Simone's Kitchen

Denk jezelf gezond

Denk jezelf gezond | simoneskitchen.nl

Ik ben – in de basis – een positief ingesteld persoon. Gelukkig maar denk ik altijd, want ik zie het vaak genoeg om me heen: mensen die zo negatief zijn in alles dat het op een nare manier hun hele leven beïnvloed. En niet alleen dat van henzelf maar ook hun directe omgeving heeft er last van.

Nu is er momenteel in de wereld ook wel genoeg gaande om enigszins somber gestemd te zijn, maar toch probeer ik dat niet mijn dagelijkse leven te laten beïnvloeden.

Zo maak ik me ook wel eens zorgen over de toekomst. Zeker nu met die enkel, want de kans dat er een moment komt dat ik niet meer kan lopen is redelijk groot. Geen fijne gedachte. Zeker niet als je weet dat ouder worden toch al een vaak synoniem is voor minder mobiel. Maar aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat mijn positieve insteek tijdens het afgelopen jaar zeker voor een gedeelte heeft meegeholpen aan het feit dat ik de medische wereld versteld heb doen staan van mijn herstel. Het levende bewijs dat positieve gedachten wel degelijk een goede invloed op je gezondheid kunnen hebben.

De kracht van je gedachten

Aardig zijn voor anderen is fijn en sociaal. Maar ben je ook aardig voor jezelf? Hoe vaak heb je kritiek op jezelf of vlak je een compliment dat iemand anders je geeft af? Misschien tijd om wat vaker lief voor jezelf te zijn als je leest wat positieve gedachten voor invloed hebben op je gezondheid.

Een gemiddeld mens denkt met de snelheid van 150 tot 300 woorden per minuut. Dat komt neer op ongeveer 50.000 gedachten elke dag! We denken met het bewuste gedeelte van onze hersenen, maar die gedachten hebben een grote invloed op het onbewuste gedeelte van onze hersenen. Dus wat we denken heeft invloed zowel op het bewuste als op het onbewuste gedeelte. Wil je gezond, blij en gelukkig worden dan moet je je gedachten dus fundamenteel veranderen.

Waar komen je gedachten vandaan?

Als baby wordt je niet geboren met het idee dat je een dikke kont hebt. Of dat je neus niet goed op je hoofd staat of dat je minder intelligent bent dan je beste vriendin. Zelfbewustzijn en ons idee over wie en wat we zijn wordt gevormd tijdens het opgroeien en onderzoek toont aan dat het soms al op zes jarige leeftijd is vastgesteld.

Het probleem hiermee is snel duidelijk denk ik: op zes jarige leeftijd heb je nog niet hetzelfde wereldbeeld als vandaag de dag en zeker niet dezelfde redenatie.

Hoe beinvloeden je gedachten je gezondheid?

Er is veel onderzoek gedaan naar het verband tussen je gedachten en je fysiologie. En denk er maar eens over na: je hebt niet echt de wetenschap nodig om aan te tonen dat er een verband is. Onbewust weten we dat allang. Denk maar eens na wat er gebeurt in de volgende situaties:

Nerveus – je krijgt zweethanden, wordt kortademig of je hebt vlinders in je buik

Stress – je bloeddruk gaat omhoog, hartslag versneld, oppervlakkige ademhaling, je immuunsysteem holt achteruit en je kunt stress hoofdpijn krijgen.

Na een nachtmerrie – wordt je wakker badend in het zweet en opgefokt alsof je net een marathon hebt gelopen. Je lichaam heeft – zo lijkt het – fysiek je nachtmerrie uitgevoerd.

Boos – gebalde vuisten, gespannen kaken en een bal in je maag

Positieve gedachten

Aan de andere kant hebt je dan de positieve gedachten die er voor zorgen dat je je beter voelt. Onderzoek heeft laten zien dat de volgende aandoeningen verbeteren bij positieve gedachten:

  • Stress
  • Nervositeit
  • Pijn
  • Bloeddruk
  • Relaties
  • Performance

Als je denkt aan iets positiefs reageren je hersenen alsof dat positieve echt aan het gebeuren is. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat positieve visualisatie het immuunsysteem kan veranderen en de hoeveelheid witte bloedlichaampjes kan laten toenemen.

Denk jezelf gezond

Neem nu iets eenvoudigs als de goede voornemens die iedereen zich elk jaar op 1 januari weer voorneemt. Na een week bekruipt je de gedachte dat ‘je het toch niet volhoud en na een paar dagen ben je weer volop aan het roken/eten/drinken/niet sporten.

Die 50.000 gedachten die elke dag door je hoofd schieten kunnen letterlijk het verschil maken in je gezondheid. Zo zijn er voorbeelden van mensen die 100 kilo afvielen puur door zichzelf te visualiseren als slank persoon. Onderschat de kracht van je geest niet. Hier wat tips die je kunnen helpen om gezonder te worden.

Start bij het resultaat

Bedenk je hoe je je wilt voelen en hoe je eruit wilt zien. Zorg dat je daar een duidelijk en helder beeld van heb. Mediteer dagelijks (minuutje is prima) over dit resultaat. Wees hierin consistent. Een moodboard is een prima hulpmiddel hierbij.

Geloof erin

Positief denken over je gezondheid is een begin natuurlijk maar het is niet genoeg voor een echte verandering. Om je onbewuste echt te veranderen, gewoontes te veranderen en uiteindelijk betere resultaten te bereiken moet je je positieve gedachten ook echt voelen. Gedraag alsof het al waar is en overtuig jezelf dat wat je denkt echt gebeurt.

Terugval

Hou er rekening mee dat er op gegeven moment ergens een terugval gaat komen. Op sommige dagen is positief denken moeilijker dan andere dagen. Als je daarop bent voorbereid is het makkelijker om niet terug te vallen in oude gewoontes. En aan de andere kant is het goed om je te realiseren dat veranderingen niet altijd meteen 100% anders hoeven te zijn. Er komen dagen dat je pessimistisch bent. Hoe ga je daar mee om? Accepteer dat het een natuurlijk onderdeel van het proces is en ga rustig terug naar je positieve instelling als het moment weer daar is.

Maak het eenvoudig

Het is makkelijk en effectiever om je gezondheidsdoelen in eenvoudige termen te bevestigen. Alsof je iets aan een klein kind uitlegt. Je hersenen zullen beter reageren op heldere duidelijke en eenvoudige beelden dan op ingewikkelde onbegrijpelijke termen.

Gebruik je gedachten om het verschil te zien tussen honger en emoties

Troost zoeken bij comfort food zit ons ingebakken. Al vanaf dat we klein zijn en huilen worden we gevoed door een fles of borstvoeding. En eenmaal volwassen geeft voeding de plezier-centra in onze hersenen het sein om endorfine en andere ‘feelgood’ hormonen los te laten. Dus dat we eten om ons beter te voelen is niet zo heel erg vreemd.

Als je je meer bewust bent van je gedachten en je emoties, kun je beter het verschil zien tussen echte honger en emotionele verleidingen. De volgende keer dat je hongerig bent, geeft je jezelf een mentale peptalk ‘Ben ik wel echt hongerig?’ Is het antwoord ja, dan is eten prima. Is het antwoord nee of ik weet het niet zeker, wacht dan nog wat langer tot je zeker bent dat het niet je hersenen zijn die om eten vragen. Ga wat anders doen, maak een wandeling, draai een plaat of schrijf een blog. Alles om je af te leiden van je emotionele honger…

 

Bron: http://www.foodmatters.com/article/how-to-think-yourself-healthier

Bewaren

Bewaren

Delen is fijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk uit Heerlijke Chaos