Simone's Kitchen

Alles over de kiwi – Wat je altijd al wilde weten

Alles over de kiwi - wat je altijd al wilde weten

De kiwi… Wie kent hem niet? Maar wat weet je eigenlijk van die ‘donzige’ kleine vrucht? Waar komt het van oorsprong vandaan, wat kun je er allemaal mee doen en welke recepten zijn het lekkerst? Daar ga ik je vandaag antwoord op geven!

SPONSORED

De oorsprong van de kiwi

De kiwi komt van oorsprong uit China en heel specifiek uit de regio van de Yangtze rivier vallei en de Zhejiang Provincie aan de kust van oost China. Ergens in het jaar 1904 nam een onderwijzeres uit Nieuw Zeeland de zwarte zaadjes van de actinidia deliciosa mee naar huis. Dat verklaart ook meteen waarom veel mensen denken dat de kiwi (die toen nog de naam Chinese kruisbes werd genoemd) van oorsprong uit Nieuw Zeeland komt. Dat klopt gedeeltelijk maar de echte oorsprong ligt dus in China.

Kiwi

Pas in 1959 kreeg de kiwi zijn ‘echte’ naam en ja, inderdaad, de naam is afgeleid van de kiwi. De vogel die symbool staat voor Nieuw Zeeland en bovendien de bijnaam voor de Nieuw Zeelanders.

Alles over de kiwi

Hoe goed is een kiwi voor je gezondheid?

Heel goed! 🙂 De kiwi is niet groot maar zit bommetje vol goede stoffen. Zo zit er een heel hoog gehalte aan vitamine C in, vitamine K, vitamine E, foliumzuur en kalium. Bovendien een hoop antioxidanten én ook nog eens veel vezel. De kleine zwarte zaadjes van de kiwi kun je eten en de schil kun je ook eten. Nu moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat die schil me niet meteen aantrekt. De Gold kiwi is een stuk gladder maar die harige groene… Die schil ik liever!

Kiwi bevat een stofje, genaamd actinidine dat helpt bij de vertering van met name eiwitten. Na een eiwitrijke maaltijd kan een kiwi helpen om je minder vol te voelen. En de combinatie met de hoeveelheid vezels in de kiwi is super. Als iemand die snel last heeft van obstipatie kan ik je vertellen dat een kiwi daar uitstekend tegen helpt. Neem elke ochtend een kiwi en je bent er zo vanaf!

Hieronder een volledige lijst van de voedingswaardes van de kiwi! Wist jij bijvoorbeeld dat de kiwi meer vitamine C bevat dan een sinaasappel?

Alles over de kiwi

SunGold of green?

Als je wel vaker kiwi’s eet of koopt dan weet je waarschijnlijk wel dat er meerdere soorten zijn. De SunGold kiwi of de ‘gewone’ Green Kiwi. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen die twee?

SunGold

De SunGold kiwi is gladder aan de buitenkant. De smaak is wat zoeter en zachter dan de groene kiwi’s. Wil een groene kiwi nog wel eens een zuurtje hebben, dat zul je bij de SunGold niet zo snel tegen komen. Welke kiwi je gebruikt in een recept is afhankelijk van je persoonlijke keuze. Ik vind de SunGold bij uitstek geschikt om zo uit het vuistje te eten en gebruik de groene vaker in recepten zoals in dit lekkere kiwi taartje.

De SunGold komt in de zomer uit Nieuw Zeeland en in de winter uit Frankrijk en Italië.

De groene kiwi – Green

De groene kiwi heeft een wat minder gladde buitenkant en is ietsje zuurder en pittiger dan de SunGold. Dat maakt hem bij uitstek geschikt als verfrissend element in je gerechten. Van sandwich tot salsa. De groene kiwi past ook uitstekend bij wat vettere gerechten zoals bij vette vis, zoals in dit gerecht met zalm.

Kiwi bewaren

De kiwi blijft rijpen nadat je hem gekocht hebt. Is de kiwi nog wat hard dan kun je het rijpingsproces versnellen door de kiwi in een papieren zak te bewaren met bananen, appels en dergelijke. Wil je dat juist niet dan bewaar je de kiwi apart van ander fruit. Is de kiwi al rijp maar wil je ze nog wat langer bewaren? Doe ze dan in de koelkast. Ze kunnen zo tot twee weken na aankoop bewaard blijven.

Koken met kiwi

Kiwi is misschien niet de vrucht waar je het snelste aan denkt om mee te koken. Maar een rijpe kiwi doet het uitstekend als onderdeel van een hartig of zoet gerecht. De friszure smaak is heerlijk als topping op een smoothiebowl of verwerkt in de smoothie en in allerhande desserts. Wat dacht je van een kiwi ijsje? Of een chiapudding met kiwi topping? Een pavlova beladen met kiwi en nog zoveel meer…

In hartige gerechten is de kiwi heerlijk om door een salade te gebruiken, maar ook als onderdeel van een recept met veel eiwit. Zoals ik hierboven al aangaf helpt de kiwi met de vertering van eiwit dus ideaal om samen te gebruiken. Of wat dacht je van een avocado-kiwi salsa? Of een topping van kiwi op een crostini met geitenkaas?

Binnenkort zal ik meer recepten met kiwi delen dus check regelmatig!

Deze post is een samenwerking met Zespri Nederland.

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!