Gewichtige zaken… voor- en na!

Een beetje twijfel had ik wel of ik dit nou zou posten met die uhm… niet zo heel erg flatteuze foto’s erbij maar ik denk dat het voor veel mensen herkenbaar is en wellicht kan ik iemand nog motiveren. Of zo… Om te beginnen: de linkerfoto is van juni 2016, de rechter is van vorige week. Anderhalf jaar verder en 15 kilo lichter. Maar het grappige is dat het eerste dat me opvalt als je die twee foto’s naast elkaar zet dat ik heel anders sta. In de eerste een beetje met hangende schouders en de tweede een stuk rechter…

Affijn, jullie hebben vast wel een keer meegekregen dat ik in december 2015 een ongeluk kreeg met een hondenslee. (en zo niet, het hele verhaal vind je hier en alle posts uit die periode hier) Toen ik besloot om naar de sportschool te gaan en een personal trainer in te schakelen kon ik nog amper lopen. Dat ging vooral met veel gehink, maar het leek me op dat moment cruciaal om wat aan mijn spiervorming te doen en in ieder geval af te vallen.

Zo’n getal met drie cijfers….

Ik woog op dat moment (ik vertel het maar gewoon….slik) 105 kilo. Ik ben lang, 1 meter 80, dus het verdeelt zich nog wel een beetje maar goed het blijft veel te zwaar natuurlijk. En zeker met een minder mobiele enkel is elke kilo teveel er een. Een half jaar bijna niet kunnen bewegen is niet zo erg goed voor je gezondheid en je gewicht! En zeker als je in een ziekenhuisbed ligt en jezelf ook best wel een beetje zielig vind.

Tijd dus om er wat aan te doen. Ik koos als personal trainer voor Nicole, al tijdens het intake gesprek voelde het goed en anderhalf jaar later kan ik zeggen dat dat nog steeds zo is. Nicole is een topper, houdt continue een vinger aan de pols en luistert goed naar wat er wel en niet goed gaat bij mij. Sommige dagen wil die enkel gewoon niet en dan is het vooral zaak om hem niet nog eens extra te belasten. De training moet dan ook regelmatig een tikkie worden

aangepast.

Spijbelen

Komt ook nog eens bij dat we eigenlijk altijd ’s morgens vroeg trainen. Niet alleen omdat dat werk technisch beter uitkomt maar ook omdat mijn enkel in de loop van de dag, zeker als ik moet werken, dikker en pijnlijker wordt. Dan is trainen niet zo lekker. In die anderhalf jaar ben ik natuurlijk niet alleen met trainen bezig geweest maar vooral ook veel met mijn voeding. Dat ging ook met ups en downs en mijn gewicht bewoog net zo hard mee up and down.

Pas ergens in juni (geloof ik) van vorig jaar ging het knopje om toen ik tijdens de zesde of zo whole30 ineens tot de ontdekking kwam dat wat ik at ook invloed had op het functioneren van mijn enkel. Zoveel invloed zelfs dat ik na een maand whole30 voor het eerst liep zonder aantoonbare “kreupelheid”. Klinkt stom, ik weet het goede woord er even niet voor. Natuurlijk hielpen de kilo’s die er tergend langzaam afgingen daar ook een tikkie aan mee.

Ergens tegen het eind van het jaar heb ik qua training een paar maandjes gespijbeld. te druk, geen zin, je kent dat wel. En als de klad er eenmaal inzit, dan is het best lastig om die draad weer op te pakken.

Maar in december (ja inderdaad nog voor de kerstdagen) toch maar weer met Nicole aan de slag gegaan en nu heb ik de smaak eigenlijk wel lekker te pakken.

Vorige week gaf de weegschaal 90,1 kg aan. Op een ons na dus 15 kilo minder. Mijn streefgewicht is 75 kg. Maar misschien is 80 ook goed. Ik hoef ook niet echt een ‘fitgirl’ te worden natuurlijk (hahaha)  Eens kijken wat er gebeurt als er nog 10 kilo af is. Als ik 88 kilo weeg dan heb ik mijn record van de afgelopen 20 jaar verbroken! (yep…)

Veel mensen vragen me of ik dan echt nog steeds die “dure” personal trainer heb? Het antwoord daarop is ja. En wat is duur? Hoeveel is je gezondheid je waard en – in mijn geval – zo mobiel mogelijk blijven? Ik ben een luie sporter. Als Nicole niet op me staat te wachten blijf ik lekker in dat warme bed liggen. Want ik zit heus niet elke keer te springen om 7 uur ’s morgens op de sportschool te zijn. Maar het trainen zelf vind ik leuk en wat het voor me doet nog veel leuker. Dus zolang ik het kan betalen is dit een prima oplossing voor mij.

Op naar de volgende update!

PS. Inmiddels onder de 90! Whiehoo!

Wil jij graag gezond koken zonder onnodige toevoegingen?

Als je je inschrijft voor de emaillijst ontvang je - behalve de regelmatige nieuwsbrief - gratis alle 12 recepten en foto's uit het eerste hoofdstuk (Slow) van mijn boek Heerlijke Chaos!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment Powered by ConvertKit
Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Kattengek | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur Houdt van gezond eten en probeert dat consequent vol te houden. Dat lukt soms wel, soms niet. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

4 comments

  1. Wat goed en dapper dat je dit plaatst Simone en wat knap! En wat fijn ook dat de pijn in je enkel hierdoor minder wordt. Ga zo door! Ik blijf je volgen.

  2. Wat ontzettend goed van je en wat ben je een doorzetter ! Knap en heerlijkn om je nu zoveel fitter en gezonder te voelen !
    Ik kom niet meer zoveel op je site als voorheen, maar weet nog goed van je ski ongeluk.
    Wat heb je dit goed aangepakt !

    Zelf heb ik ook, na 3 jaar geleden flink ziek geweest te zijn, 1,5 jaar terug het roer omgegooid. Ik was echt heel veel en veel te zwaar, en ben uiteindelijk na 14 maanden nieuwe gezonde levensstijl, veel bewegen, verantwoord eten (en toch heerlijk koken en zeer goed voor mezelf zorgen), letterlijk en figuurlijk gehalveerd.
    Een half jaar stabiel op mooi gewicht nu, met 1.82 net onder jouw streef, en slank, energiek en bruisend. Genieten hoe ik nu veel bewuster in het leven sta.
    Ik kook nog regelmatig van jou fijne recepten, ik kwam nu langs om de ins en outs van het varkensstoofpotje nog even te controleren …
    Prachtig wat je nu al bereikt hebt en veel succes in je verdere traject. Voir en na foto’s helpen hier geweldig goed in, prachtig verschil zie ik bij je.
    Ik blijf je zeker volgen op culinair en ander gebied !!
    Margriet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.