Simone's Kitchen

Populaire leefstijl: Ayurveda

In de Ayurveda (Ayurveda betekent kennis van het leven) levensstijl, zijn er drie lichaamstypen of dosha’s. Elk lichaamstype heeft specifieke kenmerken, zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel. Qua voeding wordt aangeraden om alleen voeding tot je te nemen die goed is voor jouw specifieke constitutie en past bij je geestelijke en emotionele aard. Dit is slechts een hele beknopte samenvatting van de Ayurveda. Wil je er meer over weten lees dan bijvoorbeeld het boek van Deepak Chopra – Balans in je leven.

ayurveda leefstijl - een kort overzicht

De drie types

  • Vata – dun en slank (Elementen: ether en lucht) – beweeglijk, vluchtig, snel piekeren, slecht slapen
  • Pitta – medium bouw (water en vuur) – pittig, perfectionist, doelgericht, positief
  • Kapha – groot en zwaar (water en aarde) – zware elementen, langzame mensen, stabiel. Onder stress => depressief

Volgens de Ayurveda leer moet elk type specifieke voedingsmiddelen eten of juist vermijden en bepaalde kruiden gebruiken als ze uit balans zijn. Een groot voordeel van de ayurveda leer is het een filosofie is die gericht is op het hele lichaam en veel gebruik maakt van kruiden supplementen. Nadelen kunnen zijn dat er snel gebreken aan bepaalde voedingsmiddelen kunnen optreden.

Ayurveda vindt zijn oorsprong en India en maakt veel gebruik van de elementen aarde, water, lucht, vuur en ether.

Richtlijnen voeding per lichaamstype: Ayurvedic Nutritional Guidelines

  • Vatas zouden warme voedingsmiddelen moeten eten en vooral gekookt eten, zoals soep en groente. Ook noten, ghee en warme melk worden aangeraden. Als ze niet in balans zijn wordt het kruidensupplement triphala aangeraden. Vatas zouden koude, rauwe en droge krokante voedingsmiddelen moeten vermijden.
  • Pittas moeten groentes eten met veel water, zoals komkommer en bladgroentes. Ze zouden ook zoet fruit en bijvoorbeeld aloe vera sap en granaatappelsap moeten drinken als ze problemen hebben met de spijsvertering. Pittas zouden zure voedingsmiddelene, alcohol, koffie en hete specerijen moeten vermijden.
  • Kaphas zouden een hoop groentes moeten eten, veel specerijen moeten gebruiken en peulvruchten voor hun vezels. Knoflook en het kruiden supplement guggul zijn aanraders. Af te raden is olie, vet, zoetigheden en zout.

Check ook de tien lekkerste vegetarische recepten

Of wil je meer weten over de Mediterraanse leefstijl?

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

4 comments

  1. Avatar

    Zeer interessant! Ik wil me daar wat verder in verdiepen, wat is de originele titel van het boek?

  2. Pingback: Populaire leefstijl: Mediterraanse dieet | Simone's Kitchen

  3. Pingback: Populaire leefstijl: Het bloedgroepdieet | Simone's Kitchen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!