Soms heb je weinig nodig om een lekker Ć©n gezond gerecht te maken. Een goed voorbeeld daarvan is dit makkelijke gerechtje van gebakken cantharellen met een gekookt eitje.

Paddestoelsalade met gekookt eitje | simoneskitchen.nl

Gebakken cantharellen

Een van mijn favoriete paddenstoelen zijn cantharellen. (sterker nog, er staan cantharellen op mijn arm getatoeĆ«erd… Dan moet ik ze wel lekker vinden he) In dit eenvoudige gerechtje van gebakken cantharellen spelen ze de hoofdrol. Al moeten ze die wel een beetje delen met andere paddenstoelen, maar ik vind de smaak van de cantharellen er wel echt uitspringen. Overigens kun je dit paddenstoelen gerecht natuurlijk ook heel goed maken met andere paddenstoelen.

Welke paddenstoelen gaan erin?

In dit geval gebruikte ik de volgende soorten:

  • Cantharellen
  • Shiitake
  • Kastanjechampignons
  • Oesterzwammen

Ik ben geen groot fan van oesterzwam dus daar zit er niet veel van in. Op de een of andere manier vind ik de structuur daarvan niet zo heel erg lekker.

Paddenstoelensalade met cantharellen | simoneskitchen.nl

Hoe maak je cantharellen schoon?

Een van de grootste nadelen van cantharellen vind ik dat ze vaak lastig schoon te maken zijn. Dus wat is de beste manier om ze vrij van zand te maken?

Om te beginnen heb je keukenpapier nodig, een schone theedoek en koud water. Vul een bak met koud water, gebruik geen stromend water.

Bekijk elke cantharelle en schraap eventuele grote stukken vuil er af met een mesje. Als er zand tussen de lamellen zit kun je ze even door het water heen halen en daarna afdrogen met een stukje keukenpapier waarbij je het vuil meeneemt. Laat ze niet in het water liggen want dan vullen ze zich met water. Even doorheen halen, schoonmaken met keukenpapier en laten drogen op de theedoek. Dat is alles wat je nodig hebt.

Een zachte tandenborstel kan ook handig zijn om tussen de lamellen te komen waar nodig.

Paddenstoelensalade met cantharellen | simoneskitchen.nl

Dressing

Hoewel deze paddenstoelensalade ook zo al lekker is, geef je het nog wat extra door het te serveren met een snelle dressing van macadamia olie, coconut aminos en sesamolie.

De macadamia olie kun je vervangen voor een goede olijfolie. De coconut aminos kun je vervangen door sojasaus.

Paddestoelsalade met gekookt eitje | simoneskitchen.nl
Print recept Pin recept Bewaar als favoriet
No ratings yet

Gebakken cantharellen en andere paddenstoelen

Een lekker makkelijk gerechtje met gebakken paddenstoelen en een gekookt eitje
Bereidingstijd: 10 minuten
Totale tijd: 10 minuten
Dieetsoort glutenvrij, paleo, Vegetarisch
Porties: 2 personen

Ingrediƫnten

  • 4 eieren
  • 250 gr gemengde paddenstoelen cantharellen, shiitake, oesterzwam, kastanjechampignons
  • 1 teentje knoflook
  • 1/2 tl sesamzaad
  • 2 el radijscress
  • peper
  • zout

Dressing

Instructies

  • Kook de eieren half hard. Een beetje smeuiige dooier is wel lekker
  • Maak de paddenstoelen schoon en snij in stukjes
  • Snij de knoflook klein of doe in een knoflook pers
  • Verhit een koekenpan met een beetje kokosolie en bak hierin eerst de knoflook aan. Doe vervolgens de paddenstoelenmix erbij en roerbak tot ze beetgaar zijn. Doe over op een bord.
  • Voor het maken van de dressing doe je de ingredienten bij elkaar, roer even goed door en breng op smaak met peper en zout. Is het te olie-achtig dan voeg je nog wat aminos toe.
  • Sprenkel de dressing over de paddenstoelen, leg de gekookte eitjes erop en de radijscress en bestrooi met nog wat sesamzaadjes.
  • Geef de rest van de dressing er apart naast
Gang: Salad
Keuken: Whole30
Trefwoord: cantharellen
Dieetsoort: glutenvrij, paleo, Vegetarisch
Auteur: Simone

Voedingswaarde per portie

Calorieƫn: 337kcal, Koolhydraten: 11g, Eiwit: 16g, Vet: 26g, Verzadigd vet: 4g, Meervoudigd onverzadigd vet: 5g, Enkelvoudig onverzadigd vet: 15g, Transvet: 0.04g, Cholesterol: 327mg, Natrium: 642mg, Kalium: 617mg, Vezels: 2g, Suiker: 3g, Vitamine A: 1498IU, Vitamine C: 13mg, Calcium: 73mg, Ijzer: 2mg

Disclaimer

De genoemde waardes zijn gebaseerd op standaard tabellen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Merknamen in de ingrediƫntenlijst kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking. Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.

Heb je het recept gemaakt? Deel het dan op social!Vermeld @simoneskitchen of tag #simoneskitchennl!

Check ook deze recepten

Delen is fijn!