Simone's Kitchen

Kabeljauw met pancetta en erwtenpuree

Kabeljauw met doperwtenpuree | simoneskitchen.nl

Een van de grootste nadelen van het houden van lekker eten is toch wel dat je op gegeven moment opstaat en je spijkerbroek aantrekt en dan tot de pijnlijke conclusie moet komen dat die niet meer zo goed past als voorheen. En nou ja, ik heb al niet zo’n heel klein maatje dus dat moment is – om het netjes te zeggen – nou niet echt het moment waar ik op zit te wachten. Nu heb ik echt best al van alles geprobeerd om wat beter in die broek te passen, maar ik ben ook van mening dat al die crash diëten gewoon echt heel erg slecht voor je zijn. Ik geloof daar dus ook niet in. Een dieet waar je alleen maar eiwitten mag eten of een dieet waar je alleen koolhydraten mag eten. Ga me nou niet vertellen dat dat gezond is! Ik heb een tijdje het Weight Watcher dieet gevolgd en dat ging redelijk goed totdat we op vakantie gingen. Eenmaal weer thuis lukte het niet om de draad weer op te pakken. Misschien ook omdat ik ergens, diep van binnen, best wel weet waarom ik aankom en net zo goed weet hoe ik weer af kan vallen. Dus… we hebben besloten om ‘gezond’ te gaan eten. Maar dan komt de volgende vraag om de hoek kijken; wat is nou precies gezond? Een broodje gezond; dat is redelijk bekend, is behoorlijk ongezond… Dus wat is dan de definitie van gezond eten? Is dat geen vet en heel mager eten? Of is dat stapels vitaminepillen slikken? Wat is gezond?

Kabeljauw met doperwtenpuree | simoneskitchen.nl

Dat is het moment dat ik tegen het boek van Amber Alwerda aan liep in de Appie. Eet jezelf mooi, slank en gelukkig. Nou ja, alleen de titel al… 🙂  Leek me dus het boek bij uitstek om te lezen. Ik heb hem nog niet uit, ben ongeveer halverwege, maar het is wel precies het boek dat ik nodig had om me op de goede weg te helpen. In dit boek gaat Amber er vanuit dat je “echte” voeding moet eten. Onbewerkt en in zijn meest oorspronkelijke staat. Dus geen voedsel uit pakjes, potten, blikken en wat al niet meer. Om de eenvoudige reden dat al die additieven, conserveringsmiddelen en wat al niet meer; niet goed voor je zijn en als gifstoffen door je lichaam worden herkend en als zodanig behandeld. Resultaat is dat een hoop van dat eten niet op de goede plek in je lichaam terecht komt of in ieder geval niet doet wat voeding moet doen; je lijf voeden! Uiteraard is het allemaal veel uitgebreider als ik nu hier even neerzet en sommige dingen weet ik nu al dat ik dat niet ga doen, maar het komt erop neer dat als je voor 80% van de tijd gezond eet, dan kan je lichaam die andere % wel opvangen. En het is misschien niet baanbrekend nieuws of iets wat je eigenlijk nog niet wist, maar het is altijd fijn als iemand alles nog eens voor je op een rijtje zet. Werkt voor mij altijd bijzonder motiverend. Dus…. echt eten, weinig suiker, veel groente en fruit, noten, zaden, vis en vlees. Hoe het allemaal gaat werken; ik ga je op de hoogte houden maar voor nu wilde ik dan vast mijn lunch van gisteren met je delen. Niet dat ik nou elke dag uitgebreid ga koken voor de lunch maar ik had nog kabeljauw over en dit – zeer gezonde – gerecht was ook nog eens heerlijk!!

Kabeljauw met doperwtenpuree | simoneskitchen.nl
Print recept Pin recept
0 van 0 stemmen

Kabeljauw met erwtenpuree

Ingrediënten

  • • 4 dikke stukken kabeljauwfilet ongeveer 200 gr pp
  • • zeezout en vers gemalen peper
  • • 12 dunne plakken pancetta
  • • 2 citroenen gehalveerd
  • • 500g aardappelen geschild en in stukken
  • • 300g diepvries doperwten gekookt en uitgelekt
  • • boter
  • • beetje hete melk
  • • optioneel ; 1 chili peper
  • • verse munt
  • • rucola
  • • olijfolie

Instructies

  • Verwarm de oven voor op 200C. Doe peper en zout op de kabeljauwfilet en leg op elke filet drie plakjes pancetta. Leg op een ingevette bakplaat. Leg vier halve citroenen op de bakplaat naast de vis met de gesneden kant onder. Doe voor ongeveer 10-15 minuten in de oven.
  • Kook de aardappels tot ze gaar zijn. In de tussentijd pureer je de erwten in de keukenmachine of met een vork als je geen machine hebt. Giet de aardappels af en prak ze met een vork met een beetje boter, hete melk en de gepureerde erwten. Voeg de chili peper toe als je die gebruikt. Doe de munt en de rucola samen in een kom en gebruik wat olijfolie als dressing.
  • Doe op elk bord een beetje van de aardappel-erwten puree en plaats een stuk kabeljauw hierop. Maak het af met wat sla aan de zijkant en de halve citroen erbij.

 

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

4 comments

  1. Avatar

    Hallo Simone,
    Het ziet er weer erg lekker uit en zoals altijd schitterende foto’s.
    Ik heb zoiets ook een keer gemaakt, maar dan zonder aardappels en ontbijtspek. Door de doperwten ging dan waterkers en ik serveerde er geroosterde tomaatjes bij. (recept van de “Good Food”) Het staat ook op mijn blog en het is slanker dan jouw versie. Doperwten met munt is natuurlijk een zalige combi.
    Succes met het lijnen en gewoon lekker blijven eten. Gewoon van alles een beetje minder.
    groetjes, Caroline

  2. Avatar

    Dit ziet er naar mijn idee ook heel gezond uit…en met name ook heel lekker…;-) Ik hou ook niet van lijnen, maar wel van gezond eten, en waarschijnlijk moet je daar ook weer meer bij bewegen…ach nouja daar kan ik ook mee leven :-)…de versie van caroline lijkt me overigens als variatie ook lekker.

    • Avatar

      @ Caroline; Lijkt me ook superlekker die combi van joiu. En @Elise; ik denk dat mijn lunch ook heel gezond was hoor. En inderdaad erg lekker.. 🙂

  3. Pingback: Cod with pancetta and pea puree. Simple and tasty – My Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *






Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!