Simone's Kitchen

Waarom zoetstoffen en andere suikervervangers niet de oplossing zijn

Waarom suikervervangers niet de opllossing zijn

Bij een vriendin van mij is recent diabetes type II geconstateerd. De oorzaak is waarschijnlijk een levenslang gebruik van liters cola en een overdaad aan bewerkte koolhydraten. Maar dat is even niet waar het hier over gaat. Terwijl we erover aan het praten waren vertelde ze me dat ze op zoek was naar een suikervervanger die ze kon gebruiken. Ook op zoek naar frisdranken die “diabetes-approved” waren.

Insuline

Een van de oorzaken van diabetes (type II) is een overmatig gebruik aan suikers en snelle koolhydraten waardoor je insuline receptoren ongevoelig worden. Als reactie hierop gaat je lichaam steeds meer insuline produceren om je bloedsuikerspiegel toch naar beneden te krijgen. En voor je er erg in hebt zit je daarmee in een neerwaartse spiraal met eerst insulineresistentie en daarna diabetes type II. Overigens heb ik dat al vaker gezegd maar voor je lichaam en insuline productie maakt het niet uit of je nu honing, agave, dadels, bananen of een schep suiker eet. Het verschil is marginaal.

Kunstmatige zoetstoffen

Over kunstmatige zoetstoffen is vaak een hoop te doen. Aspartaam – om er maar eentje uit te pikken – heeft een bijzonder slechte naam, maar er zijn er ook die een wat betere reputatie hebben zoals bijvoorbeeld stevia. Nu is de stevia die je in de supermarkt kunt kopen niet echt veel beter want ook daar wordt flink aan gesleuteld door de voedingsindustrie.

De algemene mening is dat je als diabeet prima de suikervervangers kunt nemen want dat zou geen reactie geven. Maar is dat ook zo?

Suiker onderweg…

Op het moment dat je iets eet of drinkt met zoetstof denkt je lichaam dat er suiker onderweg is. Want het smaakt zoet. Op dat moment gaat je lichaam insuline aanmaken om die suiker te verwerken, maar vind geen suiker . Insuline is ook het hormoon dat zorgt voor vetopslag dus drie keer raden waar insuline nu voor gaat zorgen. Juist… voor vetopslag.

In de situatie waarin je suiker eet of drinkt, zitten daar calorieën in. Die zorgen er op gegeven moment voor dat je stopt met eten of drinken. Maar dat is niet het geval bij kunstmatige zoetstoffen. Die bevatten meestal geen calorieën. Je hersenen raken hierdoor in de war en geven ergens een signaal dat er iets niet helemaal klopt. Dat gebrek aan balans probeert je lichaam vervolgens te corrigeren door je hongerig te maken. Want je hebt tenslotte nog geen calorieën genuttigd.

Overgewicht en diabetes

Afgezien van het feit dat kunstmatige zoetstoffen ook niet al te best zijn voor je darmflora, zorgen ze dus nog steeds voor overgewicht en voor diabetes type II. Op een iets andere manier dan ‘gewone’ suiker maar het eindresultaat is hetzelfde.

Heb jij moeite met suiker, insulineresistentie of vergelijkbaar? Dan is het vervangen van het ene zoet voor het andere zoet geen oplossing.

Lees ook dit artikel van Jesse van der Velde over het overwinnen van een suikerverslaving.

Bronnen: aHealthylife, healthline, pubmed ( shortterm impact of sucralose, ) Dr. Mark Hyman

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!