Simone's Kitchen

Geroosterde pompoen spiesjes – gezonde snack

Geroosterde pompoenspiesjes

Geroosterde pompoenspiesjes

Het vinden van gezonde snacks kan soms best een uitdaging zijn. Natuurlijk kun je bloemkool roosteren of rauw serveren, komkommersticks neerzetten en kerstomaatjes in een bakje op tafel zetten, maar echt heel feestelijk voelt dat vaak niet. Daarom heb ik vandaag deze lekkere geroosterde pompoenspiesjes voor je.

Eenvoudig

De pompoenspiesjes zijn heel eenvoudig om te maken. Het enige waar je een beetje rekening mee moet houden is het feit dat de pompoen natuurlijk geroosterd moet worden. Maar doordat je de flespompoen in blokjes snijdt gaat het alsnog redelijk snel.

Overigens is flespompoen een optie. Afhankelijk van het jaargetijde zijn er meer keuze mogelijkheden. Flespompoen is de pompoen die je het hele jaar kunt vinden, maar er zijn soorten die ik persoonlijk lekkerder vind.

Wil je de pompoenspiesjes eerder klaar maken dan kan dat ook prima, want ze zijn zowel koud als warm lekker. Die keus is dus geheel aan jou.

Wil je nog meer gezonde snacks op tafel zetten? Kies dan daarvoor bijvoorbeeld gevulde eieren, zalmrolletjes met limoendressing en maak zelf glutenvrije crackers met noten. Die kun je dan weer beleggen met dingen als hummus of nog meer zalm enzovoort. Keus genoeg voor een gezonde snacktafel.

Hou de pompoenblokjes wel in de gaten als je ze in de oven roostert. Door de marinade kan het soms ineens heel hard gaan dus even checken als het tegen de baktijd aanzit om te voorkomen dat je ineens zwarte pompoen hebt.

Het aan de spiesjes rijgen is iets wat je het beste achteraf kunt doen. De sesamzaadjes kun je naar wens al van tevoren erop strooien of achteraf.

Ik weet dat ik dit altijd een heerlijke verassend lekkere snack vind en altijd een succes aan de feesttafel. Geniet ervan!

Print recept Pin recept
No ratings yet

Geroosterde pompoen spiesjes

Voorbereidingstijd: 15 min
Bereidingstijd: 30 min
Totale tijd: 45 min
Porties: 8 spiesjes

Ingrediënten

  • 1 flespompoen
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 eetlepel honing
  • 1 eetlepel sesamolie
  • sesamzaadjes

Instructies

  • Verwarm de oven voor op 200 C.
  • Maak de flespompoen schoon door de schil te verwijderen, de zaden te verwijderen en snijd hem vervolgens in blokjes van ongeveer 2 bij 1 cm.
  • Maak een saus van de sojasaus, honing en sesamolie en doe de blokjes pompoen hierin, Zorg dat ze allemaal een laagje saus hebben.
  • Leg ze op een bakplaat bedekt met een stuk bakpapier en strooi de sesamzaadjes eroverheen.
  • Zet in de oven en laat gaar worden in ongeveer 25-30 minuten. Zodra het gaar is kun je de blokjes aan een spiesje rijgen voor een makkelijkere serveermanier.
Gang: Snack
Trefwoord: pompoen

Voedingswaarde

Calorieën: 67kcal, Koolhydraten: 13g, Eiwit: 1g, Vet: 2g, Verzadigd vet: 1g, Natrium: 130mg, Kalium: 336mg, Vezels: 2g, Suiker: 4g, Vitamine A: 9966IU, Vitamine C: 20mg, Calcium: 46mg, Ijzer: 1mg

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor | Momenteel in opleiding tot Oersterk Coach. Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.