De officiele regels van de Whole30

Inmiddels hebben we al een Whole30 of zes achter de rug. Omdat er redelijk vaak vragen komen wat het nu precies inhoudt en waar je allemaal rekening mee moet houden heb ik alle officiële regels op een rijtje gezet voor je.

Onderstaand artikel zijn de officiële regels van de Whole30. Letterlijk vertaald van de site (met toestemming overigens) en geeft je een beknopt overzicht van alle voedingsmiddelen die je wel en niet mag eten gedurende 30 dagen. De link naar het volledige Engelstalige artikel vind je onderaan

De Officiële Whole30 regels

Ja: Eat real food. (Eet echt eten dus)

De officiele regels van de whole30 | simoneskitchen.nl

Eet matige porties van vlees, vis en eieren: eet heel veel groentes, wat fruit; genoeg van natuurlijke vetten: en vul dat aan met kruiden, specerijen en peper en zout. Eet gerechten die weinig ingredienten bevatten, allemaal ingredienten die je zonder stotteren uit kunt spreken of nog beter: zonder ingredientenlijst omdat ze allemaal onbewerkt en natuurlijk zijn.

Nee: Vermijd voor de volgende 30 dagen de volgende zaken

  • Eet geen suiker, echte suiker of nepsuiker. Dus ook geen ahornsiroop, honing, agave siroop, kokosbloesemsuiker, stevia, dadelsiroop, zoetjes, xylitol enz. Lees ook goed de etiketten van bewerkte producten want fabrikanten stoppen suiker echt overal in en het bevat vele namen die je misschien niet meteen herkent.
  • Drink geen alcohol, in wat voor vorm dan ook, ook niet om te koken dus. (En mocht je roken, liefst ook niet roken, ideaal gezien)
  • Eet geen graan. Dit is inclusief (maar niet beperkt tot) tarwe, havermout, rijst, mais, bulgur, farro, spelt, ontkiemde granen en alle glutenvrije pseudo-granen zoals boekweit, quinoa en amaranth. Dit geld ook voor alle toevoegingen die hiervan zijn afgeleid zoals paneermeel, maizena, rijstmeel, boekweitmeel enzovoort. Ook hier geldt weer: lees je etiketten goed.
  • Eet geen peulvruchten. Dit is inclusief bonen van elke soort (rood, zwart, pinto, wit, kidney, lima enzovoort), erwten, kikkererwten, linzen en pinda’s. Dus ook geen pindakaas. Dit geldt ook voor alle vormen van soja – soja saus, miso, tofu, tempeh, edamame en alle manieren die gebruikt worden om soja in het eten te verstoppen (zoals lecithine)
  • Eet geen zuivel. Dit geldt ook voor koeien, geiten of schapenmelk of hun producten. Dus ook geen kaas, room, kefir, yoghurt, zure room, ijs of frozen yoghurt.
  • Eet geen MSG, carrageen (vaak vermeld als E407 of E407a) of sulfiet. Als een van deze ingredienten verschijnen op een label van je drankje of bewerkte voedsel dan zijn ze off limits voor de whole30.
  • Eet geen gebakken dingen, junkfood of traktaties die zijn gemaakt van “toegestane” ingredienten. Het recreëren of kopen van zoetigheid of traktaties en ‘levensmiddelen zonder rem’ (zelfs als het met goedgekeurde ingredienten is) gaat voorbij aan het doel van de Whole30 en zal een effect hebben op je eindresultaat. Het zijn dezelfde levensmiddelen die je wellicht in de problemen hebben gebracht en een pannenkoek of een pizza is nog steeds een pannenkoek of een pizza, ook al is het kokosbloem gemaakt.

De officiele regels van de whole 30 | simoneskitchen.nl

Sommige specifieke voedingsmiddelen die onder deze categorie vallen zijn: pannenkoeken, wafels, tortilla’s, biscuits, muffins, cupcakes, koekjes, brownies, pizza, cruesli en ijs. Geen commercieel bereide chips (aardappel, tortilla of casave) of frietjes. En misschien zelfs nog wel andere dingen waarvan je weet dat je er zelf problemen mee hebt. Als je twijfelt, laat het dan weg. Het is tenslotte slechts voor 30 dagen.

De laatste regel:

  • Weeg jezelf niet en neem geen maten op voor de komende 30 dagen. De whole30 is veel meer dan alleen gewicht verliezen en door je alleen te focussen op dat gedeelte betekent dat je de andere – soms dramatische, levenslange voordelen van de whole30 over het hoofd ziet. Dus niet wegen of je lichaamsvet meten of metingen doen gedurende je whole30. (er wordt wel aangeraden om je van tevoren te wegen en na afloop, zodat je wel kunt zien wat het eindresultaat is.)

De kleine lettertjes

Deze voedingsmiddelen zijn uitzonderingen op de regel en wel toegestaan tijdens de Whole30

  • Ghee of geklaarde boter. Deze twee zijn de enige toegestane zuivelproducten tijdens de Whole30. Gewone roomboter is niet toegestaan, aangezien de melkeiwit die in niet geklaarde boter zit het eindresultaat kan beinvloeden.
  • Fruit sap. Sommige producten of recepten maken gebruik van fruitsap als een apart ingrediënt of natuurlijke zoetmaker, en dat is prima vanuit het oogpunt van de Whole30.
  • Bepaalde peulvruchten. Sperciebonen, sugarsnaps en peultjes zijn toegestaan. Terwijl dit technisch gezien peulvruchten zijn, eet je hier niet alleen de peul maar ook het omhulsen dus is het eigenlijk meer groente dan peul.
  • Azijn. Bijna alle soorten azijn, inclusief witte, rode wijn azijn, balsamico, appel cider en rijstazijn zijn toegestaan gedurende de whole30 (de enige uitzondering is malt azijn waar gluten in zitten)
  • Coconut aminos. Alle merken coconut aminos (een soort natuurlijk gefermenteerde soja saus vervanging) zijn toegestaan, zelfs als er coconut nectar op de ingredientenlijst staat
  • Zout. Wist je dat alle jodium tafelzout suiker bevat? Suiker (vaak in de vorm van dextrose) is chemisch noodzakelijk om te zorgen dat de jodium niet gaat oxideren en verdwijnt. Omdat alle restaurants en voorverpakte levensmiddelen zoet bevatten, is dit een uitzondering op de ‘geen toegevoegde suiker’ regel.

Geef ons 30 dagen

Je enige taak tijdens de Whole30 is erop letten dat je goede keuzes maakt. Je hoeft niks te wegen of te meten, je hoeft geen calorieen te tellen, je hoeft niet alles organisch, gras gevoerd of lokaal te kopen. Hou je alleen bezig met hoe je de regels op elk moment kunt toepassen, in elke omstandigheid en bij elk stress niveau…. voor 30 dagen achter elkaar. Je enige taak? Eet. Goed. Voedsel.

De enige manier waarop dit werkt is als je het ook de volledige 30 dagen geeft: geen ‘speciale gelegenheden’, geen ‘foutjes’ of geen cheats. Dit is niet omdat het een bootcamp is of omdat ze extra moeilijk willen doen, de mensen van de whole30. Het is een feit, gebaseerd op wetenschap en ervaring. De Whole30 is, in de basis, een eliminatie dieet. Door slechts een klein beetje van elk van de voedingsmiddelen die kunnen zorgen voor ontstekingen te nemen kun je de genezingscirkel doorbreken, zorgen voor ‘cravings’, je bloedsuiker in de war schoppen, je spijsvertering overhoop halen en (meest belangrijk) je immuunsysteem activeren. Eén hap pizza, 1 mondvol ijs of een lik van de deeghaak tijdens de 30 dagen en je hebt je reset knop gebroken, waardoor je weer over nieuw moet beginnen met dag 1.

Je moet je vastleggen voor de lengte van het volledige programma, zoals het is opgegeven, 100% voor de volle 30 dagen. Ook maar iets minder en je zult niet de volledige voordelen van het programma voelen. Iets minder en je doet vooral jezelf tekort.

En onthou: het is maar 30 dagen. Niemand verwacht dat je de rest van je leven zo blijft eten!

Het is voor je eigen bestwil

Hier komt de ‘tough love’. Dit is voor iedereen die erover nadenkt om deze levensveranderende maand te doorstaan, maar die niet zeker weten of ze het wel kunnen doen, zonder te smokkelen voor de volle 30 dagen. Dit is voor de mensen die het al eerder hebben geprobeerd, maar die de mist in zijn gegaan of gesmokkeld hebben. Dit is voor jullie!

  • Dit is niet moeilijk. Durf niet te beweren dat dit moelijk is. Kanker overwinnen is moeilijk. Een baby krijgen is moeilijk. Een geliefde verliezen is moeilijk. Je koffie zwart drinken. Is. Niet. Moeilijk. je hebt dingen gedaan die moeilijker zijn dat dit, en je hebt geen excuus om het programma niet af te maken zoals het voorgeschreven wordt. Het is slechts 30 dagen en het is voor het meest belangrijke gezondheids doel op de aarde – voor het enige fysieke lichaam dat je in dit leven zult hebben.
  • Denk niet na over de mogelijkheid om toch te smokkelen. Tenzij je letterlijk struikelde en met je gezicht in een pizza terecht kwam, is er geen excuus om te smokkelen. Je maakt een keuze om iets te eten dat ongezond is. Het is altijd een keuze, dus doe niet alsof het een ongeluk was. Zet je voor de volle 100% i voor de volle 30 dagen. Geef jezelf geen excuus om het niet te halen, nog voor je bent begonnen.
  • Je hoeft nooit iets te eten dat je niet wilt eten. Jullie zijn allemaal grote jongens en meisjes. Maak je sterk. Leer om nee te zeggen of zorg dat je moeder trots op je is en zeg ‘Nee, dankjewel”. Leer om voor jezelf op te komen. Omdat het toevallig je zus’ verjaardag is of de bruiloft van je beste vriendin of de bedrijfspicknick betekent niet dat je iets moet eten. Het is altijd een keus en we hopen dat je gestopt bent met iets doen omdat je vrienden het doen op de lagere school.
  • Dit kost wel de nodige moeite en tijd. Boodschappen doen, maaltijden inplannen, uit eten gaan, het programma uitleggen aan vrienden en familie en omgaan met de stress zal allemaal – op gegeven moment – een uitdaging worden gedurende het programma. We hebben een groot aantal gereedschappen, advies en bronnen gegeven, maar neem wel de verantwoordelijkheid voor je eigen plan. Verbeterde gezondheid, fitness en kwaliteit van leven gebeurd niet automatisch alleen omdat je toevallig besluit het broodmandje voorbij te laten gaan.
  • Je kunt dit! Je bent al te ver gekomen om nu nog terug te krabbelen. Je wilt dit doen. Je moet dit doen. En we weten dat je dit KUNT doen. Dus stop met erover na te denken en begin met het te doen. Vertel iemand nu meteen, deze minuut, dat je gaat beginnen met de Whole30.

De conclusie…

We willen dat je onderdeel wordt van onze community. We willen dat je dit serieus neemt, en geweldige resultaten ziet in onverwachte gebieden. We willen dat je er beter uitziet, je beter voelt en beter leeft dan je in jaren hebt gedaan. We willen dat je voor altijd voedsel vrijheid ervaart. Zelfs als je niet gelooft dat dit daadwerkelijk je leven zal veranderen, als je bereidt bent om het 30 dagen te geven, DOE HET. Het is belangrijk. We geloven er zoveel in. Het veranderde onze levens en we willen dat het die van jou ook verandert.

Welkom bij de Whole30

Bron oorspronkelijk artikel: https://whole30.com/whole30-program-rules/

Wil jij graag gezond koken zonder onnodige toevoegingen?

Als je je inschrijft voor de emaillijst ontvang je - behalve de regelmatige nieuwsbrief - gratis alle 12 recepten en foto's uit het eerste hoofdstuk (Slow) van mijn boek Heerlijke Chaos!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment Powered by ConvertKit
Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Kattengek | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur Houdt van gezond eten en probeert dat consequent vol te houden. Dat lukt soms wel, soms niet. Woont samen met Tom (aka de dude) en hun twee katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

1 comment

  1. Pingback: Versla je suikerdraak - klontje voor klontje (deel II) | Simone's Kitchen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.