Basis paleo principes

paleo basis principes | simoneskitchen.nl

Je wilt eten volgens de paleo principes maar je weet niet precies waar je moet beginnen? Ik heb een kort overzicht gemaakt van dingen die je wel eet en dingen die je niet eet of beter kunt vermijden. Wat je uiteindelijk in je mond stopt is natuurlijk geheel jouw eigen keuze en de een kan beter tegen sommige voedingsmiddelen dan de ander. Dit is slecht het basis frame, waar je mee aan de slag zou kunnen.

Koolhydraatarm?

De vergelijking paleo en koolhydraat arm wordt veel gemaakt. Ja het klopt dat je met een paleo lifestyle geen gerafineerde koolhydraten eet (denk cupcakes, chips, pasta enzovoort) maar het is absoluut geen eetpatroon waar koolhydraten geweerd worden.Je hebt koolhydraten nodig voor je hersenen en energie en er zitten meer dan voldoende koolhydraten in groente en fruit. Geen reden om iets anders te eten dan dat voor je koolhydraten.

Het is een lifestyle en geen dieet

Nog een weetje is dat paleo geen dieet is, maar een levensstijl. Het is een manier om je lichaam en geest te onderhouden door gebruik te maken van voeding die ons gezonder maakt. Het is geen crash dieet dat je niet voor een langere tijd zou kunnen volhouden. Het is de beste manier om je lichaam te onderhouden voor zolang als jij dat zelf wilt. Bovendien gaat het niet alleen om het eten zelf: veel mensen die een paleo lifestyle hanteren letten ook meer op lichaamsbeweging, stress en gezond zijn op een andere manier dan alleen het eten. Ik gebruik af en toe wel de term paleo dieet omdat dat nou eenmaal de gangbare term is en omdat het makkelijker is in gebruik… 🙂

Het gaat niet om een perfecte levensstijl!

Aangezien dit geen dieet is maar een levensstijl, betekent het ook dat er niet zoiets is als het ‘perfecte’ paleo dieet. Ik eet zeker niet perfect. Het gaat allemaal om het vinden van de balans tussen het maken van goede keuzes zo vaak als je kunt tot iets dat je ook echt vol kunt houden op de lange termijn. Voor mij betekent dat dat ik af en toe iets eet dat echt de moeite waard is, zoals een huisgemaakte cake die een vriendin speciaal voor mij heeft gemaakt. Daarna ga ik gewoon weer terug naar de basis.

Is paleo altijd gezond?

Absoluut niet! Er zijn meer dan genoeg manieren om hele ongezonde dingen te maken met gebruik van paleo ingredienten. Pannenkoeken, muffins, brownies, noem ze maar op. Technisch gemaakt met paleo ingredienten maar gezond kun je het niet noemen. Of je nu suiker, honing, agave siroop of wat voor zoetmiddel dan ook gebruikt, het blijft uiteindelijk suiker. Een stuk eten is natuurlijk prima maar het hele bord of de hele plaat opeten is natuurlijk niet gezond. Of het nu paleo is of niet. Teveel van iets is zelden een goed idee.

Wat eet je dan als je paleo eet?

Ik krijg vaak de opmerking dat het vast erg moeilijk is om op deze manier te eten maar dat is het dus echt niet. Kijk maar eens naar de lijst hieronder van heerlijke voedingsmiddelen die allemaal in het frame passen.

  • Alle groentes
  • Al het fruit
  • paddestoelen (de eetbare variant uiteraard)
  • Eieren
  • Alle soorten vlees inclusief orgaanvlees
  • Alle soorten vis, schaaldieren, zeewier en andere zee groentes
  • Noten en zaden
  • kruiden en specerijen
  • Gezonde vetten (zowel van planten als van dieren)

Klinkt toch niet heel ingewikkeld of eng of wel? Nog een opmerking hierover: in de basis is een paleo dieet een plantaardig dieet. Ongeveer 2/3 van je bord moet bestaan uit groente en de overige 1/3 is eiwit. Het idee dat paleo alleen voor carnivoren is, is onzin en absoluut niet waar. Je kunt zelfs paleo eten als vegetariër of vegan al zijn sommige keuzes dan wel wat lastiger, maar onmogelijk is het niet.

Wat eet je niet?

Hier komt het lastige deel waar veel mensen op reageren met ‘ik zou echt nooit kunnen stoppen met het eten van brood/pasta/granen (vul in wat van toepassing is)’ en om eerlijk te zijn kan ik me nog levendig die eerste whole30 herinneren. Het idee dat ik 30 dagen geen brood zou kunnen eten zorgde voor een knoop in mijn maag en het idee dat ik er helemaal mee zou stoppen was volledig ondenkbaar. Maar fast forward naar nu – vier jaar later – en ik eet amper nog brood. Het zorgt ervoor dat ik me opgeblazen voel en propvol terwijl ik niet echt veel voedingstoffen naar binnen heb gekregen. Ik eet het nog steeds af en toe. Gewoon omdat het lekker is en soms de moeite waard.

Het kan dus een proces zijn en dat is prima. Uiteindelijk is het niet zo ingewikkeld als het lijkt. Wat valt er niet onder het paleo dieet?

  • Granen en pseudogranen (zoals quinoa en amarant)
  • Peulvruchten (met uitzondering van de soorten die je met peul en al eet zoals sperciebonen)
  • Zuivel (vooral de bewerkte soorten)
  • Bewerkte en geraffineerde voedingsmiddelen
  • Suiker (hoort ook bij bovenstaand maar is de moeite waard om apart te vermelden)

Er zijn sommige voedingsmiddelen die je wellicht kunt toevoegen zoals boter of verse yoghurt. De beste manier om uit te proberen wat voor jou wel of niet werkt is het volgen van een eliminatiedieet zoals de whole30 voor 30 dagen. Daarna kun je de voedingsmiddelen die je niet hebt gegeten een voor een weer toevoegen om uit te vinden welke voedingsmiddelen voor jou wel werken en welke niet.

Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet gluten intolerant ben, dus behalve dat opgeblazen gevoel heeft het niet een direct effect op hoe ik me voel. Dus kan ik ervoor kiezen om zo af en toe een boterham te eten. Ik weet ook dat zuivel mijn allergieën verergert dus in de zomer eet ik amper zuivel en in de winter neem ik wel af en toe een kom yoghurt.

Witte aardappels is een ander grijs gebied. De een eet het wel en de ander eet het niet. Uiteindelijk komt het op een persoonlijke keuze uit en is er geen slecht of goed. Het is net wat jij ervan wilt maken.

Eliminatie dieet

Ben je van plan om paleo te gaan eten dan zou ik aanraden om te beginnen met een eliminatie dieet. Voor mij is dat de whole30. Maar je kunt natuurlijk elk eliminatie dieet volgen die je prettig vindt. Er zijn ongetwijfeld anderen. Het idee is dat je gedurende 30 dagen alle mogelijke problematische voedingsmiddelen uit je dieet schrapt. Dat betekent dus geen zuivel, suiker, peulvruchten, granen en pseudogranen, alcohol en – soms – koffie. Na die 30 dagen kun je die voedingsmiddelen een voor een weer toevoegen. Dus de eerste dag eet je wellicht een kom yoghurt en ’s middags een stuk kaas. Daarna kijk je wat het effect is terwijl je ondertussen de komende paar dagen doorgaat met hetzelfde eetpatroon als tijdens je 30 dagen. Is er geen reactie dan weet je dat dat voedingsmiddel waarschijnlijk geen problemen voor jou oplevert. En vervolgens voeg je het volgende item toe. Tot je alle voedingsmiddelen gehad hebt.

je kunt dan een goede keuze maken welke voedingsmiddelen wel of niet voor jou werken.

In de komende maanden komen er meer artikelen over paleo en de whole30, maar dit is het basis principe wat je moet weten als je wilt beginnen. Ik zal ook delen waarom je sommige voedingsmiddelen wel of niet zou willen eten.

Wil jij graag gezond koken zonder onnodige toevoegingen?

Als je je inschrijft voor de emaillijst ontvang je - behalve de regelmatige nieuwsbrief - gratis alle 12 recepten en foto's uit het eerste hoofdstuk (Slow) van mijn boek Heerlijke Chaos!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment Powered by ConvertKit
Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Kattengek | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur Houdt van gezond eten en probeert dat consequent vol te houden. Dat lukt soms wel, soms niet. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

3 comments

  1. Goed geschreven Simone! Erg interessant!

  2. Pingback: Waarom we allemaal meer vezels moeten eten | Simone's Kitchen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.