Simone's Kitchen

Whole30 – Dag 1. We doen het weer!

whole30 | simoneskitchen.nl

Tijd voor een nieuwe whole30!

Onze eerste Whole30 is alweer bijna een jaar geleden en ik tel die vage poging die we deden voor de tweede whole30 in januari van dit jaar maar even niet mee, want dat leek nergens op.
Ik heb nog even getwijfeld of ik een detox wilde doen, maar ik heb geen sapcentrifuge en het lijkt er een beetje op dat je die wel nodig hebt voor een detox, dus dan maar niet. En in weze is een Whole30 gelijk aan een detox, alleen met iets andere regels.

Is de timing perfect? Nee absoluut niet. Komend weekend een bruiloft en de week erna een trip naar Noorwegen, maar laten we eerlijk zijn; er is nooit een perfecte tijd en met ons drukke leven leek het de beste oplossing om er gewoon voor te gaan.

Terwijl ik dit schrijf hebben we net ons eerste whole30 ontbijt op. Omelet met lente-ui en tomaatjes. Nog geen tijd gehad om boodschappen te doen… Ik ga proberen om een dagelijkse update te geven van wat we hebben gegeten met – waar mogelijk – de recepten. Natuurlijk hebben we al de nodige recepten om uit te putten van vorige keer en dat scheelt, maar dat is ook tevens het ‘gevaar’… Het gevaar van ‘O, dat doen we wel even…’ Want het is niet eenvoudig of makkelijk, maar de resultaten zijn het meer dan waard. En dát weten is óók een voordeel.

kipburger met tomatensalade | simoneskitchen
Kipburger met tomatensalade

Nog even de regels op een rijtje. Voor de volledige regels check je het beste deze post even

Wat mogen we eten?

– Groente, liefst biologisch
– Fruit, liefst biologisch
– Vis, vlees, kip : liefst van biologisch, “grassfed” dieren (en haha, nee dat geldt niet voor de vis…)
– Noten, zaden, pitten

Wat mogen we niet eten:

– Niks met suiker
– Geen granen (ook geen quinoa, rijst ed)
– Geen alcohol
– Geen zuivel producten

Waarom? Omdat ik me nooit beter heb gevoeld als na onze eerste whole30. Omdat ik merk dat ik de laatste tijd een enigszins ongezonde drang heb om zoet te (vr)eten en daar van af wil. Omdat ik geloof dat goede voeding belangrijker is als we soms denken. Omdat ik mijn lijf (en hersenpannetje) wil laten wennen aan minder suiker en minder koolhydraten.
En nee, niet omdat ik altijd zo wil blijven eten, maar wel meer balans nodig heb.

En nog 1001 andere kleinere redenen waar ik jullie niet mee lastig ga vallen… 🙂 Dus…. Stay tuned voor meer whole30 nieuws… 🙂

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor | Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.