Simone's Kitchen

Paleo voor beginners

Wat is dat hele paleo gebeuren nou eigenlijk? Wat houdt het in? Waarom doen mensen in vredesnaam een dergelijk dieet als je geen allergieen hebt die er voor zorgen dat je wel moet? En zo zijn er nog wel een aantal vragen die mensen hebben als ze nog nooit van paleo hebben gehoord. Of weleens hebben gehoord, maar niet weten wat het nou precies inhoudt.

Hier dan een kleine opsomming van de kenmerken van een paleo- of oerdieet. Als je er echt in geinteresseerd bent dan kan ik je aanraden om het boek Paleo Solution van Robb Wolf te lezen of het boek It starts with food van Melissa en Dallas Hartwig. Die gaan veel dieper op de materie in.

Paleo food..

Het uitgangspunt bij een paleo dieet is dat ons lichaam evolutie-technisch eigenlijk niet is veranderd sinds de oertijd. Voordat daar constructieve veranderingen plaatsvinden ben je meer tijd kwijt. (miljoenen jaren?) De theorie is dat onze voorouders veel gezonder waren als wij nu. Ze hadden geen obesitas, geen gebrek aan voedingsstoffen, ze waren slank, gespierd en leefden relatief lang met weinig kindersterfte. Vijfduizend jaar geleden kwam de agricultuur om de hoek kijken en gingen we granen verbouwen en eten en kortom; het was het begin van onze welvaart.

Het was ook het begin van onze welvaarts ziektes, want mensen werden minder oud. Aan de gebitten van die tijd kun je duidelijk zien dat botontkalking en dergelijke veel eerder plaatsvonden en er gingen meer kinderen vroegtijdig dood. Als we dan fast-forward even kijken naar onze huidige maatschappij dan is het percentage mensen dat ongezond is, aan obesitas en allerlei andere welvaartsziektes lijdt vele, vele malen groter. Kijk maar om je heen en je ziet het meteen. Daar heb je geen hogere wiskunde voor nodig.

Volgens het paleo principe is een groot gedeelte van onze ziektes en zwakheden te wijten aan onze voeding. En dan met name de voeding die we de laatste 5000 jaar tot ons hebben genomen. Voeding, waar het menselijk lichaam niet voor is ‘ingericht’ als het ware. Geraffineerde suikers, granen, zuivel en alcohol. Al die middelen zorgen voor een soort van permanente ontstekingen in ons lichaam die allerlei klachten tot gevolg hebben.

Daar komt nog bij dat de huidige dieetcultuur er voor zorgt dat we minder vet eten en veel koolhydraten, terwijl we juist minder koolhydraten zouden moeten eten en meer vet. Van (gezond) vet wordt je niet dik, maar van veel koolhydraten wel.

Ik kan hier nu de hele technische uitleg gaan geven waarom dat zo is maar daarvoor kun je beter het volgende artikel lezen van Robb Wolf

In het kort komt het paleo dieet er dus op neer dat je de volgende voedingsmiddelen niet of nauwelijks meer eet:

  1. Geen granen
  2. Geen zuivel
  3. Geen suikers

En dit is in de meest strenge vorm, wat onze whole30 ook was (hier ook geen alcohol trouwens!) Het idee van de Whole30 is dat je lichaam in 30 dagen ontwent om elke dag suikers te eten, granen enzovoort. Het zorgt ervoor dat je je lichaam een soort ‘reset’ geeft zodat je weer met een schone lei kunt beginnen.

Wat eet je dan wel? Groentes, fruit, vlees, vis, noten en zaden en alles in de meest pure vorm. Dus niet geprocessed…

En laten we eerlijk zijn. Toen we begonnen nu ruim een maand geleden had ik ook mijn twijfels. Nog afgezien van het feit dat ik nogal gehecht ben aan mijn granen en mijn zuivel, had ik mijn twijfels over de insteek van het programma. Maar ik was wel geintrigeerd genoeg om het te proberen en ik moet zeggen dat ik – domweg door de resultaten – overtuigd ben. Dat wil niet zeggen dat ik nu alleen nog maar volgens de paleo principes ga eten… Zoveel mogelijk, dat denk ik wel, maar ik wil af en toe wel kunnen genieten van een lekker knapperig broodje, iets onverantwoords met veel suiker of gewoon een lekkere bak rijst….

Ik blijf daar enorm mee op twee benen hinken. De ene kant van me wil graag zo verder, de andere kant wordt benauwd bij het idee…. Misschien moet ik me er gewoon wat minder druk om maken en eten waar ik me goed bij voel en als dat minder granen, suikers en dergelijke is….. Dan is dat prima toch? Of is het dan een nutteloos gebeuren? Moet je – voor de voordelen van een paleo dieet – 100% paleo eten of is een beetje zondigen niet erg?

Hier in ieder geval vast een aantal lekkere paleo recepten voor als je zelf aan de slag wilt!

Delen is fijn!

1 comment

  1. Avatar

    Er zullen er maar heeeeeeel weinig zijn die 100% paleo eten..

    Ik hoor alleen maar om mij heen dat de regel 80/20 wordt gebruikt en daar voelt iedereen zich enorm happy mee 🙂

    Jij toch ook 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!