Simone's Kitchen

Hersenspinsel: De kracht van (goede) voeding

Er is een hoop om te doen de laatste tijd. Gezonde voeding. De gezondheidsblogs vliegen je links en rechts om de oren, de gezondheids schandalen idem dito. Documentaires zoals FedUp vinden gretig aftrek en in het algemeen lijkt het alsof meer mensen bezig zijn met wat goede voeding voor je kan doen.

De Amerikaanse overheid heeft zelfs de voedselpiramide veranderd en suiker naar de bovenkant verbannen. Er lijkt dus van alles te gebeuren en ondertussen neemt overgewicht en obesitas ook in Nederland schrikbarende vormen aan. Hoe kan dat dan? zou je gaan denken.

20150312-MH2A7544

Ik ben absoluut geen voedingsdeskundige en heb alleen mijn eigen lijf maar waar ik mee kan experimenteren (ok en die van Tom een klein beetje, haha) maar ik ben ervan overtuigd dat goede voeding veel meer invloed heeft als de heren geleerden jarenlang hebben gedacht. Die omschakeling van gedachten lijkt – zeker in de medische wereld – langzaam te gaan. Soms heel langzaam. Dat ondervond ik dan maar weer heel recent toen ik bij de dokter te horen kreeg dat voeding toch echt geen invloed kon hebben op dat wat mij mankeerde.

Na onze vierde whole30 eten we nog steeds niet ‘normaal’. Niet meer zo streng als tijdens de whole30 maar toch eten we veel meer groenten, veel minder brood en amper suiker. En dat bevalt me eigenlijk wel goed zo. (alhoewel ik de laatste tijd wel merk dat het er toch weer insluipt….)

Foto Canstockphoto

Foto Canstockphoto

Je kunt hele discussies voeren over de waanzin van de huidige gezondheidsrage en het ‘clean eating’ principe en ik vind vooral dat ieder die beslissing voor zichzelf moet nemen. Want wat betekent ‘clean eating’ nou eigenlijk precies? Als het betekent dat je zo min mogelijk voeding tot je neemt die “processed” is dan ben ik voor, maar het is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt.

Wij hebben de mazzel dat we van koken houden en daarmee dus eigenlijk weinig tot geen kant en klaar producten kopen. Kant en klaar producten die stelselmatig vol worden gestopt met suiker. Want dat is nergens goed voor, behalve voor de almachtige suikerindustrie.

Gebruik ik dan nooit een pakje en een zakje? Ja natuurlijk wel. Ik ben soms ook gewoon wel eens lui/een mens. Dan koop ik bijvoorbeeld een potje pastasaus of een potje kant- en klare pesto. Niet omdat het meer tijd kost om het zelf te maken, maar gewoon; omdat ik er niet over na wil denken. En ja ik gebruik bouillonblokjes, vind vanillevla uit een pak lekkerrrrrr en ik haal mijn boter bij de supermarkt en niet bij de boer. En heb je wel eens naar de Dudefood Dinsdag gekeken? Niet bepaald ‘gezond”.. 😉

Ik ben best een zoetekauw en kan enorm genieten van af en toe een lekker stuk taart, of een stuk chocola of wat dan ook. Niks mis mee vind ik, zolang het niet een verslaving wordt en je dag in dag uit zoet moet eten. En ik ben heel blij dat ik geen frisdrank drink. Water is mijn drank! Dankzij de whole30 zijn we ons veel bewuster geworden van alle toegevoegde suikers en als ik dingen uit een blik gebruik (tomatenstukjes bijvoorbeeld) dan let ik altijd op de ingrediëntenlijst. Zodra er een hele lijst met ingrediënten bij staat neem ik het niet mee. 100% tomaat? Dan wel. Maar 10 E-nummers of andere dingen die ik niet eens kan uitspreken… Laat dan maar zitten.

Met verse ingredienten zit je eigenlijk altijd goed!

Met verse ingredienten zit je eigenlijk altijd goed!

En ik heb ook nog eens een afwijking; als ik ergens mee bezig ben dan wil ik er alles over weten. Alles over lezen. Alles van kopen. Dus als ik bezig ben met gezonde voeding dan koop ik vervolgens stapels kookboeken: Green Kitchen Stories, Hemsley+Hemsley, Rens Kroes, My New Roots… Ik heb ze allemaal. 🙂

Ik vind het dus mateloos interessant: wat eten met je lichaam en je geest doet. En het doet veel meer als ik zelf ooit voor mogelijk had gehouden. Ga ik nu volledig op de gezonde toer? Nee dat niet. Ik geloof wel dat ik andere keuzes zal maken als voorheen. Ik ga zeker minder suiker eten, maar vind nog steeds dat gebak met suiker het lekkerste is.. 😉 Ga ik nu alleen nog maar glutenvrij eten? Nee want ik vind brood erg lekker. Ik ga wel voor de gezondere varianten van graan en brood. Maar zo nu en dan een wit broodje met hagelslag en roomboter zal er echt nog wel eens doorheen komen… 😉

Ik vind het leuk om met eten bezig te zijn en daar ga ik dus gewoon mee door. De ene keer gezonder als de andere keer. En misschien wat bewuster als voorheen.

Ik ben benieuwd hoe jij om gaat met de hele ‘voedingskwestie’? Ben jij een “health-nut” of duik je elke dag de supermarkt in voor een kant en klaar maaltijd? Wat vind jij van de huidige stand van zaken? Ik ben heel benieuwd!

 

Delen is fijn!

12 comments

  1. Avatar

    Mijn mazzel is dat mijn moeder altijd zelf kookte. Geen pakjes of potjes. Hooguit bonen uit blik. Snoep of bijvoorbeeld vla mochten we niet, want suiker was slecht voor je tanden. Toen ik eenmaal ‘los’ kon, ging ook los. Van streng veganistisch naar de hele dag door cake en snoep, van te weinig eten naar te veel eten. Toen ik kinderen kreeg en koken mijn hobby werd, werd ik ook minder extreem. Gezonde basis., met ruimte voor ‘zooi’. Maar omdat mijn zoon aangaf steeds erg moe te worden van suiker, ben ik me weer in voeding gaan verdiepen. Leuke studie aan gewijd, orthomoleculaire voeding. Langzaam maar zeker zijn we anders gaan eten. Dat kan haast niet anders als je meer over voeding en gezondheid leert. Inmiddels is groente en fruit de basis van onze drie maaltijden per dag. Uit de moestuin (ik bof) of bij voorkeur biologisch. Ik varieer in graansoorten en eet zelf liever geen tarwe en rogge meer. Niet teveel zuivel, zelf laat ik het staan. Ons brood is zuurdesem (afbraak schadelijke stoffen) en ons vlees is ‘grasgevoerd’ (gezonder vet). Ik trek zelf urenlang bouillon (gezonde stoffen voor de darmen), gebruik ook de lever om te verwerken in worsten en pate (extra ijzer en vitamine a) en fermenteer groentes (ook voor de darmen). Mijn kinderen van 12 en 17 mogen alles en moeten niets (behalve hun groente op eten). Ik haal geen snoep voor ze in huis, maar neem alles mee wat ze op het boodschappenlijstje zetten. Tot mijn vreugde vergeten ze dat vaak en vragen ze ’s ochtends waar hun fruit is en of ze soep of salade krijgen als lunch. Ze zijn dus nu al ‘los’. Het enige wat ik ze geef – naast vrije keuze – is heel veel informatie om die keuze goed zelf te kunnen maken. Wauw, heel verhaal geworden. Weet niet waarom. zat gewoon lekker te tikken denk ik 😉

    • Simone van den Berg

      Haha… Goed verhaal hoor Jonette! En interessant die studio van je. Ik ben al een tijdje op zoek naar een dergelijke studie maar heb denk ik op de verkeerde termen gezocht. De standaard voedingsleer opleidingen vind ik of niet te betalen of niet aangesloten bij de ‘nieuwe’ manier van denken. Mag ik vragen welke opleiding jij hebt gevolgd?

  2. Avatar

    Hoi Simone,
    Wat heb je dat goed verwoord, sluit precies aan bij mijn mening geven over voeding.  Ik ben toevallig naast hobby-foodblogger, ook dokter. Als dokter word je niet standaard uitgebreid opgeleid in de voedingsleer,  dus daar zal nog wel winst te behalen zijn. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de rol van voeding op welzijn en ziekteprocessen.  Persoonlijk denk ik dat er veel winst te behalen valt met aanpassingen in voeding op welbevinden, (cognitief) functioneren en preventie of behandeling van ziekte. Maar wat je dan precies wel en zou moeten eten? Ik zou zeggen: met gezond verstand kom je een heel eind. Wees je bewust van de keuzes die je maakt. De visie van Michael Pollan sluit hier ook bij aan. 
    Goed dat je een post schrijft die “voer” tot nadenken geeft. Ik ga delen! 

  3. Avatar

    Inderdaad jammer dat veel mensen de kracht van gezonde voeding nog niet erkennen. Voeding doet heel veel met je lichaam, positief of negatief. Zelf eet ik gezond. Ik volg geen vaste regels van een bepaald “dieet”, maar voel zelf wat goed bij me voelt of niet.

    De sleutel lijkt me zeker en vast onbewerkte voeding en zoveel mogelijk zelf bereiden. Zo weet je wat je eet.

    Maar zoals je zelf zegt, moet je daar nooit in gaan doorslagen, want dan wordt voeding weer een stresspunt en ook stress is niet goed voor je. Ik merk vooral dat het te zwaar weegt op een sociaal leven als je te “streng” met je voeding bezig wil zijn. Dus ik doe thuis gezond en probeer ook buitenshuis zo gezond mogelijk te eten, maar als er eens geen gezonde optie is, ga ik daar niet van wakker liggen. En ook thuis mag een ijsje ofzo wel eens. Je mag jezelf niet alles ontzeggen :-).

    • Simone van den Berg

      Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb gemerkt toen wij een ‘whole30′ deden dat het echt niet te doen is om dan buitenshuis iets te eten of uberhaupt om een sociaal evenement te hebben. Want dat is bijna niet te doen. Nu was dat voor ons maar een maand dus dan kun je er wel omheen plannen maar om dat altijd zo te doen? Mijn werk is lastig. Deze week hadden we een week met waanzinnig lekker eten voor een kookboekshoot. Te lekker om te laten staan maar niet gezond. Komt bij dat ik dan na zo’n dag echt geen zin meer heb in iets te eten. Dus dit soort weken zijn best killing voor mijn ‘gezond eten’ wens. Maar goed, volgende week is er weer een week!

  4. Avatar

    Leuke post Simone! Ik eet toch wel erg bewust. Vlees komt van bij een locale boer, boter ook, melk meestal ook. Daar kan je ook over gaan zagen want de zuivelboer zijn wei is naast een baan dus de koeien eten gras met fijn stof, maar daar ga ik niet aan beginnen, dan kan je niks meer eten binnekort en krijg je enkel maar food-angsten.
    Het gaat om balans, wij eten ook ons Belgisch frietje met majo op tijd en stond, en een pizza, dat gaat er héél goed in. Ik koop enkel nooit frisdrank, of snoepjes, en cakes enzo maak ikzelf met minder suiker, want in de winkel doen ze er gewoon te veel suiker in. Gewoon al bewust zijn van de zaken is erg veel! Want dan ga je bewuster kopen!

    • Simone van den Berg

      Precies. Balans is waar het allemaal om draait. Ik vind het moeilijk om hier in Almere aan goed en verantwoord vlees te komen. Ik denk dat dat bij jullie in de buurt net wat makkelijker is, maar niks is onmogelijk natuurlijk. Ik moet er alleen iets verder voor reizen. En dan wat meer in de vriezer doen. Maar ja té krampachtig met je eten bezig zijn werkt niet. We eten al zo min mogelijk bewerkte voeding en dan heb je per definitie al een voorsprong op mensen die alles uit pakjes maken. Frisdrank vind ik gelukkig niet lekker. Koekjes en cake maak ik zelf (maar dan wel met suiker.. al vind ik het ook leuk om te experimenteren met alternatieve zoetmiddelen zoals dadels of honing) En bewustwording is zeker de eerste stap!

  5. Avatar

    Wat een goede blog. En herkenbaar. Ik ben zelf ook wel met eten bezig en merk dat ik er daardoor steeds meer over wil weten. Voor mij is het vrij streng en gezond door de week (weinig koolhydraten, geen toegevoegde suikers, beetje paleo, whole30 achtig etc.) en in het weekend wat losser (wel wijn dus bijv.). We aten al weinig zakjes en pakjes. Ik at alleen vrijwel nooit fruit en daar eet ik nu juist een stuk meer van. Salade tijdens lunch ipv brood. En als ik zondig dat met iets wat heel lekker is, Dus dan echt een lekker stuk taart van een goede bakker bijvoorbeeld. Enige nadeel voor mijn vriend (nu denken waarschijnlijk veel mensen, geef mij dat probleem) is dat hij er te veel door afviel. Hij was al erg slank en is nu magere Hein. Dus hij is bewust meer gaat eten weer. Lukt alleen met een gezond patroon niet om weer bij te komen. En om dan zijn vroeger dagelijkse stroopwafel savonds weer te introduceren, mwoh. Maar al met al voelen we ons er goed bij en vind ik het ook een leuke uitdaging om mee bezig te zijn. Groetjes Claudia

    • Simone van den Berg

      Ik denk dat het nog wel eens wordt onderschat dat het voor mensen die te mager zijn ook heel lastig zijn kan om aan te komen. Ik weet dat toevallig doordat ik een vriendin heb die altijd te mager was. Nu gaat het beter maar vroeger kon ze nauwelijks genoeg eten om op gewicht te blijven. Een beetje stress of drukte en hop, dan was ze alweer skeletje… Dat is in principe ook niet gezond! En minstens zo vervelend als niet kunnen afvallen. Ik probeer door de week ook gezond te eten, al was deze week een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet… (fotoshoot met te lekker eten, de hele week!)

  6. Avatar

    Ha Simone! Wist je dat jij de enige bent die me steeds weer inspireert on anders te kijken naar ons dagelijks voedsel? Ik ben ook geen pakjes-en-zakjesvrouw, maar oef, wat eet ik nog veel foute producten. Door jouw artikelen over Whole30 ben ik nog meer gaan nadenken en zes weken geleden ben ik begonnen zoveel mogelijk suiker uit mijn dieet te schrappen. Dat lukt aardig, zo te zien in mijn eetdagboek. But the battle goes on ….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk uit Heerlijke Chaos