Simone's Kitchen

Suiker – wat moet je ervan weten?

Het is denk ik geen groot geheim als ik vertel dat suiker niet zo goed voor je is. De meeste mensen weten dat – hopelijk – inmiddels wel. Maar waarom is suiker zo slecht en zijn de alternatieven echt beter of is het uiteindelijk allemaal toch gewoon suiker?

Hoe wordt suiker gemaakt?

Je hoort mensen vaak zeggen dat suiker ook natuurlijk is, want het komt tenslotte van een suikerbiet af. Dat klopt in de basis, maar vervolgens is die suiker zo ontzettend bewerkt dat er niks natuurlijks meer over is. Suiker werd in het jaar 1800 uitgevonden door een Duitser. Voorheen gebruikte men honing en later suikerriet.

Suiker - wat moet je ervan weten | simoneskitchen.nl

Suikerbiet

Maar hoe wordt het nu gemaakt? De suikerbiet wordt vermalen en met water gemengd tot een soort pap. Hierdoor lossen de suikers in de bieten op. Vervolgens wordt deze pap bewerkt met formaldehyde om alle bacteriën te doden die er nog in rond zweven. Om kristalvorming te bewerkstelligen moeten alle andere voedingsstoffen uit het nu ontstane papje verwijderd worden en dit gebeurt door kalk toe te voegen. Daarna wordt het sap ingedikt en gebleekt. Na de kristallisatie worden de kristallen gescheiden van de melasse.

In de melasse zit nog de kalk en de formaldehyde (en landbouwgif) dus is niet geschikt voor consumptie. Deze melasse wordt echter wel gebruikt als veevoer.

De kristallen kunnen hierna nog bewerkt worden met een antiklontermiddel (poedersuiker) of een hardheidsstabilisator.

Al met al dus een enorm bewerkt product waar helemaal geen voedingsstoffen meer in zitten. Suiker zorgt onder andere voor overgewicht, tandbederf, insulineresistentie, hart- en vaatziekten, verhoogde bloedsuikerspiegel, verhoogd cholesterol en suikerverslaving.

Het grootste probleem met suiker is dat het eigenlijk het lichaam berooft van diverse mineralen. En door het eten van allerlei zoete levensmiddelen eet je wel voeding, maar wordt je niet gevoed. Met andere woorden; je komt allerlei essentiële voedingsstoffen tekort met als gevolg een verhoogd risico op een hele rij aan gezondheidsklachten. Bovendien lijkt het zo te zijn dat kankercellen uitermate goed gedijen op suiker. En schopt het je hormonen door de war. Genoeg redenen om suiker te laten staan.

Maar het is zo lekker!

En dat is het ook. Ik merk zelf dat ik ook dol ben op zoete dingen. En in onze maatschappij is zoet zo ontzettend ingeburgerd dat het lastig is om het terug te draaien, maar het zou voor de gezondheid een stuk beter zijn. Fabrikanten stoppen overal suiker in, want suiker is een goedkope grondstof, zorgt voor conservering en – als extra bonus – werkt ook nog eens verslavend. Gezondere alternatieven zijn vaak vele malen duurder. Vergelijk de prijs van een fles cola maar eens met die van een fles water.

Kan je dan nooit meer suiker eten?

Heel af en toe als traktatie zal het niet meteen een groot probleem opleveren. Als je op een verjaardag bent en er is een heerlijke homemade verjaardagstaart gebakken dan zou je wel gek zijn om die over te slaan, maar zoals met al dit soort dingen komt het aan op het saaie ‘met mate’. Werk je elke dag een bak met M&M’s naar binnen of eet je veel bewerkte voedingsmiddelen (waar bijna altijd suiker aan is toegevoegd) dan is er wel werk aan de winkel. Wat dat betreft vind ik de uitspraak van Michael Pollan wel mooi in de serie Cooked. Hij zegt op gegeven moment iets van ‘je mag van mij gerust elke dag een bak ijs eten of bonbons maar maak dan alles wel zelf.’ En zo is het denk ik ook want niemand heeft zin om elke dag ijs te maken of bonbons te draaien, waardoor het vervolgens weer een echte traktatie wordt. Eentje die je eet op de momenten dat er een feestje of andere speciale gelegenheid is.

Maar als ik nu alleen nog maar honing eet?

Suiker wat moet je ervan weten | simoneskitchen.nl

Als het gaat om honing dan heb je twee soorten: rauwe honing en gepasteuriseerde honing. De standaard honing die je koopt in de supermarkt is gepasteuriseerd. En het probleem daarvan is dat er glucosestroop is toegevoegd om de honing betaalbaar te maken. Dus wat je eet is dan nog niet veel beter dan gewone suiker. Rauwe honing bevat nog wel mineralen, vitamines, eiwitten en enzymen, dus heeft zeker de voorkeur boven suiker. Maar… ook hier geld dat het zoet blijft en als je veel honing eet, je lichaam nog steeds die zoetbehoefte houdt en je per saldo nog niet veel opschiet. Plus agavesiroop, ahornsiroop en honing zijn ook vaak flink bewerkt!

Het grootste verschil met alle alternatieve suikers die er zijn is dat het minder geraffineerd is en nog wel wat mineralen en voedingsstoffen bevat.

Zo bevatten dadels, die veel gebruikt worden om cakes en dergelijke te zoeten, nog wel kalium en fosforzuur en vezels.

Bloedsuikerverhogend

Niet ieder zoetmiddel heeft hetzelfde bloedsuikerverhogende effect. Dit wordt aangeduid door de Glycemische Index. Een hoge GI geeft aan dat het snelle koolhydraten betreft en een lage dat het langzame koolhydraten zijn. Het gaat wat te ver om dat helemaal uit te leggen hier, maar er zijn allerlei tabellen online te vinden voor als je meer hierover wilt weten. Zoals onder andere deze van het Diabetesfonds.

Echter: ook hier zit er weer een addertje onder het gras. Fructose wordt namelijk heel veel gebruikt in producten en heeft een lage GI, maar fructose kan het lichaam niet verwerken. Dit moet eerst door de lever worden omgezet in glucose, wat weer leverbelastend werkt en wat vervolgens kan zorgen voor leververvetting.

Je lichaam continue blootstellen aan zoetigheid zorgt voor een overmatige productie van insuline. Continue pieken in je bloedsuiker waardoor je alleen maar meer de neiging krijgt om nog meer suikers te eten. Overtollige suikers worden opgeslagen als vet en je alvleesklier raakt uiteindelijk uitgeput met als gevolg diabetes type II, een gebrek aan mineralen (om suiker om te zetten heeft je lichaam mineralen nodig), een ongezonde darmflora, overgewicht en een hoger risico op hart- en vaatziekten.

Synthetische zoetstoffen

‘Maar ik eet geen suiker, ik drink alleen 1 liter cola light per dag’.

De synthetische zoetstoffen worden verdeeld in semi-synthetisch en synthethisch. De semi-synthethische zoetstoffen zijn lactitol, maltitol, sorbitol, mannitol en xylitol. Het voordeel van deze stoffen is dat ze gemaakt zijn van natuurlijke zoetstoffen, de pancreas niet belasten, geen calorieën bevatten en een lage GI hebben. Nadeel is dat het nog steeds om een sterk bewerkt product gaat.

De synthetische zoetstoffen worden volledig chemisch gemaakt en hebben een hoge zoetkracht. Omdat ze zo zoet zijn van zichzelf wordt er vaak een bulkmiddel aan toegevoegd. Het wordt vaak ingezet bij diabetici, maar eigenlijk is er nog niet genoeg onderzoek gedaan naar de effecten van deze zoetmiddelen op het lichaam.

Naar aspartaam is het meeste onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat aspartaam de aanmaak van serotonine remt waardoor je nog meer zin krijgt in zoet en je meer kans hebt op depressie (serotonine is een neurotransmitter en zorgt voor een geluksgevoel)

Al met al is de beste oplossing om suiker te eten in zijn natuurlijk vorm; in fruit en groente. En niet als toevoeging aan diverse voedingsmiddelen. Ik doe zelf eens in de zoveel tijd mee aan de I quit sugar programma’s of je kunt mee doen aan de Sugar Challenge van Carola van Bemmelen.

Meer lezen over suiker? Bekijk dan deze artikelen en websites eens.

1 comment

  1. Pingback: Pittige watermeloensalade met pompoenpitten | Simone's Kitchen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk uit Heerlijke Chaos