Simone's Kitchen

Het coronavirus – wat kun je zelf doen?

Een beetje gek wordt je er wel van natuurlijk; het gaat nergens anders meer over. Het is corona hier en corona daar. Als je ergens binnen komt hangen er al grote borden met “handen wassen” of “als je verkouden bent graag weer ophoepelen” (maar dan in iets vriendelijker woorden)

In het begin vond ik het vooral een hoop gedoe om niks ‘het is toch een soort van griepje?’ was mijn gedachte. Inmiddels ben ik nog steeds niet echt bang voor het virus op zich, al zijn de verschijnselen wel net even wat heftiger dan een standaard griepje, maar ik ben niet bang dat ik het niet overleef. Waar ik wel bang voor ben zijn de economische gevolgen. Al die bedrijven die dicht moeten, evenementen die worden afgezegd, mensen die alleen nog maar thuis mogen werken…

Economische gevolgen

De economie op zijn gat dus. Boodschappen die je niet meer kunt doen of mag doen… Horeca gesloten, schotel gesloten… waar is het eind? De gevolgen zijn behoorlijk vergaand. Dus we kunnen er niet meer omheen. Corona heeft ons land in zijn greep. Like it or not.

Je eigen gezondheid

Ik zag vandaag wel een filmpje van Dr. Mark Hyman die dingen op een andere manier in perspectief plaatste. Een van meest gehoorde opmerkingen is dat het dodental van covid-19 rond de 4% ligt. Dat is aanzienlijk hoger dan een standaard griepje. Echter, dr Hyman merkte op dat slechts een beperkt aantal mensen daadwerkelijk wordt getest op het virus aangezien het er te veel zijn. Alleen in Zuid Korea wordt bijna iedereen getest en daar ligt het dodental dus op 0,5%. Ongeveer gelijk aan een gewone griep… Ik vond het wel een interessante opmerking want ja, ook hier in Nederland wordt lang niet iedereen getest. Er is simpelweg niet genoeg capaciteit.

Ik wil het zeker niet afdoen als een onbelangrijk virusje, maar het begint ook wel een beetje op massa hysterie te lijken. De run op de supermarkten van afgelopen weekend was er eentje zoals ik nog nooit heb meegemaakt.

Voorzorgsmaatregelen

Desondanks mogen we het virus niet onderschatten en moeten we er allemaal aan meewerken dat het zo snel mogelijk weer vertrekt. Want als dit lang duurt gaan er vele bedrijven omvallen. Corona dus. Wat kun je er zelf aan doen?

Behalve de standaard maatregelen van hygiene, niet in grote groepen en vooral thuis blijven, enzovoort kun je natuurlijk zorgen dat je immuunsysteem tip top in orde is. Zorg dat je extra vitamine C neemt, vitamine D3 en eet groente en fruit. Die blijven namelijk (blijkbaar) wel liggen in de supermarkt dus prettig dat al die andere mensen wc papier eten. Kun jij mooi die groente en fruit meenemen en zorgen dat je darmen op orde zijn. Want ja, je immuunsysteem huist voor een heel groot gedeelte in je darmen. Is je darmflora op orde? Dan gaat het met je immuunsysteem waarschijnlijk ook goed. Lees anders ook nog even dit artikel over je darmen. Check ook hieronder de uitgebreidere versie van Juglen.

Juglen Zwaan van A Healthy life schreef er afgelopen zondag een duidelijke en informatie nieuwsbrief over, die ik met zijn toestemming grotendeels hieronder heb neergezet.

Over de naam

Iedereen heeft het nu over het coronavirus maar het is eigenlijk een groep virussen waarvan er momenteel 7 bekend zijn. Het huidige virus heet eigenlijk SARS-CoV-2 en COVID-19 is de infectieziekte die het veroorzaakt. SARS en MERS vallen onder dezelfde groep virussen.

Meerdere typen

Inmiddels blijkt dat er op dit moment twee types van het virus rondgaan. Een hele agressieve en een mildere variant. Volgens schattingen van onderzoekers is bij ongeveer 70% van de infecties sprake van de agressieve variant. De milde variant geeft klachten die lijken op een hele korte verkoudheid.

Wat is het probleem?

De normale griep is van het virustype Influenza. Veel mensen hebben hier al enige weerstand tegen opgebouwd. Het sterftecijfer ligt bij dit virus rond de 0,1% (4). Bij COVID-19 ligt het sterftecijfer een stuk hoger. In Nederland is het sterftecijfer 1% en in Italië 6% (5). Hoewel niet alle gevallen van het virus worden geregistreerd, schatten onderzoekers dat het gemiddelde sterftecijfer rond de 2% ligt. Het virus is vooral dodelijk voor ouderen en zieken.

Virale lading

De incubatietijd voor het virus is vrij lang, waardoor je gemakkelijk anderen kunt besmetten. De incubatietijd varieert van 2 – 14 dagen, maar in de meeste gevallen betreft het een dag of vier (6). Opvallend is dat het virus een voorkeur lijkt te hebben voor mannen (7). Wetenschappers gebruiken de term “virale lading” voor de hoeveelheid van een virus dat in lichaamsvloeistoffen circuleert. Dit piekt bij COVID-19 rond de 5 – 6 dagen (8). Bij een hoge virale lading is de kans op het besmetten van anderen het hoogst. Sommige mensen hebben een hoge virale lading, zonder dat er klachten zijn. Hierdoor kunnen onbewust veel mensen worden besmet (9). Op dit moment gaan we ervanuit dat een geïnfecteerde minstens twee anderen besmet (10).

Welke supplementen?

Omdat het virus nog zo nieuw is zijn er nog geen studies gedaan naar het effect van supplementen. Dus de aanbevelingen zijn gebaseerd op logica. Uiteindelijk gaat het verhogen van je weerstand altijd ten goede komen.

Zink zuigtabletten kunnen de ernst van virale infecties in de keel tegengaan (1112). Het gaat hierbij expliciet om zuigtabletten! Tabletten die je moet doorslikken zijn minder effectief en neussprays kunnen zorgen voor permanent verlies van de reukzin (13). Meer is overigens niet altijd beter, het heeft geen zin om meer dan 100 mg zink per dag te nemen (14).

Vitamine D is in staat om infecties van de bovenste luchtwegen tegen te gaan. Deze vitamine maken we uit zonlicht, maar in de winter schijnt de zon niet krachtig genoeg en zitten de meeste mensen binnen (15). Wist je trouwens dat de UV-stralen in zonlicht dodelijk zijn voor virussen? Daardoor kan een virus zich in de zomer minder makkelijk verspreiden (16).

Vitamine C kan de duur van verkoudheid verkorten. Je moet het dan wel nemen voordat je ziek wordt (17). Bovendien werkt het beter bij sporters en ouderen (18). Dit laatste is vooral interessant bij COVID-19, omdat het vooral ouderen hard raakt (19). Preventief raden onderzoekers 100 – 200 mg vitamine C aan om het bloedplasma te verzadigen, maar bij acute infecties moeten we eerder denken aan grammen (2021).

Meer niet altijd beter

Extreme hoeveelheden van supplementen wordt her en der door een aantal mensen aangeraden, maar meer is niet altijd beter. Dus overdrijf niet met het innemen van extra supplementen.

Blijf weg bij junkfood

Geraffineerd voedsel kan ons immuunsysteem ernstig verzwakken, waardoor we kwetsbaarder worden voor infecties. Sterker nog, pieken in de bloedsuikerspiegel kunnen tijdelijk het immuunsysteem verzwakken. Kies daarom voor onbewerkt voedsel, dat rijk is aan vitamine C, vitamine D en zink.

Praktische tips

Cruciaal is het om regelmatig goed je handen te wassen om verspreiding tegen te gaan . Was je handen minimaal 20 seconden en ook tussen je vingers. Raak tussentijds je mond, neus en ogen zo min mogelijk aan. Verder is goed slapen belangrijk om je immuunsysteem op pijl te houden. Hoewel er verzekerd wordt dat er meer dan genoeg voorraad is voor de supermarkten kan het handig zijn om een voorraad diepvriesgroente en wat houdbare producten te hebben liggen. Voor het geval ook Nederland in lockdown gaat of voor het geval je in quarantaine moet.

Hoewel ik persoonlijk niet zo heel veel vertrouwen heb in de Chinese berichtgeving schijnt het wel daar de goede kant op te gaan, maar hoe lang het gaat voor ze daar weer up and running zijn… daar kunnen we nu alleen nog maar naar gissen.

Al met al is het een ellendige toestand momenteel. En meer dan afwachten en de juiste voorzorgsmaatregelen nemen én zorgen voor onze eigen gezondheid kunnen we helaas niet doen.

Blijf gezond voor iedereen! O en als je je nou verveelt check dan gewoon ook even deze leuke post van Map of Joy met allerlei tips om je thuis te vermaken.

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

2 comments

  1. Avatar

    Handige post en dank voor de vermelding 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.