Simone's Kitchen

Een ei hoort erbij…

Een ei is geen ei

Een ei, een ei…. Zelden is er een voedingsmiddel geweest waar zoveel verschillende meningen over zijn. In de jaren 80, toen ik aan het opgroeien was, werd er overal gewaarschuwd voor het eten van teveel eieren. Want een ei was een cholesterol bom en teveel eieren betekende gegarandeerd dat je problemen zou krijgen met hart- en vaatziekten.

Cholesterol was in die tijd een van de meest gevaarlijke stoffen om in je eten te hebben.. Daar ging je – kortgezegd – dood van.

Cholesterol

Inmiddels zijn er allerlei onderzoeken gedaan naar het effect van cholesterol en het blijkt dat cholesterol in je voeding amper effect heeft op het niveau van de cholesterol in je bloed. Bovendien zijn er meerdere soorten cholesterol (HDL en LDL) en heb je cholesterol nodig als bouwsteen voor je cellen en allerlei andere processen in je lichaam. Krijg je toch teveel cholesterol binnen via je voeding dan verlaagt je lichaam de productie van cholesterol zelf. Krijg je te weinig binnen dan produceert je lever zelf cholesterol om het tekort op te heffen.

Blijkt ook nog eens dat het cholesterol in ei de HDL verhoogd en de LDL in je bloed minder schadelijk maakt. Kortom: je kunt gerust elke dag een eitje eten.

Meeste eiwit zit in de dooier

Het grappige is dat het meeste eiwit in de dooier zit en niet in het eiwit. 🙂 Bega dan ook niet de fout om de dooier weg te laten. Behalve dat het naar mijn mening het lekkerste gedeelte van het ei is, is het ook nog eens het gezondste. Het zit namelijk vol met vitamines, antioxidanten en gezond vetzuur.

Eieren zitten vol met ijzer, fosfor, selenium, vitamine A, B12, B2 en B5 en nog zo een aantal. Bovendien heeft 1 ei meer dan 100 mg van choline, de bouw stof voor acetylcholine, een neurotransmitter die heel belangrijk is voor de hersenen.

Volwaardig eiwit

Omdat een ei alle 8 essentiële aminozuren heeft spreken we van een volwaardig eiwit van hoge kwaliteit.

Is een ei vet?

Een gemiddeld ei bevat ongeveer 77kcal waarvan 5 gram vet. Om die reden krijg je soms te horen dat je van het eten van teveel eieren dik wordt. Laten we vooropstellen dat je van alles waar je teveel van eet uiteindelijk dik wordt, maar eieren zorgen heel snel voor een voldaan gevoel. Met andere woorden: het risico dat je je gaat overeten aan eieren is niet zo groot. Door het feit dat een ei bovendien amper koolhydraten bevat zorgt het ervoor dat je bloedsuikerspiegel weinig stijgt. Het gevolg is dat je met een ontbijt met een ei veel langer een voldaan gedaan blijft houden. Als wij stevig ontbijten met een omelet vol met groenten duurt het echt uren voor ik weer trek heb.

Kortom: een ei is eigenlijk het ultieme superfood. Geen reden om het te laten staan!

Bronnen:

  • https://authoritynutrition.com/why-are-eggs-good-for-you/
  • Hoe word je 100 – William Cortvriendt
  • Opleiding natuurvoedingsdeskundige – Civas

 

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!