Food fotografie ; wit, witter, witst

Foodfotografie tips op wit | simoneskitchen.nl

Vorige week zagen jullie dit lekkere gerechtje met quinoa al voorbij komen en zoals beloofd zou ik iets meer proberen te vertellen over het fotograferen van wit op wit. Zoals je ziet aan de foto zit er veel wit in. Je hebt een witte ondergrond, wit bakje, wit bordje, witte melk in de achtergrond en de enige kleur die er in zit, is van de frambozen en de quinoa granola. Een paar weken geleden hadden we de fotoshoot voor Alex en Ria waarbij alles witter dan wit was. Tijdens en ook na de shoot kreeg ik regelmatig de vraag hoe je dat dan doet, want ‘het gaat altijd fout bij mij’.

Food fotografie tips | simoneskitchen.nl

Dus om te beginnen de problemen die je ondervind bij hele witte foto’s;

  1. Al dat wit zorgt ervoor dat de licht registratie van je camera de mist ingaat. Al dat wit wordt geregisteerd als zijnde licht. Resultaat; je camera gaat onderbelichten
  2. Schaduw; als je echt witter dan wit wilt, wil je ook geen schaduwen of in ieder geval zo min mogelijk
  3. Focuspunt. Waar je scherpstelt in de foto bepaald voor een heel groot gedeelte hoe je camera de belichting regelt zoals je heel mooi kunt zien in het test shotje dat ik nam voor ‘achter de schermen’.

Wit op wit fotograferen | simoneskitchen.nl

Bij de linkerfoto lag mijn focus punt op het witte yoghurtflesje, bij de rechterfoto lag het focus punt op mijn zwarte camera. Zoals je kunt zien een dramatisch verschil. Je camera staat over het algemeen ingesteld op een lichtberekening waarbij het middelpunt wordt gemeten en de rest een beetje meedoet. Met andere woorden; je scherpstelpunt is het belangrijkste voor het bepalen van de belichting. Overigens ben ik in alle voorbeelden uitgegaan van gebruik van de camera op automaat of op half automaat (diafragma of sluitertijd voorkeuze) Werk je op handmatig dan is het anders. (dan bepaal jij zelf alles namelijk)

Om maar met probleem 1 te beginnen; al dat wit dat je camera in ‘de war’ maakt. De registratie fout van je camera moet jij corrigeren. Daar is geen magische knop voor behalve wellicht op de compact camera waar je een sneeuw of strand stand hebt die in principe overbelicht.

Uitgaande van de meting van je camera moet je dus langer gaan belichten om de kleuren in je foto weer wit te maken. Je kunt hier de belichtings correctie gebruiken (dat handige +/- knopje op je camera) maar als je echt wit op wit fotografeert dan is de kans groot dat je dan nog niet het juiste effect bereikt.

foodfotografie tips voor fotograferen op wit | simoneskitchen.nl

Je ziet hierboven het verschil tussen de foto op de automatische stand en de foto met correct. Links is de sluitertijd 1/160s bij f3.5 en rechts is de sluitertijd 1/25s bij f4.0. Daarnaast, en dat maakt ook een groot verschil; is er aan de rechterkant een stuk piepschuim gebruikt om de schaduwen in te vullen. Op foto 1 zie je de opzet van de set. Dat verschil in sluitertijd is waarschijnlijk niet op te lossen met de +/- knop. Het alternatief is dan om de camera op handmatig te zetten. Minder eng als je wellicht denkt. Je neemt het uitgangspunt van je camera (1/160s bij f3.5) en zet dat erin op de handmatige stand. Nu heb je een uitgangspunt waarvan je weet dat je lichter moet. Ik werk altijd vanuit het diafragma dus die heb ik een klein tikje verder dicht gedraaid omdat me dat een goed idee leek maar verder werk ik alleen met de sluitertijd. Die bepaalt hoe licht de foto uiteindelijk wordt.

Food fotografie tips | simoneskitchen.nl

Hierboven zie je de opzet nog een keer. Om de schaduw te minimaliseren heb ik links en achterin een wit stuk piepschuim neergezet. Het wit aan de achterkant was in beeld maar doordat het zo vaag was zag je toch niet wat het was. Dan komen we ook meteen op punt twee; de schaduw.

Mijn eerste opzet (de tweede foto) was met tegenlicht. Maar ik merk dat als je echt op wit wilt fotograferen dat zijlicht dan vaak makkelijker is om mee te werken. Met tegenlicht zit je altijd met die schaduw aan de voorkant en in dit geval had ik niet veel ruimte (klein tafeltje) en kon ik geen afstand nemen van de lichtbron (raam op het noord westen) Maar met het aanpassen van de belichting en het gebruik van de stukken piepschuim ging het prima.

Het probleem met het focus punt heb ik boven al uitgelegd, maar daar wil ik nog het volgende over zeggen: als ik op statief werk dan stel ik altijd met de hand scherp. En omdat ik dit soort dingen altijd op de handmatige stand (M) doe is dat hoe dan ook niet aan de orde.

Als laatste; als je alleen maar wit in beeld hebt kan het zijn dat je uiteindelijk helemaal geen contrast meer hebt in je foto.

Screen Shot 2014-09-10 at 21.58.50

Dat kun je achteraf weer een beetje toevoegen in software zoals Lightroom door de zwarte tinten iets aan te zetten. In de foto hierboven is links het beeld dat gemaakt is en rechts heb ik er iets meer zwart aan toegevoegd. Het is een subtiel verschil maar maakt de lijnen net iets beter zichtbaar, mocht je dat willen.

Vragen? Ik hoor het graag!

 

 

Ontvang gratis het eerste hoofdstuk van Heerlijke Chaos!

Als je je inschrijft voor de emaillijst ontvang je - behalve de regelmatige nieuwsbrief - gratis alle 12 recepten en foto's uit het eerste hoofdstuk (Slow) van mijn boek Heerlijke Chaos!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment Powered by ConvertKit
Simone van den Berg

Simone van den Berg

Food- and travelblogger. Houd van goed eten (wie niet?) Reist ook graag de wereld over om smaken en culturen te ontdekken. In het dagelijks leven foodfotograaf, receptontwikkelaar , reisfanaat en kattengek. Soms op een missie om gezonder te gaan leven. Altijd dan weer afgewisseld met perioden van belachelijk decadente desserts. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Humphrey en Buffy in het midden van het land.

13 comments

  1. Wauw, dit is echt een superhandig artikel. Daar ga ik binnenkort eens even mee aan de slag. Thanks!

  2. Simone! Heel fijn dit stukje! Ik als niet DLSR gebruiker raak nu toch steeds meer benieuwd hoe mijn eigen avonturen met zo een camera zouden vergaan. Waar haal je zo een piepschuim unit?

    Thanks,

    Vanessa

  3. Wat een super handig stukje! 🙂 Ik ga flink oefenen!

    De laatste tijd merk ik steeds vaker dat dat focus punt zo belangrijk is. Vooral met de hondjes. Als ik focus op het bruine hondje, is de witte een soort lichtflits en als ik focus op de witte, zie ik de bruine haast niet meer… haha! Eerst maar eens oefenen met objecten die niet bewegen! 😉

  4. Handig artikel! Ik ben zelf altijd enorm aan het stoeien om foto’s met veel wit zo licht te krijgen. (Ze worden inderdaad te donker.) Goede tip ook van dat piepschuim. Ik heb nu een witte dunne plaat die steeds omvalt haha.

    Groetjes,
    Karima

  5. Wat een fijn artikel Simone!

  6. Dit is nog eens handig om te lezen, bedankt! Prachtig zijn de foto’s overigens geworden.

  7. Wat een handige tip van dat piepschuim, ga ik snel halen bij de bouwmarkt!

  8. Wat een goede, practische uitleg Simone! Ik moet toch wat meer met die ‘enge’ M-stand oefenen..
    Veel plezier nog in Sumatra, kom er net 2 weken geleden vandaan. Ben heel benieuwd naar je reisfoto’s!

  9. Wat een super informatieve post, hier ga ik zeker wat aan hebben! Ik vind witte foto’s altijd erg mooi, maar ik heb me er nog niet aan gewaagd.

  10. Pingback: Foodfotografie challenge #1: Wit op wit! | Simone's Kitchen

  11. Pingback: Flets of overbelicht: Wanneer is licht te licht? | Simone's Kitchen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *