Simone's Kitchen

Mijn eerste stappen naar een ‘healthy lifestyle’

Zoals ik in mijn voorstel blog al aangaf, heb ik vele succesvolle en minder succesvolle diëten gevolgd. Van Atkins, Koolhydraat arm, Sonja Bakker tot het Cambridge dieet. Met dat laatste dieet ben ik echt een hoop kilo’s afgevallen, maar mijn lichaam en spijsvertering waren zo van slag, dat op gewicht blijven echt een uitdaging bleek. Ik was 25 kilo afgevallen en in een half jaar tijd zat er weer 15 kilo aan. Echt doodzonde! Ik kreeg mijn gewicht niet onder controle. Op dat moment besloot ik nooit meer (crash) diëten te volgen, maar mijn levensstijl aan te passen. Ik heb een half jaar Personal Body Plan gevolgd met een coach en ga de belangrijkste leerpunten nu zelf verder uitbouwen. Het afvallen gaat een stuk langzamer, maar hopelijk wel met een meer blijvend resultaat.

Weet wat je eet

Een van de belangrijkste dingen die ik heb veranderd is naast het drinken van meer water, mijn eetpatroon. Hiervoor is het heel belangrijk dat je weet wat je eet. Als je precies weet wat je eet, kun je analyseren wat de voeding doet met je lichaam en vervolgens aanpassingen maken. Omdat ieder lichaam uniek is, is het belangrijk om alle algemene uitgangspunten die je op internet vind, te vertalen naar wat het doet voor mijn lichaam. Best een uitdaging en je moet wat geduld hebben om alles juist ‘in te stellen’, maar uiteindelijk heeft het resultaat.

Om goed bij te houden wat ik eet maak ik zelf gebruik van de app MyFitnessPall. Een ideale app op je telefoon om je eten gedurende de dag bij te houden, zonder dat het heel veel tijd kost. Er zitten al heel veel producten standaard ingevoerd, die je zelfs door middel van het scannen van de barcode kan invoeren. Ook kun je je eigen recepten aanmaken zodat je die vaker kan gebruiken. En omdat ie op mijn telefoon zit is ie altijd bij de hand.

In het begin is het best een hoop gedoe, alles afwegen, invoeren. Als ik even geen tijd had om het in te voeren maakte ik een foto van mijn eten en voerde ik het later in. Inmiddels is echter mijn weegschaal mijn second ‘best friend’ en kan ik ook al steeds beter inschatten hoeveel iets weegt en wat ik op een dag nodig heb.

 

Dagelijkse Macro’s

Belangrijk voor mij om mijn nieuwe levenswijze vol te houden, is het feit dat ik alles kan eten, alleen in de juiste verhoudingen. Het gaat uiteindelijk om de totale hoeveelheid kcal, koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels per dag. Doordat ik ook Personal Body Plan heb gedaan heb ik een uitgangspunt voor mijn dagelijkse macro’s. Deze hoeveelheden zijn persoonlijk, het hangt af van je gewicht, lengte, leeftijd, hoe actief je normaal bent overdag, etc. Daarbij is het ook goed om een verschil te maken tussen een trainingsdag en een rustdag, dat zit ‘m dan met name in de koolhydraten en de kilocalorieen.

In het begin vond ik het super lastig om op een dag in de buurt te komen van deze macro’s en om voldoende water te drinken, maar in de loop van de tijd heb ik manieren en recepten ontwikkeld om het beter te managen.

Zoals ik al zei, het kost wat geduld, maar ik word er steeds beter in. Nieuwsgierig naar mijn recepten en andere ervaringen, meer in mijn volgende blog!

5 comments

  1. Simone van den Berg

    Top hoe ver je al bent gekomen Remke. En het is grappig hoe iedereen er op een andere manier instaat. En dat maakt ook meteen duidelijk waarom dieten niet werken. Iedereen is anders en wat voor jou werkt, werkt misschien niet voor mij en andersom. Ik ben inmiddels 12 kilo kwijt maar heb nog best een lange weg te gaan. Ik ben van het principe; lekker langzaam. Het is er tenslotte ook niet allemaal in een week bijgekomen. En soms is het ook gewoon lekker om even nergens op te letten.. 😉 Niet te vaak alleen dan in mijn geval! Ben ook benieuwd naar je recepten!

  2. Helemaal eens Simone, geen crasdieten maar langzaam je levensstijl aanpassen. Maar wat ik ook zo belangrijk vind is lekker blijven genieten van eten. Lekker hoeft echt niet altijd ongezond te zijn! 🙂

  3. Wat goed om te lezen, eindelijk geen crash dieten maar gewoon van jezelf houden en je lichaam goed verzorgen. Wel degelijk een groot verschil! Mijn huisarts zegt al jaren: beter 1 kg per maand afvallen en niet meer, want dat komt er toch weer aan. Dus langzamer is waarschijnlijk beter. Succes! Ik doe (al jaren) met je mee, voor een gezond(er) lichaam. Liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk uit Heerlijke Chaos