Simone's Kitchen

Whole30 verslag – week #3

Week 3!

Wow… de tijd gaat eigenlijk best hard. En zoals eigenlijk altijd wel gebruikelijk in week 3 vergeet ik dan op te schrijven wat ik allemaal gegeten heb. Het wordt een beetje standaard. Dingen gaan zoals ze moeten gaan, maaltijden zijn makkelijk en lekker en nou ja, dat is altijd de week waarin ik niet zoveel te melden heb. Haha.. Sorry daarvoor.

Gisteren viel me wel iets op toen ik voor mijn werk een cheesecake moest maken. Het grappige is dat het niet eten van die cheesecake me niks doet eigenlijk, maar het automatisme dat je hebt is veel lastiger af te leren. Wat ik daarmee bedoel? Nou, het aflikken van de lepel, het aflikken van je vingers als je per ongeluk in de kom grijpt. Dat klinkt misschien onschuldig maar ik weet dat als ik die lepel aflik, de kom uitschraap enzovoort… dat het hek dan zo weer van de dam is. Niet gedaan dus maar ik merkte wel dat die gewoonte diep geworteld zit. Aandachtspuntje voor de komende tijd.

Mechanismes

Ook standaard rondom deze tijd (want tenslotte hebben we nog maar 8 dagen te gaan!) is dat ik me afvraag hoe het nu verder moet. Want ik wil niet weer meteen hop met mijn gezicht in die cheesecake vallen als de 30 dagen voorbij zijn. Voorgaande whole30’s ging het altijd een hele tijd goed maar slechte gewoontes zijn hardnekkig en voor je er erg in hebt zijn ze weer terug.

Ik merk dat ik nu – als ik ga lunchen met vriendinnen bijvoorbeeld – heel makkelijk ben in het (laten) aanpassen van mijn lunch. Dat is echt niet altijd ingewikkeld en de whole30 is een geweldig ‘excuus’. Zeker omdat de meeste mensen in mijn directe omgeving zo ondertussen wel weten dat ik ‘af en toe dat gekke dieet volg’. Zo zien zij het in ieder geval. Ik heb vaak geen zin om uit te leggen hoe en waarom dus laat het meestal bij de uitleg dat het voor mij een reset is. Die 30 dagen zijn mijn veilige zone. Ik hoef niet veel uit te leggen. Dingen zijn duidelijk binnen de regels.

Lekker uit lunchen bij ‘Buiten in de kuil’

Food Freedom

Melissa (de oprichter van de Whole30) is er duidelijk in: de whole30 is voor 30 dagen. Niet voor de rest van je leven. En na die 30 dagen kun je verder met food freedom. En die food freedom, daar moet ik nog een beetje aan werken. Want ja, ik val toch (te) vaak weer terug in oude gewoontes, terwijl ik dat niet wil. Ik wil de vrijheid hebben om af en toe dingen te proeven (dat moet natuurlijk ook voor mijn werk) maar dan niet die hele cake/bak met koekjes/slagroombak leeg te eten. Brenda (van Health Creators) heeft al een aantal goede suggesties gegeven voor de tijd erna. Daar ga ik de komende tijd mee aan de slag.

De basis en de rest

Ik wil in de basis gewoon gezond blijven koken. Veel groente, gezonde vetten en eiwitten en goede koolhydraten. Geen bewerkte producten of zo min mogelijk. En af en toe – als het echt de moeite waard is – genieten van een lekker stukje taart, een glas wijn enzovoort. Je snapt vast wat ik bedoel. Mijn zwakke plek is altijd suiker. Dus daar moet ik mee uitkijken. In de basis wil ik paleo blijven eten. Die 80/20 regel klinkt altijd zo afgezaagd maar dat is wel waar ik naar wil streven.

Maar voorlopig nog even te gaan met de whole30!

 

 

Delen is fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!