Simone's Kitchen

Pasta met walnotensaus (vegan)

Pasta met walnotensaus

Simpel is vaak het lekkerste

Als het aankomt op recepten voor pasta hou ik vaak van weinig ingrediënten. Een goede pasta hoeft voor mij meestal niet veel meer dan 4 of 5 ingrediënten te bevatten, waarbij ik dan natuurlijk basics zoals olijfolie, peper en zout niet meetel. Je moet ergens vanuit gaan toch?

Pasta met walnotensaus

Neem nu deze heerlijke pasta bijvoorbeeld; er zitten veel walnoten in en dat maakt de pasta ook meteen lekker en gezond. In walnoten zitten allerlei goede stofjes die onder andere helpen tegen stress en een hoge bloeddruk schijnt. En er zit ook nog eens omega 3 in. Al vraag ik me af of daar nog wat van over is door het malen maar goed, het idee is leuk toch?

Dit recept is volledig vegan maar wil je wat parmezaanse kaas erover dan kan ik dat van harte aanbevelen. Het maakt de pasta met walnotensaus voor mijn gevoel wel helemaal af.

Week zonder vlees

Op mijn vraag van de week of meer mensen meededen met de week zonder vlees, bespeurde ik toch wel een zekere weerstand. Er zijn veel mensen die enthousiast meedoen, maar er zijn ook genoeg mensen die het allemaal de grootst mogelijke onzin vinden. En als tegengas juist extra veel vlees gaan eten.

Je hoeft niet vegetarisch te worden

Maar ik vind het juist een goed initiatief. Je hoeft tenslotte niet ineens vegetarisch te worden, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er wel om dat we allemaal bewuster omgaan met de bronnen die we tot onze beschikking hebben. Met het milieu en de impact die vlees op het milieu kan hebben.

Iets minder

Het gaat er niet om dat je nooit meer vlees eet. Maar wel iets minder. Af en toe een dagje geen vlees is niet zo erg toch? En ik zie de week zonder vlees vooral als inspiratie. Want – hoe gek het misschien ook klinkt als je zelf veel kookt – er zijn nog steeds heel veel mensen die niet weten wat ze moeten koken als dat stukje vlees ineens van tafel moet.

Vandaar dus dat ook Simone’s Kitchen meedoet met de week zonder vlees. En je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk. Ieder zijn ding!

Geen zin in deze pasta met walnotensaus? Probeer dan eens deze vegan pasta penne!

Pasta met walnotensaus
Print recept Pin recept
4.34 van 3 stemmen

Vegan pasta met walnotensaus

Deze heerlijke vegan pasta is snel klaar en bevat maar een paar ingredienten die je waarschijnlijk altijd wel in huis hebt. Ideaal voor een makkelijke doordeweekse maaltijd
Voorbereidingstijd: 30 min
Bereidingstijd: 20 min
Porties: 2 personen

Ingrediënten

  • 100 gr walnoten geweekt
  • 1 teentje knoflook
  • 75 gr zongedroogde tomaten fijngesneden
  • 150 gr spaghetti
  • peper en zout
  • olijfolie

Om te serveren

  • verse basilicum
  • extra walnoten optioneel

Instructies

  • Laat de walnoten ongeveer een half uurtje weken in heet water
  • Giet de walnoten af en doe ze in een keukenmachine. Voeg hier de knoflook aan toe en een flinke scheut olijfolie. Je kunt straks nog meer olijfolie toevoegen. De saus moet qua dikte een beetje op pesto lijken. Breng de walnotensaus op smaak met peper en zout.
  • Kook ondertussen de pasta gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet af en laat uitlekken
  • Verhit een ruime koekenpan en doe hier de saus in. Bak dit even aan en voeg dan de spaghetti en de zongedroogde tomaatjes toe.
  • Serveer warm en strooi nog wat verse basilicum over de pasta en eventueel nog wat extra walnoten, grof gehakt
Gang: Diner
Keuken: Vegan
Trefwoord: pasta, walnoten, zongedroogde tomaten

Voedingswaarde

Calorieën: 686kcal, Koolhydraten: 72g, Eiwit: 19g, Vet: 39g, Verzadigd vet: 4g, Natrium: 105mg, Kalium: 975mg, Vezels: 8g, Suiker: 3g, Vitamine A: 482IU, Vitamine C: 39mg, Calcium: 82mg, Ijzer: 3mg

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.