Simone's Kitchen

Voorbereiding is het halve werk – bereid je januari whole30 voor!

Januari whole30 | simoneskitchen.nl

Whole30 voorbereiding

De kans is vrij groot dat je je na de kerstdagen minder dan perfect voelt. Althans, ik weet dat dat bij mij zeker het geval is. Zelfs als je probeert om gezond te eten dan nog blijft december een uitermate lastige maand. Elk feestje waar je heen gaat staat bol van de suiker en je wilt toch zeker niet al die overheerlijke koekjes van je oma missen? Nou ja, de lijst gaat door. Het resultaat: een opgeblazen gevoel, een paar kilo erbij en een algeheel gevoel van malaise.

Hier heb ik besloten dat 2019 in het kader staat van goed en gezond eten, zonder daarin door te slaan. Je niet schuldig hoeven voelen over een stuk cake of een cupcake, maar ook niet meteen de behoefte hebben om de hele schaal cupcakes leeg te snacken. Persoonlijk vind ik het lastig om de balans te bewaren, maar 2019 gaat het jaar worden dat me dat gewoon lukt. Om een goed begin te maken begin ik over een paar dagen met de januari whole30. Wereldwijd zijn er veel mensen die op 1 januari daarmee beginnen dus ik doe dit keer mee!

Voor iedereen die dit jaar meedoet met een Whole30, ik ga je zoveel mogelijk bijstaan in het proces. Aangezien het mijn achtste of negende whole30 is, ben ik een whole30 veteraan.. 😉 Beginnend op 1 januari vind je hier elke dag inspiratie, recepten en een weekmenu voor de aankomende week. Maar je kunt ook prima een kijkje nemen in het archief van Whole30 recepten die al op de site staan. Die vind je hier. Alle artikelen en recap’s die ik heb geschreven over de whole30 vind je in het whole30 archief.

Onderstaande kalendar downloaden in groter formaat? Klik dan op de foto en het opent in een groot scherm. Rechtermuis toets en saven en je hebt de grote versie.

WAT IS EEN WHOLE30?

De Whole30 is een programma dat al jaren lang wereldwijd door een groot aantal mensen wordt gedaan. Gedurende 30 dagen elimineer je al het eten dat potentieel niet goed voor je is. Om precies te zijn: gedurende 1 maand, besluit je om alle etenswaren de deur uit te doen die misschien problemen opleveren. Dat is dus suiker, zuivel, granen, peulvruchten, alcohol en junk food (ja ook de paleo junkfood-dingen. Geen paleo pizza, paleo pannenkoeken of paleo brood) Je bent gewaarschuwd. In plaats daarvan eet je volwaardige ingrediënten die bommetje vol zitten met voedingsstoffen. Het volledige programma lees je hier

Is de whole30 hetzelfde als paleo?

De whole30 is geinspireerd op de paleo levensstijl maar is niet precies hetzelfde. In een paleo lifestyle passen bijvoorbeeld wel pannenkoeken gemaakt van banaan en ei of paleo bloemkool pizza, maar dat is niet het geval in de whole30. Al dat soort ‘vervangend junkfood’ is niet toegestaan voor 30 dagen. De reden daarvoor is simpel: als je nu de neiging hebt om je te buiten te gaan aan pannenkoeken, dan is de kans dat een paleo pannenkoek hetzelfde effect heeft groot. Je zoekt een vervanging voor een bestaande verslaving. Dan is het nooit een goed idee om daar een mindere variant van te maken. Net zoiets als e-sigaret opsteken als je eigenlijk een gewone wilt hebben. Dit soort voedingsmiddelen kunnen nog steeds een slechte – niet gewenste – psychologische response hebben. Die eet je dus ook niet de komende maand.

Is het makkelijk? Nee, dat is het vaak niet, maar ik beloof je dat alles op gegeven moment makkelijker wordt en tegen de tijd dat het dag 30 is, voel je je een nieuw persoon. Na die 30 dagen herintroduceer je bepaalde voedingsmiddelen, éen voor één, om zeker te weten dat je die voedingsmiddelen wel of niet kunt eten. Zo creëer je je eigen persoonlijke voedingsplan.

Klinkt best zwaar he?

En toegegeven: voor sommige mensen gaat het dat ook zeker zijn. Je volledig toeleggen op de regels van de Whole30 voor de volle 100% voor 30 dagen is een uitdaging. (en ja voor sommige mensen is alles een uitdaging om een hele maand te doen… 🙂 Maar zoals Melissa Hartwig altijd zegt: Je enige ‘job’ tijdens de whole30 is om je te focussen op het maken van goede keuzes. Je hoeft geen calorieen te tellen, je hoeft niet alles biologische, grasgevoerd of lokaal te kopen. Bedenk alleen hoe je je aan de regels van de whole30 kunt houden in elke mogelijke situatie, onder elke omstandigheid en met elk niveau van stress. Voor 30 volle dagen.

En je kunt het! Onthoud: het is een Whole30, geen Whole365 of een Whole-voor-altijd. Het is maar 30 dagen en je kunt hier altijd terugkomen voor support tijdens elke stap van het proces. Vragen kun je hier altijd kwijt! En wil je het eenvoudig houden dan volg je mijn menu gewoon.

Eerlijk: ik heb mensen een whole30 zien doen met elke dag hetzelfde: gekookt ei, stukjes groente, stukje kip. En hoewel dat technisch natuurlijk kan, is er niks erger dan saai eten. Vind ik tenminste. Tegen de tijd dat je aankomt bij week 2 ren je de eerste de beste bakker binnen en vergrijp je je aan een donut, gevulde koek of wat je maar kan vinden. En dat is dan meteen het einde van je whole30. Dus volg me hier gewoon (mijn menu komt 1 januari online) en eet wat ik eet als je echt niet precies weet of kies uit de whole30 proof recepten in de index.

Lees over de Whole30

Elke keer als ik een Whole30 doe begin ik met het lezen van de Whole30 boeken. Het motiveert me altijd enorm plus ik weet weer even precies hoe het ook alweer allemaal zat. Helaas is de Nederlandse versie van het Whole30 boek (Eet jezelf gezond) uitverkocht, maar je kunt wel de Engelse boeken vinden via bol.com. Een aanrader is het Whole30 boek (maar hou rekening met een levertijd van 1-2 weken) Het ebook is een goede start. Die heb je dan meteen.

Ruim je koelkast op

Dit kan een beetje tricky zijn als je huisgenoten niet meedoen met de Whole30, maar in principe is het logisch dat je niet restanten taart of een stapel pannenkoeken in de koelkast laat liggen als je begint met een Whole30. Ruim de niet toegestane dingen op, of zorg in ieder geval dat ze uit het zicht zijn. Ik ruim altijd mijn koelkast helemaal op. Maak hem meteen even schoon en stop hem vervolgens vol met alles wat wel is toegestaan. Ik ruim 1 kastje uit en zet daar dingen in zoals coconut aminos, amandelboter enz. Op die manier weet ik precies welke plank ik moet hebben en vermijd ik rondneuzen in kasten waar ik niks te zoeken heb de komende 30 dagen.

KRIJG INSPIRATIE

Natuurlijk ben ik niet de enige website met whole30 recepten al zijn ze hier in Nederland wat moeilijker te vinden, maar de meeste paleo recepten kun je zonder al teveel toestanden omzetten in whole30 recepten. De links hieronder zijn wel allemaal Engels met uitzondering van de site van Marinka van EetPaleo.

Het Paleo Magazine (waar ik de recepten en foto’s voor maak) is een goede bron van inspiratie, maar de recepten zijn niet allemaal whole30.

Facebook groep

Alle dingen zijn makkelijker met zijn allen dus wordt vooral lid van de facebookgroep hier. Hier kun je terecht voor support, voor het stellen van vragen, delen van recepten of wat je maar kwijt wilt. De groep is besloten dus je kunt met een gerust hart je vragen kwijt.

Zo… nog een paar dagen en dan gaan we los! Ik heb er zin in! Jij ook?

 

Delen is fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk uit Heerlijke Chaos