Simone's Kitchen

Populaire leefstijl: Het pioppi dieet

De allereerste keer dat ik in aanraking kwam met het Pioppi dieet dacht ik dat het een grapje was. Ik had een recept gemaakt wat whole30 en paleo proof was en iemand liet een comment achter met de vraag of het ook ‘pioppi-approved’ was. Ik dacht nog ‘haha, flauwe grap..’, tot ik niet veel later een boekwinkel binnenstapte en daar stond – bovenaan de bestseller-lijst- het boek Het pioppi dieet van Dr. Aseem Malhotra en Donal O’Neill.

Je snapt natuurlijk wel dat ik het boek meteen heb aangeschaft want daar moest ik het fijne van weten.

De enigszins aparte naam is afgeleid van het dorpje Pioppi, een piepklein plaatsje in Italie, waar de mensen gezond oud worden. Zoals het boek meldt: er zijn geen sportscholen en zelfs geen supermarkt. Mensen eten er eenvoudig en lekker.

Blue zone?

Net als in de Blue Zones heeft Pioppi een groot aantal mensen die 100 jaar of ouder worden. De Blue Zones zijn 5 gebieden op de wereld waar mensen ouder worden dan gebruikelijk en bovendien in betere gezondheid dan “gebruikelijk”. Die zones zijn

  • Sardinie
  • Okinawa, Japan.
  • Loma Linda, Californie
  • Costa Rica’s – Nicoya schiereiland.
  • Ikaria, een afgelegen Grieks eiland

Het Pioppi dieet heeft veel raakvlakken met het Mediterraans dieet maar ook met paleo, maar wijkt daar op een aantal punten vanaf. En dieet is in dit opzicht ook niet de beste term want het gaat om een levensstijl en niet om een tijdelijk afvalschema.

Mature couple with grey hair cooking in kitchen of luxury home in California

Wat eet je als je de Pioppi levensstijl volgt?

  • Extra virgine olijfolie (2-3 el per dag)
  • Handjevol noten per dag
  • Veel vezelrijke groenten en 1-2 porties fruit per dag. En dan liefst de suikerarme varianten. Banaan en druiven dus liever niet.
  • Kruiden en specerijen
  • Vette vis
  • Pure chocola (min. 85% of meer)
  • Kokos
  • Eieren
  • Volvette en gefermenteerde zuivel
  • Peulvruchten
  • Niet meer dan 500 gram rood vlees per week. Bij voorkeur biologisch vlees
  • Max 1 glas rode wijn per dag

Daarnaast wordt aangeraden om elke week 1 dag gedurende 24 uur te vasten. Je drinkt dan alleen water, thee en koffie.

Vier basisprincipes

Het pioppi dieet heeft eigenlijk vier basisprincipes:

  1. Iedere dag bewegen. Dit hoeft niet elke dag in de sportschool te zijn al wordt krachttraining en intervaltraining wel aangeraden, maar naar de supermarkt fietsen is ook goed. Het gaat om het inpassen van beweging in je dagelijkse patroon
  2. Vermijd stress en dan met name chronische stress.
  3. Stop met bewerkte voeding. Bewerkte voeding zit vol met ongezonde vetten, kunstmatige toevoegingen (geur-, kleur- en smaakstoffen) en suiker.
  4. Vast met regelmatige tussenpozen (1 x per week)

Wat eet je dan allemaal niet?

  • Suiker. Alle toegevoegde suikers dus ook honing, vruchtensappen en siroop
  • Verpakte, bewerkte koolhydraten. Dat is alles op basis van meel, inclusief brood, gebak, koekjes, pasta, couscous en rijst
  • Industriรซle olie uit zaden (zonnebloem, rijst, mais, soja-olie)

Voedingscentrum

Dat ik geen fan ben van het voedingscentrum is misschien al wel duidelijk en natuurlijk hebben ze ook op het Pioppi dieet weer de nodige aanmerkingen. Nou is er met kritiek natuurlijk niks mis maar een van de opmerkingen is dat Pioppi een dieet zou zijn. Door het hele boek wordt continue aangehaald dat het een lifestyle is en juist gรฉรฉn dieet. En natuurlijk is het vet weer de boosdoener.

Bovendien hebben ze het erover dat koolhydraten de boosdoener zijn volgens het pioppi dieet maar dat is niet zo. In groente zitten genoeg koolhydraten en bovendien in peulvruchten en fruit. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dat te beperken maar het is geen goed argument tegen deze levensstijl.

Alle levensstijl vormen waarbij je verse, onbewerkte producten eet en geen bewerkte producten en toegevoegde suikers is volgens mij een goed dieet. En of je bij de een nu wel peulvruchten eet en bij de ander niet…. dat maakt dan niet zo heel veel uit. Dat is een keuze en Pioppi lijkt mij in ieder geval een prima keuze!

Meer weten over het Pioppi dieet? Check dan het boek of het Pioppi kookboek

Delen is fijn!

2 comments

  1. Pingback: Populaire leefstijl: Weight Watchers | Simone's Kitchen

  2. Pingback: Waarom we niet allemaal op dezelfde manier moeten eten... | Simone's Kitchen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!