Op koude dagen of gewoon als je wel eens wat verwarmends kunt gebruiken is een bordje havermout altijd een goed begin van de dag. Deze paleo versie met gebakken banaan is zonder meer de moeite waard.

Havermout met gebakken banaan

Paleo havermout met gebakken banaan

In deze havermout met gebakken banaan zit geen havermout. Dat klinkt al een beetje gek natuurlijk en technisch is dit dan ook geen echte havermout. Dat moge duidelijk zijn, maar de functie en de manier waarop je het eet komen wel overeen met het origineel.

Overigens kun je dit natuurlijk ook prima eten met echte havermout als je dat liever doet. De noten kunnen ook nog best heftig zijn en niet iedereen kan even goed tegen zoveel noten.

Eet dan ook een kleine portie van deze havermout met gebakken banaan, dat is de beste optie. Om de havermout te maken begin je met het weken van de noten. Dat is belangrijk want het weken zorgt er ook voor dat het beter verteerbaar is. Aan te raden dus. In geval van nood kun je het ook een half uur laten weken in heet water, maar de hele nacht is beter.

Gebakken banaan

De havermout maak je helemaal af met de gebakken banaan. Die vind ik eigenlijk stiekem ook gewoon zo lekker. Met ijs of vanillevla of iets dergelijks. Haha.. Maar goed met de havermout kan het dus ook heel goed. Laat de bananen niet al te lang bakken want dan worden ze onhandelbaar (te zacht) alhoewel ze wel even lekker blijven. Ik gebruik hier gele bananen voor maar geen bruine bananen. Als ze al te rijp zijn als je ze gaat bakken smelten ze in de pan.

Serveer de havermout vervolgens in kleine porties met de banaan erop, de pecannoten en eventueel nog een beetje honing.

Check ook deze recepten met (echte) havermout:

Havermout met gebakken banaan
Print recept Pin recept
No ratings yet

Paleo havermout met gebakken banaan

Bereidingstijd: 10 min
Weektijd: 8 uur
Totale tijd: 8 uur 10 min
Dieetsoort glutenvrij, paleo
Porties: 6 personen

Benodigdheden

Ingrediënten

Voor de bananen

  • 2 bananen
  • 1 el kokosolie
  • 1,5 el honing
  • ½ tl kaneel
  • 50 gr gehakte pecannoten

Instructies

  • Week de pecan en cashew overnight voor 8 uur. Ben je het vergeten dan kun je ze ook weken door kokend water erover te gieten en minimaal 45 minuten te laten staan.
  • Langer weken komt de verteerbaarheid van de noten wel ten goede.
  • Giet de noten af en doe in de keukenmachine met de dadels, chiazaad, kardemom, vanille en een snufje zout. Draai tot het een korrelige massa wordt. Draai niet te lang. Je wilt geen notenboter maken!
  • Doe het notenmengsel in de pan en giet hier het blikje kokosmelk bij. Breng aan de kook en roer tot glad en heet. Proef en voeg eventueel nog een beetje honing toe.
  • Verhit een koekenpan en doe hier de kokosolie, honing en kaneel bij. Snij elke banaan in vier stukken (of plakjes) en bak ze tot ze zacht worden.
  • Verdeel de paleo havermout over 6 kommen en serveer met de gebakken bananen.
Gang: Ontbijt
Keuken: paleo
Trefwoord: banaan, noten
Dieetsoort: glutenvrij, paleo

Voedingswaarde per portie

Calorieën: 584kcal, Koolhydraten: 47g, Eiwit: 9g, Vet: 45g, Verzadigd vet: 18g, Meervoudigd onverzadigd vet: 8g, Enkelvoudig onverzadigd vet: 16g, Transvet: 1g, Natrium: 13mg, Kalium: 692mg, Vezels: 6g, Suiker: 31g, Vitamine A: 71IU, Vitamine C: 5mg, Calcium: 69mg, Ijzer: 5mg

Disclaimer

De genoemde waardes zijn gebaseerd op standaard tabellen en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Heb je het recept gemaakt? Deel het dan op social!Vermeld @simoneskitchen of tag #simoneskitchennl!

Delen is fijn!