Sporten en voeding

Sport en voeding | simoneskitchen.nl

Juiste voeding is essentieel en kan bijdragen aan het verbeteren van sportprestaties. Sporten is een flinke aanslag op je lichaam; je conditie, spieren en gewrichten worden op de proef gesteld. Daarom is het zo belangrijk om voor en na het sporten te kiezen voor goede voedingsmiddelen zodat je lichaam de voorraden die je hebt verbrand door het sporten weer kan aanvullen.

Koolhydraten, eiwitten en vetten leveren energie

Koolhydraten zijn hierin de belangrijkste bron van energie en daarom zo belangrijk voor sporters. Alle vormen van koolhydraten worden omgezet in glucose en vervolgens in de cellen van ons lichaam omgezet van voedingsenergie naar bio-energie; deze bio-energie levert ons lichaam energie op.

Gezonde vormen van koolhydraten zijn;

  • peulvruchten
  • fruit
  • groenten
  • volkorengranen

Eiwitten leveren belangrijke voedingsstoffen. Eiwit levert onder andere aminozuren, dit zijn de bouwstenen van elke levende cel in ons lichaam. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw van spieren, organen en ons bloed. Omdat ons lichaam zelf geen aminozuren kan aanmaken is het dus belangrijk dat we die uit onze voeding halen.

Sport en voeding | simoneskitchen.nl

Gezonde vormen van eiwitten zijn;

  • vlees
  • vis
  • noten
  • ei
  • quinoa
  • zuivel

Vetten zijn een belangrijke vorm van energie en leveren verschillende belangrijke vitamines. Vetten worden vaak zoveel mogelijk gemeden maar zonder vet is er geen leven mogelijk. Om een paar belangrijke functies van vetten op te noemen: het houdt je lichaamstemperatuur op peil, dient als energiereserve, zorgt voor gezonde bloedvaten en zijn noodzakelijk bij de aanmaak van vitamine D.

Gezonde vormen van vetten zijn;

  • eidooier
  • vette vis, zoals zalm
  • avocado
  • noten
  • kokos
  • zaden
  • lever

Sport en voeding | simoneskitchen.nl

Onbewerkte voeding

Kies voor zo veel mogelijk onbewerkte voeding zoals groenten, fruit, zaden, noten en volkoren graanproducten aangevuld met vlees, vis, ei, zuivel en vetten (bij voorkeur onverzadigd vet). Deze leveren brandstof én vitaminen, mineralen en vezels. Deze bouwstoffen heeft je lichaam nodig om gezond te blijven.
Onbewerkte voeding is goed voor je lichamelijke conditie, zorgt ervoor dat je minder snel een hongergevoel krijgt en doordat ze langdurig en constant brandstof leveren zijn ze zeer geschikt voor het behouden/verbeteren van de concentratie en prestaties.

Drink genoeg!

Natuurlijk is drinken voor/tijdens/na het sporten ook erg belangrijk. Water is altijd een goede keuze. Gemiddeld heb je per uur dat je sport 600 ml tot 1 liter extra vocht nodig. Dit komt dus bovenop de 1,5 liter die normaal wordt aanbevolen.
Na het sporten kan je ook kiezen voor kokoswater of sinaasappelsap. Kokoswater hydrateert beter dan kraanwater en bevat veel vitaminen en mineralen. Zo zit er bijvoorbeeld veel kalium in wat goed is voor de energielevering aan je spieren. Kies dan wel voor kokoswater zonder toegevoegde suiker, of hak een lekkere verse kokosnoot open.
Sinaasappelsap bevat net als kokoswater veel kalium en is dus goed voor de opbouw van je spieren. Daarnaast zijn sinaasappels ook een vitamine-C bommetje.

Sport en voeding | simoneskitchen.nl

De belangrijkste tips voor sporters

  • Eet zo veel mogelijk natuurlijk voedsel, dus zonder pakjes-en-zakjes. Voeding zonder toegevoegde suikers, e-nummers en geur-, kleur- en smaakstoffen.
  • Eet 2 uur voordat je gaan sporten een maaltijd die rijk is aan koolhydraten, zo weet je zeker dat je genoeg energie hebt om optimaal te presteren.
  • Heb je vlak voor het sporten trek, eet dan iets dat licht verteerbaar is zoals; banaan, appel, krentenbol, yoghurt of een volkoren boterham.
  • Kies altijd voor gezonde voeding want dit zorgt ervoor dat je lichaam beter herstelt na de inspanningen die je geleverd hebt.
  • Probeer binnen 2 uur na het sporten wat te eten, dan neemt je lichaam de voedingsstoffen het meest efficiënt op.

Ontvang gratis het eerste hoofdstuk van Heerlijke Chaos!

Als je je inschrijft voor de emaillijst ontvang je - behalve de regelmatige nieuwsbrief - gratis alle 12 recepten en foto's uit het eerste hoofdstuk (Slow) van mijn boek Heerlijke Chaos!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment Powered by ConvertKit

Simone van der Koelen

Simone begon een aantal jaren geleden met de Paleo leefstijl om gewicht te verliezen. Gaandeweg raakte ze meer en meer geïnteresseerd in voeding en begon met een opleiding tot voedingsdeskundige. Inmiddels heeft ze een diploma op zak en deelt hier op Simone's Kitchen de nodige tips voor een gezonde(re) levensstijl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *