maar stel; je gaat zelf salade maken waar moet je dan rekening mee houden? Ik ga voor de opbouw van mijn salade altijd eerst uit van de groente. Wat heb ik in de koelkast liggen? Zijn het zachte groentes zoals bijvoorbeeld hier veldsla of harde groentes zoals wortel, kool en dergelijke.

Stap 1 is dus het kiezen van de basis van je salade. De soorten sla waar je uit kunt kiezen zijn bijvoorbeeld: rucola, veldsla, romaine, botersla, ijsbergsla, krulsla, waterkers.

Stap 2 is het bepalen welke andere groentes erbij komen. Je hoeft overigens niet in elke salade ook sla te gebruiken. Ik maak vaak koolsla bijvoorbeeld zoals deze koolsla met broccoli. Daar komt geen sla in voor, maar leef je vooral uit.

Voor groentes in je salade kun je denken aan witlof, andijvie, broccoli, bloemkool, courgette, spinazie, venkel, boerenkool, koolrabi, sugarsnaps enzovoort.

Eiwit

Stap 3 is bepalen welke eiwitbron je toevoegt aan je salade. Eet je vega denk dan aan peulvruchten, paddenstoelen, tofu, tempeh, kaas. Mijn favorieten zijn kip, ei of vis. Vooral vis uit blik vind ik ideaal voor het toevoegen in een snelle salade zoals hier.

Maar ook kaas is heerlijk in een salade. Ik ben dol op blauwe kaas, maar ook parmezaan, mozzarella of een lekker pittige kaas kunnen prima in een goede salade.

Dressing

Stap 4: welke dressing ga je toevoegen? Ik schreef al eerder deze post over het maken van een goede dressing dus check daar vooral wat je daar allemaal voor nodig hebt.

Het crunchy element

Stap 5: Als laatste strooi ik graag nog wat extra’s over mijn salade om het de nodige crunch mee te geven. In deze salade is dat bijvoorbeeld de spekjes, maar wil je die niet denk dan aan noten, zonnebloempitten of pompoenpitten. En daarmee heb je je salade gemaakt! Of je kunt natuurlijk gewoon een van de vele recepten voor salade gebruiken hier van de site. 😉

Zalmsalade
Print recept Pin recept
0 van 0 stemmen

Zalmsalade met avocado en spek

Deze heerlijke salade zit vrij hoog in de vetten, ideaal als je koolhydraatarm wilt eten
Bereidingstijd: 10 min
Porties: 2 personen

Ingrediënten

  • 1 blikje zalm
  • 50 gr spekblokjes
  • 1 avocado
  • 75 gr veldsla
  • Verse koriander naar smaak

Dressing

Instructies

  • Verhit een koekenpan en bak hierin de spekjes uit. Maak de dressing door de ingredienten goed te combineren.
  • Maak een kom door de veldsla te combineren met de avocado blokjes, de spek en de zalm en serveer met de dressing.
Gang: Lunch
Trefwoord: avocado, veldsla, zalm

Voedingswaarde

Calorieën: 490kcal, Koolhydraten: 10g, Eiwit: 28g, Vet: 39g, Verzadigd vet: 8g, Cholesterol: 77mg, Natrium: 792mg, Kalium: 1027mg, Vezels: 7g, Suiker: 1g, Vitamine A: 2836IU, Vitamine C: 26mg, Calcium: 35mg, Ijzer: 2mg

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recept rating




Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.