Simone's Kitchen

Hoe maak je goede foodfoto’s in een restaurant?

restaurant8

Ik ga niet liegen; foto’s maken in restaurants is soms heel lastig. Slecht licht, meerdere lichtbronnen, felle spotjes… je kunt het allemaal tegenkomen. Maar als foodie en fotografie nerd 🙂 wil ik misschien juíst dan wel foto’s maken. En eerlijk is eerlijk, soms zijn de omstandigheden zó slecht dat ik de camera maar opberg en gewoon van mijn eten ga genieten, want niet elke situatie kun je ter plekke oplossen. Maar… hoe maak je dan toch het meeste van een lastige situatie? Ik ga een aantal voorbeelden laten zien en laat ook zien hoe je in software je foto’s kunt (en meestal ook moet) corrigeren.

restaurant5

RAW VS JPG

Om maar meteen te beginnen met het lastigste onderdeel; fotografeer je in RAW of in JPG? Wat is raw? Ik vergelijk het altijd met het ouderwetse foto-rolletje en de foto die je uiteindelijk weer uit de centrale terug kreeg. Vergelijk je raw bestand met je fotorolletje en de jpg met de afgedrukte foto. Een raw bestand is dus in essentie een digitaal negatief en bevat nog alle informatie van de foto. Een jpg bestand is het gecomprimeerde bestand (en dus veel kleiner) waar je camera al allerlei bewerkingen op heeft uitgevoerd; het bestand is verscherpt, de kleuren zijn helderder gemaakt en vervolgens is alles in elkaar gedrukt en voila, een jpg. Een jpg zal er dus – rechtstreeks uit de camera – altijd mooier uitzien als een RAW. En daar heb je dan ook meteen het grootste nadeel van het fotograferen in RAW; je móet de foto bewerken want je kunt er verder niks mee. Dat en het mega formaat. (ter vergelijking; een raw uit mijn camera is 25 MB, een JPG 2-3MB)

Maar als je ‘s avonds fotografeert heb je te maken met de kleuren van de lampen die aan staan in het restaurant. Die kleuren moet je corrigeren en dat is vele malen makkelijker (en vooral beter) te doen in een raw bestand. Daar zit namelijk nog alle informatie over je foto in opgesloten. Hoe je het corrigeert laat ik straks zien.

Tot zover even het technische stukje.. 🙂

restaurant7

Wat heb je nodig om een acceptabele foto te kunnen maken in een restaurant?

  1. Bij voorkeur een spiegelreflex camera. Die zijn echt beter in dit soort foto’s dan een iPhone of compact camera
  2. Een lichte en liefst lichtsterke lens. Ik gebruik bij voorkeur een 50mm 1.4 lens. Je standaard kit lens (meestal 18-55mm) is minder geschikt voor foto’s met weinig licht.
  3. Een witte servet kan soms heel handig zijn
  4. Een geduldige tafelpartner
  5. Waarschijnlijk een hoge iso
  6. Camera op de M stand is het makkelijkst!

restaurant6

Die rottige lampjes

Om dan maar te beginnen met het licht. Als je kunt kiezen probeer dan een plekje uit te kiezen met enigzins gelijkmatige belichting. Felle spotjes boven een tafeltje zijn dramatisch lastig dus voorkomen is altijd makkelijker. Check het licht door een controle foto te maken van iets op je tafel. Heb je spotjes, kijk dan wat er gebeurt als je een witte servet boven je bord (laat) houden. Hier heb je wel assistentie bij nodig want alleen lukt dit niet. Bij onderstaande foto, gemaakt in Noorwegen hield mijn mede tafelgenoot een witte servet boven mijn bord, zodat ik nog een beetje een fatsoenlijke foto kon maken. Het scheelde in dit geval wel dat we een tafel vol met foodbloggers hadden.. 😉 Die snappen dat wel… Helemaal ideaal is ie niet geworden maar het ziet er redelijk uit.

Licht iets gedimmed met een witte servet
Licht iets gedimmed met een witte servet

Ga de keuken in!

Een andere goed tip is om de keuken in te gaan. Even afhankelijk van het land waar je bent heb je daar vaak veel beter licht en kun je zonder al te veel problemen een goede foto maken. De meeste chefs vinden het nog leuk ook, aangenomen dat je niet in de weg gaat lopen. Het licht is in de keuken vaak beter in Europa overigens, in Azie is dat niet het geval maar kan je dan wel weer vaak dit soort lekkere plaatjes schieten met veel stoom en actie. Ik hou er van!

restaurant-11
Geen keuken maar een winkel waar ook producten worden gemaakt. Vaak veel beter licht als in een restaurant!
Geen keuken maar een winkel waar ook producten worden gemaakt. Vaak veel beter licht dan in een restaurant!

Zet om naar zwart wit

Misschien niet echt een reuze tip, maar soms is het de enige oplossing om een foto in zwart wit om te zetten. Ik hou van zwart/wit foto’s, vind het vaak mooier dan kleur, zeker als er mensen aan te pas komen. En als je thuis komt en je foto’s hebben alle kleuren van de regenboog behalve de goede, dan is het vaak onmogelijk om op te lossen. Zwart wit kan dan ineens toch nog een hele fijne foto opleveren.

restaurant3

Probeer meerdere lichtbronnen te vermijden

Je ontkomt er natuurlijk soms niet aan, maar probeer om ervoor te zorgen dat je niet twee lichtbronnen in beeld hebt. Bij onderstaande foto’s kun je zien wat er dan gebeurt. Vooral de foto aan de linkerkant. Je ziet dat er een lamp op de muur is gericht en eentje op de tafel. Beide lampen hebben een andere kleur met als gevolg dat je onmogelijk beide kleuren kunt corrigeren. De enige oplossing is dan om ergens halverwege te gaan zitten, maar dat is zelden een hele goede oplossing. Zoom je verder in dan heb je minder last van meer lichtbronnen maar je ziet nog steeds op de tafel een vreemde blauwe gloed van het andere lampje.

  • restaurant4
  •  Als je je eten op de foto zet let dan extra op waar het licht vandaan komt ten opzichte van je eten. Je eten komt het beste tot zijn recht met zijlicht of tegenlicht. Zelden met licht recht van voren. Probeer daar op te letten voor zover mogelijk. Ik fotografeer nog wel eens het bord van iemand anders als dat beter uitkomt.
  • Heb je veel schaduw van opzij laat iemand dan even een witte servet aan de schaduwkant (buiten beeld) houden om te zien of dat het probleem oplost of in ieder geval minder maakt.
  • Merk je dat het licht elders in het restaurant veel beter is, probeer dan foto’s te maken als de borden gebracht worden. Heb je meteen een menselijk element in de foto waardoor lastig licht minder opvalt.
20131030-MH2A0844
  • Ik weet  dat het irritant is maar probeer echt te letten op je sluitertijd. Ik heb er een soort ingebouwde antenne voor en ik hoor het als iemand een bewogen foto maakt… En dat gebeurt váák. Probeer jezelf aan te wennen om regelmatig even onder in de zoeker te kijken naar de cijfertjes die daar staan. Alles onder 1/60s (of als je heel vast ter hand bent misschien 1/30s) heeft grote kans bewogen te zijn. Hoe dichterbij je zit hoe groter de kans op beweging (en hoe meer het opvalt ook) dus zorg dat die sluitertijd omhoog gaat door je iso omhoog te zetten.

Bewerking

En dan als laatste (maar zeker niet als minste) iets over bewerking. Want zeker met dit soort lowlight fotografie ontkom je daar niet aan zoals de onderstaande voorbeelden laten zien.

restaurant10

Hierboven zie je een screenshot van een voor en na foto gemaakt in een restaurant in Frankrijk. Bij de linkerfoto zie je duidelijk dat het witte bord geel is. Die corrigeer je relatief makkelijk in software zoals bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop, Elements of andere programma’s. Als je in raw fotografeert heb je een zogeheten RAW converter nodig. Die laat je de foto’s bewerken en zet ze om naar JPG als je er klaar mee bent. Daar zit een pipetje in. Met dat pipetje klik je op een wit stuk in de foto, in dit geval het bord en je corrigeert met een klik de kleur van de foto. De correcties hier zijn de witbalans (kleur) dus, de belichting met 0,25 en het contrast is iets verhoogd met +28.

restaurant9

Ook in het tweede voorbeeld (in hetzelfde restaurant overigens) zie je heel goed het verschil tussen 1 en 2. Zie je dat ook de glimplekken in het bord minder opvallen als de kleur helderder is? Dit soort correcties kun je eigenlijk alleen echt goed doen als je in raw fotografeert. Heb je dat nog niet eerder gedaan dan kun je in je camera waarschijnlijk in raw en jpg tegelijk fotograferen. Dan kun je het uittesten en zien of het je bevalt! Let wel op dat je meer geheugen nodig hebt op je kaartje!

Phoe, het is nogal een verhandeling geworden… Dat was niet helemaal de bedoeling! In mei ga ik naar Londen waar ik een workshop ga volgen met als onderdeel restaurant fotografie. Als daar nog spannende nieuwe dingen naar voren komen dan post ik een update!

Volgende keer in de serie reisfotografie: diafragma.

Bewaren

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.