Simone's Kitchen

Aardappelsalade met zalm (whole30)

Aardappelsalade met zalm | simoneskitchen.nl

Whole30 aardappelsalade met zalm

Deze aardappelsalade met zalm is een prima begin van de dag als je op dit moment (of binnenkort) een whole30 wilt gaan doen. Maar ook als dat niet het geval is dan is dit een maaltijd die je goed een keer op een doordeweekse dag kunt genieten.

Niet iedereen houdt van een hartig ontbijt en dat is prima. Ik ben er dol op. Vind het een beter begin van de dag dan iets als yoghurt of een boterham. Met een ontbijt zoals deze aardappelsalade met zalm doe ik gerust tot ver in de middag zonder honger te krijgen.

Nu is de witte aardappel een omstreden ingrediënt in de paleo keuken. Doe je een whole30 dan is de witte aardappel toegestaan. Eet je paleo dan zijn de meningen verdeeld. Een witte aardappel bevat meer zetmeel en meer koolhydraten dan een zoete aardappel. Je kunt de aardappel dan ook prima vervangen voor zoete aardappel in deze aardappelsalade met zalm. Dat is geen probleem. Of probeer de zoete aardappel ontbijtbowl eens!

Maken

Het maken van deze aardappelsalade met zalm is niet veel werk. Ik heb het een half uur gegeven, maar dat is voornamelijk vanwege het feit dat je de aardappels het beste even kort kunt voorkoken. Gebruik je zoete aardappel dan hoeft dat niet. Die gaart sneller. Maar met witte aardappel vind ik dat wel handiger.

Anders moet het te lang bakken en is de kans groot dat het aan de buitenkant te bruin is en aan de binnenkant nog niet helemaal gaar. Vervolgens laat ik de zalmblikjes even goed uitlekken en haal de zalm even een beetje uit elkaar.

Je kunt hier ook goed een stuk verse zalm gebruiken of een stuk warm gerookte zalm. Dat is ook lekker, maar zalm uit blik heb ik altijd op voorraad dus dat is de makkelijke optie in dit geval.

Heb je baby spinazie dan kun je ervoor kiezen om die rauw te gebruiken. Door de warmte van de aardappels zal het evengoed een beetje slinken maar ik vind het zelf lekkerder om de spinazie even heel kort te roerbakken.

Aardappelsalade

Deze aardappelsalade is natuurlijk een variant op dat heerlijke aardappelgerecht dat ik van de week al met jullie deelde. Ik maakte deze met zalm uit blik maar een verse zalmmoot is denk ik nog veel lekkerder. Of maak hem met kip of hou het vega. Mogelijkheden genoeg!

Aardappelsalade met zalm | simoneskitchen.nl
Print recept Pin recept
No ratings yet

Aardappelsalade met zalm

Voorbereidingstijd: 15 min
Bereidingstijd: 15 min
Totale tijd: 30 min
Porties: 2 personen

Ingrediënten

  • 500 gr aardappel in kleine blokjes
  • 1-2 blikjes zalm of gebruik een verse zalmmooit. Dan wel even bakken natuurlijk
  • bosuitjes
  • 2-3 eieren gekookt
  • 2-3 flinke handen spinazie

Instructies

  • Kook de aardappelblokjes even kort. Giet af en laat uitlekken.
  • Verhit kokosolie in een grote pan en bak hierin de aardappel goudbruin en gaar.
  • Kook ondertussen de eieren en roerbak de spinazie even kort aan.
  • Meng alles in een kom samen en serveer met de bosuitjes eroverheen.
Gang: Salade
Auteur: Simone van den Berg

Voedingswaarde

Calorieën: 336kcal, Koolhydraten: 34g, Eiwit: 33g, Vet: 9g, Verzadigd vet: 2g, Cholesterol: 230mg, Natrium: 452mg, Kalium: 1778mg, Vezels: 8g, Suiker: 1g, Vitamine A: 7322IU, Vitamine C: 50mg, Calcium: 400mg, Ijzer: 12mg

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor | Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.