Simone's Kitchen

Gezond het nieuwe jaar beginnen met een whole30

Whole30 tijd! ( in januari hoor, nu nog niet)

Misschien een gek moment van het jaar om een bericht te posten over de whole30. Zeker gezien de overvloed aan kerstrecepten die je hier de laatste tijd tegenkomt. Maar ik verheug me nu al op het feit dat ik op 1 januari ga beginnen met mijn 8e (9e??) whole30. Ik hoor je denken: o zeker weer een goed voornemen…

Nou ja en nee. Het is een goed voornemen natuurlijk om er per 1 januari mee te beginnen maar zoals jullie wellicht wel weten doe ik eigenlijk meestal de whole30 middenin het jaar ergens. Maar dit jaar leek het me een goed idee om het eens meteen na de decembermaand te doen. Ook geinspireerd door het feit dat Brenda van Health Creators haar whole30 groep in januari begint (en ik ga ook mee doen in de groep). Wil je wat meer begeleiding en informatie tijdens je whole30? Dan is de groep van Brenda wellicht een goed idee.

Maar dat even terzijde. Na maanden van fotoshoots met de allerlekkerste koekjes (echt!) en o ja, ook nog een fotoshoot met veel pizza, is het hek wel een beetje van de dam. Natuurlijk weet ik ook wel dat ik niet hóef te proeven van al dat lekkers, maar in de praktijk ben ik net een mens en bezwijk ik gewoon voor al dat lekkers. En het weer oppakken is dan lastig. En in december nog lastiger. Vandaar dus de startdatum van 1 januari. Ik heb er nu al zin in! Echt!

Om mezelf en iedereen die het jaar goed wil beginnen te ondersteunen heb ik een Whole30 support groep in het leven geroepen. Die vind je hier terug. Uiteraard gaat daar zometeen in januari pas echt veel content op komen, maar voor nu kun je natuurlijk wel vast lid worden (het is een besloten facebook groep) en jezelf voorstellen.

Wat is een whole30?

Daar heb ik hier al een uitgebreid artikel over geschreven, maar in de basis is het een reset of een eliminatiedieet van 30 dagen. Gedurende die 30 dagen eet je alleen:

  • vis, alle soorten
  • vlees/gevogeltje, alle soorten
  • alle groenten (incl aardappel en zoete aardappel)
  • al het fruit
  • noten, zaden
  • gezonde vetten

Je laat alle voedingsmiddelen weg die potentieel minder goed zouden kunnen vallen. Dat zijn:

  • Peulvruchten, inclusief pinda’s
  • Alcohol
  • Suiker, alle soorten dus ook honing, maple syrup ed
  • Zuivel, inclusief geiten, schapen of andere zuivelsoorten (plantaardige melk mag uiteraard wel, mits geen toegevoegde gekke dingen)
  • Geen bewerkte voedingsmiddelen
  • Granen incl pseudogranen zoals amaranth, quinoa of boekweit
  • Alle items die snaaien in de hand werken (denk hierbij aan paleo pannenkoeken, paleo pizza, paleo taart enzovoort)

Dat klinkt altijd best heftig en dat is het ook wel als je nu “gewoon” eet, maar uiteindelijk vind ik het altijd wel meevallen. Maar dat vond ik de eerste keer niet overigens.

De eerste twee weken zijn vaak het zwaarst: je krijgt allerlei ontwenningsverschijnselen van het stoppen met suiker vooral maar uiteindelijk zul je je een stuk beter voelen.

Na de 30 dagen kun je een herintroductie doen van een aantal voedingsmiddelen. Stel je hebt brood het meest gemist van alles. Dan eet je op dag 31 een boterham en kijkt hoe je lichaam daarop reageert. Dit herhaal je voor een paar dagen. Geen reactie? Dan voeg je het volgende ingredient toe. Je bent natuurlijk ook niet verplicht om alle voedingsmiddelen weer toe te voegen. Als je brood niet mist dan hoef je het niet toe te voegen, maar het kan wel.

Reset

Na de herintroductie weet je als het goed is precies waar je lichaam wel of niet goed op reageert en kun je daarmee verder. Wat je ermee doet is uiteindelijk aan jou natuurlijk 😉 Ik kan me nog levendig mijn eerste whole30 herinneren. Geen haar op mijn hoofd die er ook maar over dacht om nooit meer brood te eten. Dat leidde tot een soort kortsluiting in mijn bovenkamer, maar nu eet ik eigenlijk nog maar weinig brood. Ik eet het wel, soms is het gewoon handiger, maar het is niet het meest voedzaam en je kunt er dus prima buiten.

Ik beschouw het altijd als een soort reset. Even weer terug naar gezonde en pure voeding en daarna kan ik er weer even tegenaan. Ik weet inmiddels dat ik 1 of 2 keer per jaar zo’n whole30 moet doen om niet af te glijden in de donkere krochten van het suikermonster. Haha… Klinkt lekker dramatisch he, maar ik ben er gevoelig voor. Dus die suikerdraak van mij moet wel onder controle blijven. De whole30 is voor mij de oplossing daarvoor.

Doe je mee in januari? (Facebookgroep hier)

Delen is fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk uit Heerlijke Chaos