32900
IerlandIerland

Langs de Ierse kust – ruig en magisch

Portrush

Als je deel 1 van onze rit langs de Causeway Coastal Route in Noord Ierland hebt gelezen dan weet je dat we aangekomen waren in Portrush. Portrush is een wat grotere kustplaats, zeker als je het vergelijkt met de andere plaatsjes waar we tot nu toe langs waren gekomen. De nummer 1 activiteit in Portrush is golf. Nu heb ik niks met golf maar je merkte aan alle kanten dat het een happening is daar, dus ben je golfliefhebber dan zit je hier goed. Er schijnen wat van de mooiste greens (zo heet dat toch?) ter wereld te zijn.

Craignamara guesthouse

Als je dan toch in de buurt van Portrush bent dan kan ik je Craignamara guesthouse van harte aanbevelen. Wat een geweldige B&B. We werden er allerhartelijkst ontvangen door Rod en zijn vrouw Kerry die hier vier jaar geleden het guesthouse zijn gestart na 20 jaar een hotel in Schotland te hebben gerund. Hier vertel ik je uitgebreider over dit pareltje.

Craignamara

Het hoogtepunt van onze Portrush bestemming was een vistrip met Causeway Foodie Tours. Nu ben ik sowieso al een groot liefhebber van het doen van een lokale foodietour en Causeway Foodie heeft een aantal hele leuke. Jammer genoeg hadden we maar tijd voor eentje en dat werd dus de vistrip.

Om eerlijk te zijn had ik er een beetje een hard hoofd in, want behalve dat ik niet zo’n visser ben, was het ook nog eens twijfelachtig weer. We hadden de dag ervoor natuurlijk al niet de rope bridge kunnen doen vanwege de harde wind. Dus het vooruitzicht om op een bootje de zee op te gaan met die wind trok me nu niet bepaald aan.

Visje vangen

Om half zes opstaan in het pikkedonker en naar de haven vertrekken was ook best een beetje afzien, maar de trip zelf was geweldig. Het hielp een beetje mee dat ik de visser van de dag was. Haha… Check ook het recept voor Iers aardappelbrood wat ik daar oppikte!

Vis schoonmaken

Giant’s Causeway

Als je zo vroeg al in touw bent dan is de dag ineens een stuk langer, wat dan wel weer fijn was. Na het ontbijt en even omkleden gingen we op pad naar de Giant’s Causeway. Wellicht met stip de bekendste attractie van de kustroute. Het landschap is hier bizar en schijnbaar gevormd zo’n slordige 60 miljoen jaar geleden toen hete lava in contact kwam met water en allerlei kolommen creerde.

Giants causeway

Het bezoekerscentrum van The Giant’s Causeway heeft allerlei prijzen gewonnen en heeft een vorm die opgaat in het landschap. Als je denkt dat je alleen kunt rondlopen hier dan kom je echter wel bedrogen uit. Want het is druk, heel druk. Wil je dus foto’s kunnen maken zonder hordes toeristen erop dan is het zaak om hier vroeg te zijn. Wij waren er natuurlijk rond het middaguur en het was behoorlijk druk. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe druk het in de zomer is. Iets om rekening mee te houden dus.

De schoen van de reus..

En voor je er dan erg in hebt is de trip alweer ten einde. Voor we het vliegtuig ’s middags moesten hebben hadden we nog wat tijd over dus we brachten een snel bezoek aan de Bushmill distillery; een must als je van whisky houdt. Ik hou er niet van maar Ellen wilde graag een fles kopen dus even een bliksembezoek.

Mussenden temple

Ook alweer zo’n plaatje langs de kust waar we gelukkig ook nog net tijd voor hadden is Mussenden temple. De kleine koepel ligt op de klif en heeft prachtige uitzichten en ook het oude landhuis van de Earl kun je bekijken, al is dat echt een ruïne (foto links onder).

En met de tempel kwam er meteen een einde aan ons bliksembezoek aan Noord Ierland. Zeker de moeite waard van een herhaal bezoekje dus ik vermoed dat ik niet veel overtuigingskracht nodig heb om Tom een keer mee te nemen deze kant op. We waren nog graag naar Londonderry geweest maar dat lag net even te ver uit de richting om ook nog heen te gaan. Want de causeway coastal route is natuurlijk langer dan wat wij gedaan hebben.

Mussenden tempel

PS: Geheel in de sfeer van de herfst heeft Marleen van Bijzonder Plekje net haar nieuwste boek Guur uit. Binnenkort een uitgebreid review van dit fijne boek vol met de mooiste plekjes om de herfst te beleven!

Disclaimer: We waren in Ierland op uitnodiging van Tourism Ireland maar alle meningen zijn die van mijzelf.