HomeReisfotografieHoe maak je goede foodfoto’s in een restaurant?

Hoe maak je goede foodfoto’s in een restaurant?

restaurant fotografie

Fotograferen in een restaurant. Waar moet je op letten? Hoe ga je te werk als je overdag foto’s kunt maken? En waar moet je op letten als het avond is en er – nagenoeg – geen daglicht meer aanwezig is? In deze – uitgebreide – post geef ik je een aantal tips en trucs waar je mee aan de slag kunt gaan. Deze post kwam oorspronkelijk online in 2015 maar is inmiddels geupdate!

We beginnen met het lastigste; namelijk het fotograferen in de avond of bij slecht licht. Omdat het nogal een lang verhaal is geworden breek ik het in twee stukjes. Deel 2 over restaurants bij daglicht komt hierna!

Restaurant fotografie Gent

Restaurant fotografie

Ik ga niet liegen; foto’s maken in restaurants is soms heel lastig. Slecht licht, meerdere lichtbronnen, felle spotjes… je kunt het allemaal tegenkomen. Maar als foodie en fotografie nerd 🙂 wil ik misschien juíst dan wel foto’s maken. En eerlijk is eerlijk, soms zijn de omstandigheden zó slecht dat ik de camera maar opberg en gewoon van mijn eten ga genieten, want niet elke situatie kun je ter plekke oplossen. Maar… hoe maak je dan toch het meeste van een lastige situatie? Ik ga een aantal voorbeelden laten zien en laat ook zien hoe je in software je foto’s kunt (en meestal ook moet) corrigeren.

Dubai

RAW VS JPG

Om maar meteen te beginnen met het lastigste onderdeel; fotografeer je in RAW of in JPG? Wat is raw? Ik vergelijk het altijd met het ouderwetse foto-rolletje en de foto die je uiteindelijk weer uit de centrale terug kreeg. Vergelijk je raw bestand met je fotorolletje en de jpg met de afgedrukte foto. Een raw bestand is dus in essentie een digitaal negatief en bevat nog alle informatie van de foto.

Een jpg bestand is het gecomprimeerde bestand (en dus veel kleiner) waar je camera al allerlei bewerkingen op heeft uitgevoerd; het bestand is verscherpt, de kleuren zijn helderder gemaakt en vervolgens is alles in elkaar gedrukt en voila, een jpg. Een jpg zal er dus – rechtstreeks uit de camera – altijd mooier uitzien als een RAW. En daar heb je dan ook meteen het grootste nadeel van het fotograferen in RAW; je móet de foto bewerken want je kunt er verder niks mee. Dat en het mega formaat. (ter vergelijking; een raw uit mijn camera is 25 MB, een JPG 2-3MB)

Corrigeren van de witbalans

Maar als je ’s avonds fotografeert heb je te maken met de kleuren van de lampen die aan staan in het restaurant. Die kleuren moet je corrigeren en dat is vele malen makkelijker (en vooral beter) te doen in een raw bestand. Daar zit namelijk nog alle informatie over je foto in opgesloten. Hoe je het corrigeert laat ik straks zien.

Tot zover even het technische stukje.. 🙂

Roquefort Gent

Wat heb je nodig om een acceptabele foto te kunnen maken in een restaurant?

  1. Bij voorkeur een spiegelreflex of een goede systeem camera. Die zijn echt beter in dit soort foto’s dan een telefoon of compact camera. Dat gezegd hebbende; de nieuwste telefoons zijn echt een stuk beter dan voorheen. Maar met heel weinig licht krijg je wel echt veel ruis. Evengoed gelden de meeste regels óók voor het fotograferen met je telefoon.
  2. Een lichte en liefst lichtsterke lens. Ik gebruik bij voorkeur een 50mm 1.4 lens. Je standaard kit lens (meestal 18-55mm) is minder geschikt voor foto’s met weinig licht.
  3. Een witte servet kan soms heel handig zijn om schaduwen op te lichten
  4. Een geduldige tafelpartner
  5. Waarschijnlijk een hoge iso
  6. Camera op de M stand is het makkelijkst!

Camera op handmatig

Dat klinkt misschien een beetje tegenstrijdig want dan moet je op nog meer dingen letten. Maar in hele lastige situaties zoals in een restaurant of op een indoor markt in Azië is het juist handiger om je camera van de automaat af te halen. Door de schaduwen partijen, felle lichtjes, witte tafelkleden en andere glimmende objecten raakt de belichting van je camera de kluts kwijt.

En met de meeste digitale camera’s van tegenwoordig heb je een live preview functie. Daarmee kun je van tevoren bepalen wat de beste belichting is. Die stel je in op je camera en dan is het vervolgens makkelijker om kleine correcties te maken in iso, sluitertijd of je diafragma.

Dubai

Check waar je gaat zitten

Om dan maar te beginnen met het licht. Als je kunt kiezen probeer dan een plekje uit te kiezen met enigzins gelijkmatige belichting. Felle spotjes boven een tafeltje zijn dramatisch lastig dus voorkomen is altijd makkelijker dan genezen.

Check het licht door een controle foto te maken van iets op je tafel. Heb je spotjes, kijk dan wat er gebeurt als je een witte servet boven je bord (laat) houden. Hier heb je wel assistentie bij nodig want alleen lukt dit niet. Bij onderstaande foto, gemaakt in Noorwegen hield mijn mede tafelgenoot een witte servet boven mijn bord, zodat ik nog een beetje een fatsoenlijke foto kon maken. Het scheelde in dit geval wel dat we een tafel vol met foodbloggers hadden.. 😉 Die snappen dat wel… Helemaal ideaal is ie niet geworden maar het ziet er redelijk uit.

Licht de schaduwen op met witte servet
Licht iets gedimmed met een witte servet

Ga de keuken in!

Een andere goed tip is om de keuken in te gaan. Even afhankelijk van het land waar je bent heb je daar vaak veel beter licht en kun je zonder al te veel problemen een goede foto maken. De meeste chefs vinden het nog leuk ook, aangenomen dat je niet in de weg gaat lopen. Het licht is in de keuken vaak beter in Europa overigens, in Azië is dat niet het geval maar kan je dan wel weer vaak dit soort lekkere plaatjes schieten met veel stoom en actie. Ik hou er van!

Dubai
In de winkel
Geen keuken maar een winkel waar ook producten worden gemaakt. Vaak veel beter licht dan in een restaurant!

Zet om naar zwart wit

Misschien niet echt een reuze tip, maar soms is het de enige oplossing om een foto in zwart wit om te zetten. Ik hou van zwart/wit foto’s, vind het vaak mooier dan kleur, zeker als er mensen aan te pas komen. En als je thuis komt en je foto’s hebben alle kleuren van de regenboog behalve de goede, dan is het vaak onmogelijk om op te lossen. Zwart wit kan dan ineens toch nog een hele fijne foto opleveren.

Zwart wit

Probeer meerdere lichtbronnen te vermijden

Je ontkomt er natuurlijk soms niet aan, maar probeer om ervoor te zorgen dat je niet twee lichtbronnen in beeld hebt. Bij onderstaande foto’s kun je zien wat er dan gebeurt. Vooral de foto aan de linkerkant. Je ziet dat er een lamp op de muur is gericht en eentje op de tafel. Beide lampen hebben een andere kleur met als gevolg dat je onmogelijk beide kleuren kunt corrigeren. De enige oplossing is dan om ergens halverwege te gaan zitten, maar dat is zelden een hele goede oplossing. Zoom je verder in dan heb je minder last van meer lichtbronnen maar je ziet nog steeds op de tafel een vreemde blauwe gloed van het andere lampje.

Dubai

Waar komt het licht vandaan

  •  Als je je eten op de foto zet let dan extra op waar het licht vandaan komt ten opzichte van je eten. Je eten komt het beste tot zijn recht met zijlicht of tegenlicht. Zelden met licht recht van voren. Probeer daar op te letten voor zover mogelijk. Ik fotografeer nog wel eens het bord van iemand anders als dat beter uitkomt.
  • Heb je veel schaduw van opzij laat iemand dan even een witte servet of een wit bord aan de schaduwkant (buiten beeld) houden om te zien of dat het probleem oplost of in ieder geval minder maakt.
  • Merk je dat het licht elders in het restaurant veel beter is, probeer dan foto’s te maken als de borden gebracht worden. Heb je meteen een menselijk element in de foto waardoor lastig licht minder opvalt.
Restaurant fotografie

Sluitertijd

  • Ik weet  dat het irritant is maar probeer echt te letten op je sluitertijd. Ik heb er een soort ingebouwde antenne voor en ik hoor het als iemand een bewogen foto maakt… En dat gebeurt váák. Probeer jezelf aan te wennen om regelmatig even onder in de zoeker te kijken naar de cijfertjes die daar staan. Alles onder 1/60s (of als je heel vast ter hand bent misschien 1/30s) heeft grote kans bewogen te zijn. Hoe dichterbij je zit hoe groter de kans op beweging (en hoe meer het opvalt ook) dus zorg dat die sluitertijd omhoog gaat door je iso omhoog te zetten.

Bewerking

En dan als laatste (maar zeker niet als minste) iets over bewerking. Want zeker met dit soort lowlight fotografie ontkom je daar niet aan zoals de onderstaande voorbeelden laten zien.

Beeldcorrectie 1

Hierboven zie je een screenshot van een voor en na foto gemaakt in een restaurant in Frankrijk. Bij de linkerfoto zie je duidelijk dat het witte bord geel is. Die corrigeer je relatief makkelijk in software zoals bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop, Capture One of andere programma’s.

Als je in raw fotografeert heb je een zogeheten RAW converter nodig. Die laat je de foto’s bewerken en zet ze om naar JPG als je er klaar mee bent. Daar zit een pipetje in. Met dat pipetje klik je op een wit stuk in de foto, in dit geval het bord en je corrigeert met een klik de kleur van de foto. De correcties hier zijn de witbalans (kleur) dus, de belichting met 0,25 en het contrast is iets verhoogd met +28.

Beeldcorrectie 2

Ook in het tweede voorbeeld (in hetzelfde restaurant overigens) zie je heel goed het verschil tussen 1 en 2. Zie je dat ook de glimplekken in het bord minder opvallen als de kleur helderder is? Dit soort correcties kun je eigenlijk alleen echt goed doen als je in raw fotografeert. Heb je dat nog niet eerder gedaan dan kun je in je camera waarschijnlijk in raw en jpg tegelijk fotograferen. Dan kun je het uittesten en zien of het je bevalt! Let wel op dat je meer geheugen nodig hebt op je kaartje!

Volgende keer in de serie reisfotografie: diafragma.

Bewaren

  1. Hele handige tips! ^^ Vooral over het nabewerken, echt hele mooie foto’s ik krijg er honger van haha. Ben benieuwd wat je allemaal gaat lereb tijdens de workshop! 😮

  2. Heel interessant, vooral de bewerkingstips in mijn geval dan! Probleem bij mij is dat ik het vaak gênant vind om in een restaurant – zeker in een klasserestaurant – uitgebreid foto’s te gaan maken. Mijn grote camera (een hybride, ik heb geen spiegelreflex) gebruik ik er sowieso nooit voor. Meestal neem ik gauw gauw een snapshot met mijn smartphone om de overige gasten niet te erg te storen.

    1. Ik doe het ook altijd zo snel mogelijk die foto’s. Ga zeker niet staan en absoluut niet flitsen. Dan hebben die andere gasten er geen last van als het goed is… 😉 Maar inderdaad in een chic restaurant probeer ik dan vaak zo onopvallend mogelijk te doen!

      1. Dit vind ik heel herkenbaar en is ook mijn grootste struikelblok! Ik voel me ook ontzettend opgelaten om in (chique) restaurants te fotograferen, tegenover het personeel en de andere gasten maar ook tegenover mijn tafelgenoten. Ik vergeet alle theorie en probeer gewoon zo snel en onopvallend mogelijk mijn foto te maken. Komt de kwaliteit nooit echt ten goede :-(. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarom graag mijn DLSR inruil voor mijn veel kleinere systeemcamera. Valt veel minder op! Ik gebruik dan graag de TV functie (zet ‘m op 1/50) en fotografeer in RAW, dan kan ik achteraf nog wel het een en ander corrigeren. Ik voel me dan een stuk minder opgelaten. Maar ja, het haalt het natuurlijk niet bij de kwaliteit van mijn spiegelreflex. Dilemma’s!

        Hoe dan ook, goed artikel Simone! Je servettip ga ik ook een keer uitproberen! Vraag jij eigenlijk in restaurants of je foto’s mag maken (in de keuken)?

        1. Ah ja een systeemcamera is wel fijn klein inderdaad, maar op zich is mijn spiegelreflex met een 40mm pancake lensje ook redelijk ‘klein’ hoor. Nou ja dat vind ik dan, de meeste mensen hebben er een ander idee bij geloof ik…. Ik vraag in restaurants niet altijd of ik foto’s mag maken. Wel als ik in de keuken wil komen hoor! Maar van de gerechten zelf niet. Alleen in hele chique restaurants vraag ik of het ok is. of als ik het idee heb dat het misschien niet goed zou zijn. Dan vraag ik het voor de zekerheid ook even.

          1. Die 40mm lens is inderdaad geweldig! Laat ik die nou toevallig ook in mijn bezit hebben… Volgende keer neem ik die mee en ga ik het maar gewoon doen. Geen smoesjes meer voor mij! ;-).

  3. Wat een handige tips. En bedankt ook. Ik heb enorm veel trek nu. Wat ziet het er allemaal lekker uit! Ik ga hem opslaan. Dit zijn van die tips die je nog een paar keer moet teruglezen. Schitterend eten…

  4. Wat een mooie foto’s en fijne tips! Ik zit hier inderdaad ook altijd mee te kloten en als ik dan eindelijk op het punt ben dat ik over mijn gene heen ben, lukt het me vaak niet om de kleuren zo mooi weer te geven als jou dat duidelijk wel lukt. Ik ga het gewoon nog eens proberen denk ik. Bedankt 😉

  5. Wat een enorm handige tips zeg! Aan het eind van deze post som je wat fotobewerkingsprogramma’s op, nu gebruik ik zelf (vanwege mijn grafische beroep) vaak de gewone Photoshop CC. Welke software gebruik je zelf het liefst?

    1. He Leon! Ik gebruik zelf het liefste Lightroom. Werkt gewoon heel fijn en snel voor grote hoeveelheden foto’s. Ik weet niet of je in raw fotografeert maar het is van oorsprong een raw bewerkingsprogramma. Met jpg werkt het ook overigens. En het is daarnaast ook meteen een bibliotheek.

  6. Hoi Simone! Vanuit mijn frustratie over bewogen restaurantfoto’s kwam ik op dit artikel terecht. Dus toch nog beter de sluitertijd in de gaten houden vrees ik, al heb ik het idee dat ik die wel elke keer goed heb staan. Blijkbaar toch niet. Merk dat de ISO vaak echt heftig hoog moet, dat vind ik sowieso pijnlijk. Maar goed, beter korrels dan een onscherpe foto I guess… (!) Zijn er nog andere redenen waardoor foto’s niet goed scherp worden? Soms lijkt het helemaal goed te zijn gegaan op het preview schermpje, maar blijkt het thuis op de computer toch anders te zijn.

    1. He Andrea, Inderdaad beter een hoge iso dan een onscherpe foto.. 🙂 Ik denk toch dat je probleem in de sluitertijd ligt of je gebruikt een heel erg grote diafragma opening waardoor ook alles wazig wordt. Dat kan ook nog. Stuur anders een foto naar me op dan kan ik even met je meekijken? Als je dat wilt natuurlijk… 🙂

      1. Hoi Simone, dat zou echt super zijn! Heel graag. Ik zoek zo even je mailadres op en dan stuur ik je een paar foto’s. De ergste exemplaren krijg je dan. 😉 Ik gok zelf dat het het diafragma is. Dat probeer ik binnen vaak niet te hoog te zetten i.v.m. het weinige licht.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You might also like