Simone's Kitchen

Wat te doen bij opvliegers

wat te doen bij opvliegers

Vroeg of laat krijgen we – als vrouwen – er allemaal mee te maken: de overgang. En bij de overgang horen meestal ook opvliegers. Niet elke vrouw heeft er evenveel last van. Bij de een bestaat de opvlieger uit een blosje op de wangen, bij de ander druipt het zweet overal af. Ik behoorde overigens tot die laatste categorie. Vreselijk. Inmiddels ligt die periode achter me maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Wat kun je doen aan opvliegers? In dit artikel een aantal opties om opvliegers te verminderen op een natuurlijke manier. En als niks helpt? Natuurlijk hormoontherapie. Daarover vertel ik meer onder aan de post.

Jarenlang

De periode van de overgang kan lang duren. Ergens tussen de 5 en 10 jaar is een normale periode. Fijn dus als je die periode van verandering zo goed mogelijk doorkomt. Een aantal dingen die kunnen helpen.

Voeding

Eet je veel suiker en bewerkte koolhydraten? Probeer die in ieder geval voor een periode te laten staan en kijk of je opvliegers er door verbeteren. Het is meerdere malen aangetoond dat de hoeveelheid suikers in je voeding een negatieve impact hebben op de hevigheid van je opvliegers.

Wat te doen bij opvliegers

Roken

Net als teveel suiker kan roken ook een negatief effect hebben op je opvliegers of andere overgangsklachten. Afgezien van het feit dat roken per definitie natuurlijk niet de beste gewoonte is. Maar misschien een extra reden om ermee te stoppen.

Kleding in laagjes

Zeker nu de temperaturen weer wat hoger worden is het fijn om kleding in laagjes te dragen zodat je jezelf een beetje kunt uitpellen als je een opvlieger krijgt. Niks zo erg als een blouse of shirt aan te hebben van een stevige stof en niks uit kunnen trekken als je een opvlieger krijgt.

Waaier of handventilator

Hij ligt nog steeds in de studio; mijn kleine handventilator die echt heel goed van pas kwam tijdens menig opvlieger. Fijn om met een waaier of handventilator jezelf even een beetje koelte toe te wuiven indien nodig.

Overgewicht

Ik merk het zelf nu ik een paar kilo ben aangekomen heb ik af en toe weer last van nachtzweten. Overgewicht kan opvliegers erger maken. Nu is dat niet altijd meteen heel makkelijk op te lossen, maar het kan de moeite waard zijn om de overtollige kilo’s kwijt te raken als je erg last hebt van opvliegers.

Hete dranken en pittig eten

Thee, alcohol of pittig eten zijn allemaal triggers voor een opvlieger. Merk je dat je na het drinken van een kop thee of koffie meer last hebt van opvliegers? Probeer die dan tijdelijk te laten staan.

Kruiden remedie

Sommige kruiden kunnen helpen tegen overgangsklachten. Zo schijnt Maca een gunstig effect te hebben op overgangsverschijnselen en zo zijn er nog wel meer kruiden die bij sommige vrouwen helpen.

Adrenaline en stress

Stress, gejaagd leven, teveel werken… allemaal dingen die een effect kunnen hebben op je overgangsklachten. Heb je veel last van stress? Kijk dan of mediteren of ademhalingsoefeningen, yoga en dergelijke je helpen.

Hormoontherapie

Deze tot het laatst bewaard want uiteindelijk wil je natuurlijk liever niet de toevlucht nemen tot allerlei hulpmiddelen als het aankomt op je gezondheid. Mijn opvliegers werden in de loop van de jaren steeds erger, ik sliep heel slecht, wat ook weer niet hielp. Uiteindelijk werd ik er redelijk moedeloos van. Overdag waren de opvliegers al niet te doen, maar ’s nachts was het dramatisch.

Benauwd

Tijdens een opvlieger overdag – in de zomer – droop ik echt letterlijk van het zweet en voelde ik me af en toe alsof ik geen adem meer kreeg. En ’s nachts was mijn bed doorweekt. Mijn menstruatie was ondertussen al een aantal jaren gestopt, dus volgens de heren geleerden ben je dan door de overgang heen. Maar niets was minder waar en na een jaar of 10 was ik er wel helemaal klaar mee. Ik schreef er al eerder dit stuk over. Tijd dus voor een andere oplossing.

Bij toeval stuitte ik op een filmpje van dr. Nora Hendriks waarin ze verteld over de bio identieke hormonen die ze gebruikt voor de behandeling van overgangsklachten (en andere hormoonklachten) en ik heb diezelfde dag nog een afspraak gemaakt.

Inmiddels gebruik ik nu ruim een jaar natuurlijk hormonen en de opvliegers zijn weg. Heel soms heb ik er nog eentje, maar ik slaap weer ’s nachts en voel me 100 x beter.

Helpt bij jou ook niks? Dan kan ik een afspraak met Nora Hendriks van harte aanbevelen. Check hier de details. Het enige nadeel is dat dr. Hendriks in Spanje woont, maar ze heeft regelmatig in Nederland ook afspraken dus check de site voor info waar en wanneer.

Nora Hendriks schreef ook het boek: Het Menopauze taboe. Een aanrader als je er meer over wilt weten.

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.