Simone's Kitchen

Hoeveel zout eet jij eigenlijk echt?

Zoutvlakte in Indonesie

Zoutvlakte in Indonesie

De ongezouten waarheid!

Ik hou van zout…. Kan me niet voorstellen dat ik een leven lang zoutloos zou moeten eten, maar weet jij hoeveel zout je nou eigenlijk binnenkrijgt op een dag? Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander ruim een kilo zout teveel eet op jaarbasis. En dat is veel. Veels te veel. Vandaar dat de nierstichting een campagne is begonnen om bewustwording op dat vlak te vergroten. We hebben zout nodig, maar teveel zout kan je nieren onherstelbaar beschadigen. Niet iets wat je wilt natuurlijk…

SPONSORED

Voor ons scheelt het aanzienlijk dat we zelden tot nooit uit pakjes en zakjes eten, want de hoeveelheid zout die daar in zit is belachelijk hoog. Ik kan me nog levendig herinneren dat we vroeger – toen we net samenwoonden – regelmatig een pak Hokkien Mie aten. Vonden we lekker en makkelijk: beetje kip erbij en je had binnen no time een maaltijd op tafel gezet. Tot we een paar jaar terug uit een soort nostalgie besloten om het ‘nog eens te eten’, want we vonden het toen tenslotte zo lekker.

Het enige dat we echter nog proefden was een enorme berg zout. Zo vies! In de loop der tijd waren we minder en minder met dat soort producten gaan koken, dus die zoute smaak waren we volledig ontwend! Maar het was ook meteen een eye-opener naar de hoeveelheid zout die in dit soort producten gaat. Blijkbaar gaan veel fabrikanten ervan uit dat het goed is als je er maar zout in stopt. En het is natuurlijk ook zo dat zout een smaakmaker is, maar je hebt zout niet nodig om met smaak te koken..

Zeezout

Zeezout

Ik vond het best schokkend om te horen dat 85% van de Nederlanders teveel zout eet. Aanbevolen is om niet meer dan 6 gram zout op een dag te eten, terwijl de meeste mensen boven de 7,5 gram uitkomen. Dat klinkt misschien niet als heel veel maar dat is dan toch wel aardig wat meer dan aanbevolen en resulteert in allerlei aandoeningen en is met name funest voor je nieren.

Maar liefst 80% van het zout dat we binnenkrijgen komt via gekochte en bewerkte voedingsmiddelen. En ik dacht natuurlijk in eerste instantie heel leuk dat het bij mij wel mee zou vallen, tot ik dacht aan de zoute nootjes die we vaak eten als snack, vleeswaren, kaas…. en de lijst is best lang.

Ben jij ook benieuwd hoeveel zout je nu echt eet en wil je daar bewuster mee omgaan? Dan is de Zoutmeter van de Nierstichting een handig hulpmiddel. Op eenvoudige manier kun je zien hoe het met jouw zoutinname is gesteld.

Bang om smaak te verliezen als je minder zout gaat eten? Het scheelt al heel veel als je minder uit zakjes en pakjes gebruikt en wat vaker kiest voor homemade. Hier een paar snelle tips!

  • Gek op pasta? Maak je eigen tomatensaus in plaats van uit een potje. Dit doe je eenvoudigweg door bijvoorbeeld een blikje tomatenblokjes te gebruiken (let ook hier even op wat er in zit) en breng dit op smaak met verse kruiden en roer er wat zelfgemaakte pesto door (basilicum/pijnboompitjes, olijfolie, parmezaanse kaas, knoflook) doorheen.
  • Vervang zout in je eten vaker door verse kruiden en/of specerijen. Zo voeg je smaak toe zonder een berg zout te gebruiken.
  • Hou je van nootjes maar wil je zout minderen? Rooster dan bijvoorbeeld eens verse cashewnoten in de oven met wat pittige chilipoeder of paprikapoeder en je hebt een heerlijk ongezouten snackje.

Vandaag – 10 maart – is het World Kidney Day, een dag waarop het belang van gezonde nieren wordt benadrukt!

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor | Momenteel in opleiding tot Oersterk Coach. Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.