Simone's Kitchen

Week #1: Op naar een gezond lijf

week1

Nou de eerste 10 dagen zitten erop. Hoe zeg je dat dan he; de eerste tien dagen van de rest van mijn leven.. 😉

En het is goed gegaan, maar om eerlijk te zijn, die eerste week is altijd het makkelijkste. Je bent nog volop gemotiveerd en de weegschaal werkt ook lekker mee. Hieronder kun je zien hoeveel gewicht ik tot nu toe kwijt ben. Dat is veel in 10 dagen. Maar mijn eerste weging was op 2 januari terwijl ik die dag ervoor flink had zitten bunkeren. Dat was het systeem nog niet uit. Plus het was die tijd van de maand en dat scheelt maar zo een kilo of anderhalf bij mij. Want we hebben normaal gegeten, goed ontbeten, goed geluncht. Niet dat het niet lekker is om vier kilo kwijt te zijn natuurlijk… 😉 Maar om maar even aan te geven dat die eerste weging waarschijnlijk hoger was als ‘normaal’

Wat we aten:

  • Ontbijt: Eigenlijk elke dag een bak met havermout en rijstmelk of amandelmelk. Beetje kaneel erbij en fruit erin. Dat vult lekker en je hebt de rest van de ochtend geen trek in andere dingen
  • Lunch: Dat was voornamelijk gewoon een boterham als we weinig tijd hadden of soms – zoals bij een fotoshoot – lekkere salades (zoals die hierboven. De recepten komen volgende week online!)
  • Diner: Dat was heel varieerend. We hebben twee keer een slowcooker gerecht gemaakt. Eentje vegetarisch en eentje met beef. Een keer tonijnsalade gemaakt met slaschuitjes, we hebben een keer een homemade hamburger gemaakt op een lekker broodje, vooral heel veel groente gegeten, lekkere salades… Nou ja, niks te kort gekomen.

Ik hou bij wat we ongeveer eten op een dag via Myfitnesspal Dat gebruik ik al jaren (niet continue natuurlijk) en is een handige tool om te zien of je genoeg of teveel hebt gegeten. We hebben geen straks plan van we mogen maar 1500 calorieen hebben of zoiets. Het gaat er meer om dat we ons bewust zijn wat er naar binnen gaat. En het is ook niet alleen maar om de kilo’s te doen, maar ja die moeten er uiteindelijk wel af.

Wat we niet aten:

  • Geen alcohol
  • Geen snacks
  • Weinig tot geen suiker

Zoals al gezegd ga ik 22 januari beginnen met de I quit sugar challenge en hoewel we de afgelopen week ook eigenlijk geen suiker hebben gegeten, heb ik er ook (nog) niet zo streng op gelet. Zo hebben we bijvoorbeeld tomatenketchup op de hamburger gebruikt. Daar zit suiker in. Daar maak ik me nog niet druk om. Dat komt allemaal wel na de 22e.

Lichaamsbeweging:

Nou…. we hebben best regelmatig gewandeld. Ik denk ongeveer vier van de 7 dagen. Het weer zat niet helemaal mee en om nou in de stromende regen te gaan lopen daar hadden we niet echt veel zin in. Maar toch in totaal 26,9 kilometer gelopen. Ik gebruik hiervoor Runkeeper. Ik ben nou eenmaal een lijstjes mens.. 😉

 Hoe ik me voelde:

Over het algemeen goed. Alleen afgelopen vrijdag en zaterdag barstende koppijn. Ik denk dat ik genoeg water had gedronken maar verandering van voeding doet ook veel dus dat kan het geweest zijn. Of misschien had het er verder niks mee te maken. We zitten nu natuurlijk in het weekend. Dat waren voor ons altijd de momenten om helemaal los te gaan en dat is nu een beetje raar. Vanavond hebben we een etentje met vrienden die hier komen eten en dan drinken we ook een wijntje. Dan dus zaak om ook dan niet ineen los te gaan. We eten vooraf tonijn en als hoofdgerecht red snapper dus dat komt qua eten wel goed. Het toetje; clafoutis…. Ik mag van mezelf een klein stukje daarvan, maar misschien heb ik er wel geen behoefte meer aan naar een volle maaltijd. We shall see.

Week #1 van onze gezond eten missie zit er dus op en is geslaagd! Het makkelijkste hebben we gehad nu.. 😉

 

Delen is fijn!

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Foodfotograaf | Food- en travelblogger | Receptontwikkelaar | Natuurvoedingsadviseur | Trainer Hormoonfactor Houdt van gezond en vooral lekker eten en probeert daar een goede balans in te vinden. Woont samen met katten Buffy en Humphrey in het midden van het land.

20 comments

  1. Avatar

    Wauw! Supergoed gedaan!! Heel herkenbaar wat je schrijft allemaal hoor. Ik ben ook suikervrij vanaf afgelopen maandag. Helaas gisteren een offday, teveel gegeten en uiteindelijk gisteravond toch wat koekjes gehad. Grappig genoeg smaakten ze helemaal niet lekker, veel te zoet 🙂 dus dat was positief. Vandaag vol goede moed weer verder. Ik merk dat ik tussendoor nog iets te makkelijk iets pak, geen suiker, maar een zout koekje ofzo, dat ga ik er deze week proberen uit te krijgen! We can do it! 🙂

    • Simone van den Berg

      Jij ook goed bezig Eslem! En Ja die off days horen er jammer genoeg wel bij. Ik heb bewust geen koekjes of dingetjes in huis gehaald waar we op los kunnen gaan, maar gisterenavond hebben we wel een handje hazelnoten gegeten. Dat kon nog wel. Het diner was een tikkie aan de lichte kant en dan merk je wel dat je zin hebt om te snaaien. Vooral in het weekend nog wel een puntje hier. 🙂 Maar we kunnen het zeker!

  2. Avatar

    Wat goed zeg! Dit motiveert mij ook weer om goed en gezond bezig te gaan/blijven! Het kan dus echt 😉
    Benieuwd naar de recepten!

  3. Avatar

    goed bezig Simone, you go girl!

  4. Avatar

    Van het positieve uitgaan, geen maaaar ik was ongesteld, maaaaar veel gegeten de dag ervoor, you did it, you can be PROUD! Wellicht dat de weegschaal volgende wek iets minder aan zal geven, maar als je dat in je hoofd houdt, dan is er niets aan de hand! De salades zien er goed uit, kom maar op met die recepten! kan wel wat inspiratie gebruiken voor nieuwe, gezonde recepten!!

  5. Avatar

    Wow! Supergoed! Dat is echt heel knap 4 kilo in tien dagen. Daar mag je echt trots op zijn. Heel benieuwd naar je verdere vorderingen, succes 🙂 !

  6. Avatar

    ik ben 5 januari begonnen met de challenge 40 dagen suikervrij.
    Ik heb na vandaag er een week opzitten en merk dat het goed gaat.
    Ik doe dagelijks mijn boodschappen, neem altijd verse producten en kijk en lees of nergens verborgen suikers inzitten.
    Heb een klein beetje hoofdpijn gehad, maar drink 2 liter water per dag.
    Alleen bewegen is nog niet echt gelukt……
    Daar moet ik mij nog in gaan motiveren.
    Geen idee of ik afgevallen ben maar voel me goed en heb geen opgezwollen buik meer……
    Simone jouw recepten komen regelmatig op tafel!
    Wens je veel succes en hopelijk kunnen we ons allemaal motiveren…..

    • Simone van den Berg

      O ook goed Miranda. Is dat weer een andere als de ‘ikeetsuikervrij’ challenge? Die is volgens mij 21 dagen… Haha… Het is wel het ding geloof ik he dit jaar. Geen suiker meer of minderen met de suiker. En die verborgen suikers… Het zit echt overal in! Om gek van te worden… Maar het begin is er in ieder geval moet je maar denken! Jij ook succes!

  7. Avatar

    Zo, jullie zijn in ieder geval prima bezig. Nu ik nog 😀 Ik begin maandag, vandaag nog even een verjaardag….
    Succes ermee!

  8. Avatar

    Jullie zijn goed gestart en de motivatie is hoog, dat merk je wel. Dus dat gaat jullie zeker lukken. Lijstjes bijhouden in apps vind ik ook altijd een goede. Zo word je er zelf bewuster van en werkt ook extra motiverend. Nog veel succes!

  9. Avatar

    Wat ga je goed!

    Ik ben ook de eerste 4 kilo kwijt, maar de eerste week is altijd even knallen.

  10. Lis

    Wat zijn jullie goed bezig! En er zijn natuurlijk allerlei redenene te bedenken waarom die eerste dagen zo ‘makkelijk’ waren, maar je hebt het toch maar mooi gedaan! 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Subscribe

Schrijf je in voor nieuwe posts via email

Schrijf je in en ontvang een 7 dagen paleo maaltijdplan!