Simone's Kitchen

De invloed van stress – wat kun je zelf doen?

De invloed van stress
Foto: Johnson Wang

Stress anyone?

We hebben er allemaal vroeg of laat wel eens last van: stress. En laten we eerlijk zijn, een beetje gezonde stress is ook helemaal niet erg. Zonder stress zouden we wellicht allemaal de hele dag in ons bed liggen te niksen of zou er geen werk meer gedaan worden. Want stress is ook ‘gezonde spanning’. Is ook een vorm van stress.

Mentale en fysieke stress

Maar wat is stress nou eigenlijk precies? Om dat een beetje uit te leggen is het belangrijk eerst onderscheid te maken tussen fysieke stress en mentale stress. De fysieke stress bestaat uit ‘stress’ op je lichaam. Dat kan iets zijn als je knie stoten of door iets te eten wat niet zo goed voor je is. Laten we als voorbeeld een donut nemen. Het eten van die donut geeft stress aan je lichaam die die donut moet verwerken. Fysieke stress dus.

De invloed van stress

De meeste mensen hebben het over stress echter als ze bedoelen: mentale stress. Stress omdat je iemand verloren hebt, stress omdat je baas vervelend tegen je is, stress omdat je niet weet wat je wilt met je leven, stress omdat je teveel kijkt naar alle andere instagram accounts. 🙂

Teveel stress

En dan heb je natuurlijk nog de “gezonde” stress en de “teveel” stress. Wat teveel is, kan nogal variëren per persoon. Wat ik stress vind, kan iemand anders wel helemaal niks vinden. Dat is weer afhankelijk van allerlei andere factoren.

Uiteindelijk heeft elke vorm van stress een lichamelijke reactie. Je lichaam gaat aan de weer met hormonen om de homeostase in je lichaam weer terug te brengen.

De invloed van stress
Foto: Roberto Nickson

Bij plotselinge stress (omdat je bijvoorbeeld bijna een aanrijding had) maakt je lichaam adrenaline aan. Adrenaline is uniek omdat het een snellere route aflegt waarmee het voorkomt dat je te traag reageert. Het slaat de hypofyse in het lichaam over en stuurt het signaal rechtstreeks naar het bijniermerg. Adrenaline wordt ook wel aangeduid als het “flight-, fight and frighthormoon’ (lekker nuttig met halloween.. Haha)

Cortisol

Maar voor de alledaagse stress hebben we geen adrenaline nodig maar komt cortisol in actie. De eerste functie van cortisol is om te zorgen dat je uitgerust wakker wordt. Cortisol piekt in de morgen en neemt in de loop van de dag weer af om in de avond te worden overgenomen door melatonine. Die zorgt er weer voor dat je slaperig wordt zodat je ook slaapt als je naar bed gaat.

Cortisol wordt geproduceerd in de bijnierschors en komt in actie bij stresssituaties. Denk overigens bij stress niet meteen aan negatieve zaken. Een gezonde dosis stress is helemaal niks mis mee. Het wordt pas een probleem als de stress chronisch wordt en je lichaam dus chronisch teveel cortisol gaat produceren.

Cortisol zorgt voor een hoge bloedsuikerspiegel en zorgt voor remming van ontstekingen. Op het moment dat je te lang en teveel cortisol hebt geproduceerd kan er bijnieruitputting ontstaan of een burn-out.

De invloed van stress

De klachten die hieruit kunnen ontstaan zijn behoorlijk veelzijdig en kunnen variëren van slecht geheugen, lage bloeddruk, slechte stressbestendigheid en een grotere kans op ontstekingen en allergieën.

Denk bijvoorbeeld aan het spontaan ontstaan van hooikoorts ineens maar er kan natuurlijk van alles gebeuren. Moeilijker opstaan of lastig in slaap vallen, ongeduldig…

Meer me time

Heb je het gevoel dat de stress de overhand neemt en heb je het niet meer helemaal onder controle? Dan is de enige remedie om naar je lichaam te luisteren en meer tijd voor jezelf in te plannen. Heb je echt al een bijnieruitputting dan zal er meer nodig zijn dan dat en heb je waarschijnlijk op alle fronten van voeding, training, stress en mentaal aandacht nodig om je bijnier weer te herstellen en jezelf weer op de rit te zetten.

We zijn als mens nu eenmaal niet gemaakt om 24 uur per dag door te rennen, om zelfs thuis alle indrukken via TV en computer te verwerken en altijd maar door te gaan. Rust inbouwen en de tijd nemen om te relaxen is de enige remedie! En natuurlijk door lichamelijke stress door slechte voeding ook te voorkomen. Te bewegen maar niet door te slaan.

Meer lezen over de invloed van stress? Check dan vooral ook het artikel van Marinka op Thrive over de invloed van stress op je spijsvertering. en het artikel over insuline hier.

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!