Simone's Kitchen

Tom knaagt aan… Normen en Waarden

Een bedankje naar mijn vader is hier eigenlijk wel op zijn plaats.
Hij heeft mij namelijk groot gebracht met normen en waarden. Van hem heb ik letterlijk mores geleerd. En dan wel in de positieve zin van het woord.
Van kleins af aan zei hij bijvoorbeeld al regelmatig: “Je moet niet stelen.” Pas toen ik ging werken en mijn eerste loonstrookje in handen kreeg, begreep dat hij eigenlijk bedoelde dat de belasting een hekel aan concurrentie heeft.
Ook ben ik opgegroeid met de visie dat je niet moet liegen. Zeker niet tegen de mensen die je lief zijn.
Hier heb ik me, met één uitzondering, ook altijd aan gehouden. Ik heb tegen mijn vrouw gelogen, over het feit dat ik zo nu en dan stiekem overdag een paar glazen wijn dronk.
En net als met alle leugens, is ook dit uitgekomen. Dat ik uit verveling zo nu en dan een wijntje greep is niet langer belangrijk.
Het feit dat ik er niet eerlijk over ben geweest, is veel schadelijker. Voor het vertrouwen. Mijn liegen deed namelijk de schijn wekken dat ik qua alcohol misschien wel veel meer te verbergen had. Hier heb ik van geleerd en dat gaat dus ook niet meer gebeuren.

‘Waarom deze openbaring?’, vraag je je nu wellicht af.
Dit omdat ik recent te horen kreeg dat een aantal multinationals in de foodindustrie een voorstel hebben neer gelegd waarbij ze de waarschuwingen omtrent de voedingswaarde op hun producten willen versoepelen. Wanneer dit voorstel door gezet wordt, komt er bijvoorbeeld op een pot Nutella een label te staan dat de hoeveelheid verzadigd vet en suiker als ‘midden’ betiteld. Let op dat we het hier over 31% vet respectievelijk 56% suiker hebben. Voor de volledigheid: met de huidige regelgeving krijgen vet en suiker op dezelfde pot, geheel terecht, het stempel “HOOG’.

Snoep en frisdrank onderdeel van een gezond dieet?

Dit is in mijn optiek dus geen versoepeling van de huidige regelgeving, maar je reinste misleiding. Sterker nog: het is gewoon liegen!
En dat tegen de mensen waarvan je zou denken dat diezelfde multinationals ze toch lief zouden hebben. Ze liegen immers tegen de belangrijkste personen in hun leven: de klanten.
Diverse gezondheidsorganisaties en Foodwatch zijn al jaren bezig om een soort stoplicht systeem op etiketten te krijgen voor ingrediënten die in grote hoeveelheden ongezond voor je zijn.
Ofwel: rood bij suiker betekent een hoog suikergehalte, oranje midden en groen laag. Kinderlijk simpel en snel inzicht in hoe (on)gezond het product is dat je uit het schap pakt.
In bovenstaand voorbeeld echter (wanneer de multinationals hun zin krijgen), zouden vet en suiker dan op de pot pasta een oranje licht krijgen, terwijl dit natuurlijk knalrood moet zijn.
Nog eventjes en Mars en Cola dragen dan bij aan een gezond dieet.

Wanneer een product schadelijk kan zijn voor de gezondheid (Obesitas diabetes type II, etc.) heb je als producent een verplichting om dit te melden.
En dat het product minder gezond voor je is, vind ik nog tot daar aan toe, maar erover liegen is nog veel erger. Ik spreek inmiddels uit ervaring.
Ik zal heus nog wel een broodje pasta, of een reep chocola eten, hoor. Net zoals ik ook nog wel eens een wijntje zal drinken, maar ik lieg er in ieder geval niet meer over.
Dat zouden meer multinationals moeten doen.

Ps. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de producent van Nutella, Ferrero, niet één van de multinationals was, die het initiatief namen voor dit matigende voorstel. De Nutella is slechts een voorbeeld.

2 comments

  1. Het zou inderdaad zo eenvoudig kunnen zijn als de criteria correct zouden zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk uit Heerlijke Chaos